Mit tanulhatunk rádiósként Paul McCartney dalszerző módszereiből?

Mit tanulhatunk rádiósként Paul McCartney dalszerző módszereiből?

Az alkotó folyamatokban segíthet egy-egy bölcs tanács.

paulheader.jpg

Forrás:Körkép.sk

Sir Paul McCartney legutóbb az általa alapított neves művészeti iskola vendége volt, ahol szívesen mesélt az alkotói folyamatokról. „The Liverpool Institute for Performing Arts”-ban a Beatles alapító tagja elsősorban arról értekezett, hogy miért érzi jobbnak a régi utas zeneszerzési módszereket.

Mint elmondta:  az, ha a zenész leül a hangszere mellé és addig nem áll fel, amíg abból kész dalt nem formál sokkal hatásosabb és hatékonyabb, mint amikor lépten-nyomon dallamfoszlányokat dúdolnak telefonokra, vagy egyéb rögzítőkre, majd abból próbálnak később egy zeneművet összeeszkábálni. 

McCartney úgy véli, ha egy szerző nem dolgozza ki azonnal az ötletét, elvész belőle az az érzés, a hangulat, ami elindította a gondolatot.

- írja a Fülesbagoly zenei blog, idézve a legenda visszaemlékezést arról, hogy maga is megpróbálkozott az ötlethalmozós módszerrel, de az kevésbé adta vissza a dal hangulatát.

Forrás: BBC

Mi lehet fontos ebből nekünk rádiósoknak?

A hangulat. Szintetizálni egy időjárás, egy közelgő ünnep és a hónap eleji "hurrá fizetés nap" hangulatát, majd mindezt szavakba önteni, nem az előretervezhetőség kategórájába tartozik. Ezért nekünk rádiósoknak is intő jel lehet az élő és csúsztatott élő örök vitájában, hogy már percekkel előre sem lehet jól eltalálni egy hangulatot.

Ide tartozik az a gondolatszál is, amit még a legendás dalszerző pedzegetett előadásában, és amely szintén nekünk is szól, miszerint az, hogy mennyivel jobban szereti azokat a dalokat, amelyeket egy az egyben vesznek fel a stúdióban:

Talán régimódinak tartanak ezért, de én mind a mai napig úgy szeretem felvenni a dalaimat, mint annak idején, amikor az első számot rögzítettük George Martinnal. Bevittek minket a stúdióba és azt mondták, van másfél óránk, hogy felvegyük a nótát. Ilyenkor sokkal jobban koncentrál az ember, sokkal inkább beleadja a szívét-lelkét, mintha órákon át próbálgatná kihozni magából a legjobbat. Így születnek a legjobb felvételek.  

- idézte őt a Fülesbagoly blog.
Ismerősnek kell, hogy ez hasson számunkra is!
Van egy műsor időnk: fix, kötött. Ebben kell jól teljesítenünk!
A gyártás kapcsán többször van az, hogy vagy kevesebb, vagy hosszabb ideig csiszolgatjuk a produktumot. Ez sokszor a szív és lélek rovására megy.

Forrás: Variety

Mi a legnagyobb "aha-élmény" a cikkel kapcsolatban?

Számomra az, amikor a diákok rákérdeztek Sir Paulnál arra, hogy igaz-e, hogy a Beatles dalok jó része a legkisebb helységben született?
Mindez arra vezethető vissza, hogy korábban McCartney arról nyilatkozott, hogy a szülői házban nehezebb volt találnia egy nyugodt helyet, ezért sokszor a vécében, vagy egy sötét gardróbszobában szerezte a dalokat. A legenda, akit Macca-ként érdemes és lehet becézni azt mondta:

valóban sok sláger született a mosdóban és a szekrényben, szerinte ugyanis minél zártabb és ingerszegényebb a környezet, ahol a kreatív munka folyik, annál jobban tud a szerző koncentrálni a belső hangjaira. 

Egyet értesz valamelyik párhuzammal?
Máshogy érzed?

Írd meg cikkben!

Szívesen várunk Tőled is egy-egy bejegyzést, hogy tovább színesítsük a blog tartalmi oldalát.
Köszönjük!

Forrás: Fülesbagoly blog