"A rádió a második otthonom" - Staféta Szűcs Enikővel

"A rádió a második otthonom" - Staféta Szűcs Enikővel

Lassan öt éve, hogy az egyetemről egyből Debrecen legnagyobb rádiójába navigált, de még mindig tud hálát adni a székéért és a keverőpultért. És tudod mi a legérdekesebb benne? Hogy tűz van még az írott szavaiban is. Minden vesszőben és karakterben ott a lelkesedése.
Soha ne vesszen ez ki belőle!
Hölgyeim és Uraim!
Szűcs Enikő

szucsenikocover.png

Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Emlékezni? Szerintem soha nem is fogom elfelejteni. 2016. január 11-én léptem be először a Best FM stúdiójába. Gyakorlatra jelentkeztem, hiszen minden vágyam az volt, hogy az egyetem után végre azt csináljam, amiről álmodtam. (deeeee nyilván mindannyian tudjuk, hogy ez nem megy egyről a kettőre) Beléptem a stúdióba, ahol Fazekas Laci vezette a reggeli műsort, soha nem felejtem el, amikor megláttam a patkó alakú keverő pultot és asztalt, középen azzal a bizonyos piros székkel, ami egyszerre tűnt ijesztőnek, de mégis csodálatosnak. Csak ültem ott és hallgattam az élő műsort, annak minden varázsát magamba szippantottam és akkor már teljesen biztos voltam benne, hogy én is ezt akarom csinálni. Bármi is legyen, de ezt fogom csinálni. Az a bizonyos piros szék egyébként még a mai napig érdekes hatással van rám. (néha csak ülök ott és bámulok ki a fejemből, hálát adok azért, hogy már nem vágyként tekintek arra, hogy beleüljek.)

Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Nagyon sok alapot adott nekem az, hogy gyakornokként kezdtem a Best FM-nél. Szerencsére a vezetőségtől és a műsorvezetők/hírszerkesztőktől is nagyon sok segítséget és támogatást kaptam. Millió interjút/riportot készítettem, ezeket természetesen mindig megvágtam, szerkesztettem és hírekbe illesztettem.  Nagyon sok estét/éjszakát töltöttem a rádióban. Kevertem az éjszakai műsort, gyakoroltam a konfokat, a hírolvasását és rendszeresen visszahallgattam magam. Beszédtanárhoz jártam több, mint 1 évig (áldom a nevét Barta Évának). Rendszeresen hallgattam a rádiókat, más-más stílusú műsorvezetőket, hogy ki milyen módon építi fel a megszólalását. Baleset, közlekedési információ vagy éppen egy témába hogyan kezd bele, mit emel ki, mi az, amit elhagy és teljesen felesleges. stb.. stb (bár ez nyilván emberfüggő is) A hírszerkesztést/hírolvasást amikor csak volt egy kis időm, gyakoroltam. Bújtam a netet, megírtam a híreket és felolvastam. Minden szabadidőmet a rádióban töltöttem, akkor is, ha nem volt konkrét feladat én tuti, hogy ott voltam és találtam egyet. Ugye Molnár Gina? Ő az a kolléganőm akinek konkrétan a nyakára jártam, hogy tanítson meg mindenre és szerencsére vevő is volt rá ;) Innen is bocsi, hogy az agyadra mentem .. ;)

Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Érdekes kérdés, hiszen az első perctől kezdve úgy gondoltam, hogy én műsorvezető akarok lenni és a hír részleg az valójában szóba sem jöhet. (ma már nyilván tudom, hogy mindent körbe kell járnod ahhoz, hogy teljes képet kapj). Egyébként valamiért nagyon nem akartam a hírszerkesztést és mindenáron a műsorvezetésért küzdöttem. Aztán amikor mind a kettőbe belekóstoltam, akkor számomra is meglepő módon, de elkezdett mocorogni a fantáziában az, hogy lehet inkább a másik oldal lesz az én utam. Nyilván voltak őrlődések és mai napig imádok műsort is vezetni .. de ezután már minden vágyam az volt, hogy teljesértékű hírolvasó legyek és minden nap én tudassam az emberekkel az aktuális információkat. Ez volt az én nagy álmom és vágyam. Valósággá vált… Ma már ott ülök és ezt csinálom :) Most úgy érzem, hogy így tökéletes minden. Aztán kitudja. Egy másik nagy álmom az volt, hogy egy céget képviseljek a hangommal és nem is olyan régen, ez is megtörtént. Ma már büszkén mondhatom, hogy az Oney Magyarország Zrt. hangja vagyok. :)

Most hogyan fejleszted magad?

Holtig tanul az ember, én mindig ezt mondom. A mai napig visszahallgatom magam és igyekszem tanulni a hibáimból. Nagyon maximalista vagyok és ha például egy reklámra kérnek fel, vagy épp egy hangosbemondó szöveget kell felmondanom, akkor képes vagyok az utolsó R hangot is a legtökéletesebbre fejleszteni. Ha ehhez 10* kell elmondani, akkor 10* mondom el. Ez nem gáz, ez nem szégyen. Ez az én munkám és olyat adok ki a kezemből, amit én is szívesen hallok majd vissza a rádióban, vagy egy áruházban. Természetesen van olyan, amikor elsőre sikerül és minden ok. Nyilván az elő műsorban erre nincs lehetőség :D így ott mindig igyekszem kizárni a külvilágot és csak a hírekre koncentrálok. Jöhet bármi baki... elszáll a fülesed, nincs alap, hangos az alap..( megtörtént esetek :D ) akkor is tudom, hogy ezeket a híreket most el kell mondanom ha törik, ha szakad. A tükör is jóbarátom. Van, hogy otthon beállok elé és gyakorlom a szavakat, artikulálás, stb stb. Beszédtechnikai gyakorlatokat is végzek. Egyébként van egy nagyon nagy kritikusom, aki nem más, mint a vőlegényem. Na, ő aztán a legkisebb bakit is kiszúrja. Nyilván a véleményét is sokszor kikérem, mert szerencsére van füle hozzá, de persze amikor nem kérem is mondja…. Ezekből is nagyon sokat tanulok :) (köszönöm neked innen is)

Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Ma délelőtt. A már szokásossá vált kis rutinommal besétáltam, elkészítettem az elmaradhatatlan habos kávémat, leültem a gép elé és böngésztem az aktuális híreket. Közben csacsogtunk Ginával, csak ahogy szoktunk :D Érzés? Mintha hazajönnék. Hiszen ez a második otthonom :)

Kedvenc film? 
Vasember

Kedvenc sorozat? 
Jóbarátok! Örök <3

Kedvenc könyv? 
Rhonda Byrne - A titok

Kedvenc játék? 
Egy jó kis Solo partyra mindig vevő vagyok ;)

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
Ami számomra most nagyon ott van az - Ava Max - Kings & Queens
Egyébként „mindenevő” vagyok :) De tényleg… imádom a mulatóst, szóval ha én szervezem a bulit, akkor ez tuti nem maradhat ki ;)

Mit adott az életedben a rádiózás?

Önmagamat. Furcsán hangzik, tudom. Mégis így érzem. Hiszen tudtam, hogy ebben akarok elhelyezkedni, ezt akarom csinálni és ha törik, ha szakad, megvalósítom az álmomat. Nagyon sok mindenen mentem keresztül amíg idáig eljutottam. Sok munka és nagyon sok áldozat. Csak azt tudja ezt igazán, aki végig kísérte az elmúlt 3-5 évemet… de továbbra is azt mondom, hogy minden fáradozás és könnycsepp megérte. Rátaláltam önmagamra és megtanultam, hogy megéri küzdeni és harcolni. Tudom, hogy ez nagyon elcsépelten hangzik, de tényleg így van. A mottóm, ami végig a szemem előtt lebegett - "Legyél boldog azzal, amid van, addig amíg azért küzdesz, amit szeretnél."

Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

A mai világban már millió helyről kapjuk az információt. Kezünkben a telefon, két kattintás és minden megvan. Kapcsolom a tévét és özönlenek az információk. Kapcsolom a rádiót, ott is azonnal hallom az aktuális infókat. A rádió mégis más. A társad egy nyűgös reggelen, a társad a délutáni műszakban és a társad akkor is, amikor úton vagy hazafelé. Most őszintén, nem jó érzés amikor reggel csipás szemmel kikászálódsz az ágyból, bekapcsolod rádiót és nem csak a kedvenceid szólnak, hanem valaki még ad egy kis plusz energiát is, hogy jobban induljon az a bizonyos reggel és végigkíséri az egész napodat?! Hiszen bárhol is vagy… Ezt a telefonodon lévő alkalmazásoktól nem fogod megkapni…

szucseniko1.jpg

Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Ha úgy érzem, hogy kell egy kis feltöltődés akkor mindig jól jön egy kirándulás/utazás a párommal, egy kis túrázás a barátokkal, de van, hogy elég egy gyönyörű táj, ami magába szippant és csak merengek a semmibe. Illetve, amikor a családommal lehetek, akkor kapom a legtöbb pozitív energiát, ebből szerencsére nagyon sokáig tudok táplálkozni :) A hétköznapokon pedig űzőm a másik nagy szerelmemet, a rúdsportot.

Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Molnár Gina, aki jelenlegi is munkatársam és nagyon sok mindent köszönhetek neki. Hitt bennem és segített, hogy kihozzam magamból a maximumot. (ez egyébként a mai napig így van) Mindig azt mondja, hogy sokat „jártam a nyakára” amikor gyakornok voltam….kitartó kis teremtés vagyok. :D Barta Éva, aki már ugyan nem rádiózik, de neki is nagyon sok mindent köszönhetek. Több, mint 1 évig volt a beszédtanárom. Nagyon hálás vagyok neki mindenért. Illetve Orosz Évi, aki szintén az első perctől kezdve mellettem állt. A legrosszabb pillanatokban is tudta, hogy mit kell mondani. Szakmailag és emberileg is a legjobb kezekben voltam.

Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

Nem szeretnék kategorizálni és sorrendet alakítani egyes rádiók között. Ezt a hallgatókra bízom. Mindegyiknek megvan a maga erőssége és szerintem minden rádiós azért küzd, hogy az a rádió, ahol dolgozik még jobb legyen, mint tegnap volt.

+1 Ki legyen a következő?

Marozsi Szimonetta