Még mindig a rádió a legfontosabb zenei felület(?)

Még mindig a rádió a legfontosabb zenei felület(?)

E-mailen kaptuk a találatot, így egyben köszönjük lelkes olvasónknak azt a cikket, amiben az Indexes Sajó Dávid számol be a legutóbbi MENT-ről. Ez tulajdonképpen a kelet-közép-európai régió egyik meghatározó zeneipari eseménye, ahol zenei újságírók is rendszeresen összeülnek. Most például a számunkra kedves felütéssel kezdték, ami a Nemzetközi Rádiózás Hónapjában abszolút időszerű diskurzus.

meg_mindig_a_radio_a_legfontosabb_zenei_felulet.jpg

(Forrás: Alexey Ruban on Unsplash)

Mielőtt erre rátérnénk emlékezzünk vissza együtt arra a cikkünkre, amiben John Esposito, a Warner Music egyik vezetőjének pozitív kicsengésű szavait summáztuk.
Ő is elmondta:

A rádió ugyanolyan fontos nekünk, mint amilyen eddig volt!
Azaz, a földfelszíni sugárzású rádió még mindig az első számú platform az új zenék felfedezésében!

És a MENT-en is hasonló véleményen voltak az összegyűlt zenei újságírók. 

  • Nur Al Habash, az olasz könnyűzenei exportiroda vezetője, egyben alapítója, a Rock.it zenei oldal ex-főszerkesztője, 
  • Isabella-Anja Khom, a Noisey főszerkesztője
  • Ingrid Kohtla a Tallinn Music Week sajtófőnöke és az észt köztévé kulturális és zenei műsorainak rendező-producere
  • Monika Marušić horvát rádiós műsorvezető, újságíró és zenei ügynökségi vezető

Ők egyöntetűen hangsúlyozták:

A KÖZÖSSÉGI OLDALAK ÉS A KÖNNYEN HOZZÁFÉRHETŐ ZENE KORÁBAN A LEGFONTOSABB ZENEI FELÜLET MÉG MINDIG A RÁDIÓ.

- írta az Index.

A cikk kitér a magyar zenei szereplők és a rádiók között kialakult helyzetre, a Petőfi Rádió átalakulására, és a magyar zene experimentális jellegének elvesztésére. 
Az, hogy Magyarországon kevés az olyan msűor, ami teret adna a feltörekvő zenészeknek olyan problémát okozhat, hogy a nő a szakadék a fesztiválokon rendszeresen nagyszínpados magyar elit zenekarok - Punnany Massif, Halott Pénz, Wellhello - és mindenki más között.

Ellenpéldaként emlegetik az osztrák helyzetet, ahol például már jócskán a trap, a cloud rap, vagy a hiphop új hulláma hódít, de ismert csak akkor elsz valaki, ha játsza a rádió. 
Sőt, Észtországban nem csak teret ad az állami rádió a friss tehetségeknek, hanem az online felületeiket egyfajta zenei újságként kezelik. Erre mondjuk itthon is lehet jócskán példát találni, hogynemondjam az emlegetett Petőfi Rádió esetében...is(?).

Másik érdekes vonala a beszélgetésnek az volt, amikor a streaming jelenlétét lehetőségként emlegették. Ingrid Kohtla például egyenesen kijelentette, hogy a zenei oldalak és újságírók - így a rádiós személyiségeknek is - érdemes playlistek készítésén agyalni, mert csak ezzel tudják megtartani ízlésformáló szerepüket. 

A zenei újságíróknak még jobban előtérbe kell helyezniük magukat, videós tartalmakban gondolkodni, és alkalmazkodni ahhoz, hogyan szereti a mai tartalomfogyasztó befogadni az információt. Komoly probléma, hogy a régi vágású zenei újságírók folyamatosan arra panaszkodnak, hogy bezzeg milyen volt régen ahelyett, hogy megpróbálnák kihasználni a médiafogyasztási szokások átalakulását, sőt, akár ők maguk is formálni ezt

- mondta Kohtla, amelyet az Index idézet, így most én is.

A rádiós ilyen értelemben simán zenei újságíró. Tájékozott a témában, utánanéz a friss újdonságoknak és AJÁNLJA a hallgatóknak, és így gyakorol hatást a zenei piac egészére.

Óriási feladat!

Olvasd el zenei témájú bejegyzéseinket ITT, ITT, vagy ITT!
Köszönjük!

Forrás: Index