Hogy lesz egy dalból rádiós No.1?

Hogy lesz egy dalból rádiós No.1?

A Billboard közölt egy érdekes írást, amelyben azt a folyamatot mutatják be, hogy az amerikai The National hogyan került a rádiók játszási listáinak élére. Egy hihetetlen betekintő a kulisszák mögé.

thenationalsingleevent.jpg

(Forrás:Barclays Center)

Brandon Reid, a csapat managere mesélt erről a stratégiáról, ami egy szinte minden területet lefedő, összehangolt terv volt. 
Különösen azért nagy lépés ez, mert először került a banda az ún. Triple A listára, vagyis az Adult Alternative Songs Airplay Chart első helyére, ráadásul az Arced Fire-t megelőzve.
A "The System Only Dreams" egy évnyi munkának az eredménye. 

A folyamat egy évvel ezelőtt kezdődött, amikor a csapatot a Glastonbury Fesztivál második sorába sorolták a headlinerek között: szendvicsként ékelődve Katy Perry és a Foo Fighters közé. 

Amikor lefoglaltak minket Galstonbury-re még csak dolgoztunk a lemezen, és mivel úgy terveztük, hogy a korong csak késő nyárra, vagy kora őszre jön ki, tudtuk, hogy készíteni kell a közönségnek egy dalt, amit énekelhet. 

- mondta Reid, aki szerint ez a folyamat annyiban volt másabb, hogy egy sokkal mélyebb beszélgetés bontakozott ki a zenekar és a menedzsment között a kislemez dal kapcsán. Gondosan tervezték meg.
Ez konkrétan azt jelentette, hogy Reid és még három másik vezető kollégája - köztük Risa Matsuki, aki a rádiós promóciókért felel - leült és meghallgatta az összes új zenét, amit a National készített. 

Mind a négyen megegyeztünk abban, hogy "The System Only Dreams In Total Darkness” az a nagy nagy National dal, amiben annyi potenciál van, hogy tökéletes hatást gyakoroljon a hallgatókra.

- nyilatkozta Reid.
Aztán az énekes, - aki a szövegíró is egyben - a producerekkel együtt darabjaira szedte a dalt, hogy újra felépítse azt.
És aztán indult be a gépezet:

  • Reid látta, hogy a legutóbbi 2013-as album megjelenése óta, a közösségi média és a streaming nagy változást hozott abba a piacba, ahol még mindig a rádiós játszások, és az azokhoz köthető stratégiák jelentik az első lépést. 
    Éppen ezért azt látta, hogy habár a rádió a legfontosabb a sikerhez, de annak meg kell "ágyazni".
  • A kulcs ehhez a rádiós sikerhez Matsuki volt, aki egész egyszerűen elkezdett házalni a dallal a programigazgatóknál, ráadásul egy nyers verzióval.

Tíz héten át haknizott a szakember szétszóródva 10 fős csapatával meglátogatva minden egyes játszásra érdemes rádiót.

  • Közben Reid egy online marketinges csapattal azon dolgozott, hogy a streaming szolgáltatókhoz bekerüljenek, így mindennap tárgyalt a Spotify, a Tidal és az Apple Music képviselőivel.

Hogy érzékeltessük mi közé kellett benyomni ezt a dalt: A legutóbbi album óta 7 millió zeneszám készült, ebből csak a Spotify 4,4 milliót streamelt.

  • De nem csak ezekre a szolgáltatókra bízták, hogy támogassák a rádiókba bejutás kampányát. Egy neves vizuális művészprofesszort kértek fel a klipre, ami jelenleg közel 2 milliós megtekintésnél jár.
  • Reid ezenkívül egy köztes megoldást is emlegetett: Bekerülni a Sirius XM műsorába. A Sirius jelenleg egy olyan ízlésformáló internetes rádió, amelyben, ha elhangzik egy dal, akkor az biztos, hogy számítani fog. 
  • Amint a single kijött, egy globális turnét jelentettek be, amivel szintén támogatni akarták a rádiós játszások hatékonyságát.
  • A különböző showkhoz ingyen jegyeket osztogattak rádiós játékokba, ami szintén segített a rotációban.
  • Aztán végső lökésként, - látva, hogy nagy versenyben vannak az egyébként nagyon közeli barátként kezelt Arcade Fire-rel - egy masszív közösségi média kampányba kezdtek. Az egymilliós Facebook, 300.000 Twitter és 300.000 Instagramos táborral a terv az volt, hogy megcélozták az erősnek ismert Triple A szerető városok releváns lakosait és kérték őket, hogy telefonáljanak be a rádiókba és kérjék a dalt. A válasz kiváló volt! A nap végére a rádiók történetének legnépszerűbb kérése lett a dal, így ez a módszer az egyik legjobb stratégiája annak, hogy organikusan növeljék a játszások számát.

Ugye látszik, hogy milyen összetett folyamat kellhet egy olyan dal világsikeréhez, ami hozzánk semmilyen(!!!) listára nem került be. Mert, hát, ugye...
Akkor mi lehet egy Rihanna dal mögött?

Ja, és a végére ismerjük meg a dalt is!

Forrás: Billboard