21 szokás, ami kreatívvá tesz

21 szokás, ami kreatívvá tesz

Bármit is alkoss, legyen az egy szöveg, egy műsor, egy kép, maga a kontent, - vagy tényleg bármi, ami rövid, vagy hosszú távon alkotás - mind-mind a kreativitáson alapszik. Kreatívnak lenni pedig nem tehetség kérdése; azért lehet dolgozni. 
Például így:

kreativheader.jpg

(Forrás: Ilham Rahmansyah on Unsplash)

A Thrive Global cikke alapján alkottuk ezt a listát, figyelembe véve, hogy milyen szokásokat, viselkedési mintákat érdemes magunkra pakolni, vagy adózni neki(k) időben, hogy a kreativitás könnyebben nyerjen teret az életünkben.

Egy valamit azonban tisztázzunk előtte:

Ezt sem bullshit anyagnak szánjuk, hanem inspirációnak arra, hogy még kreatívabb légy!

Amikor több perspektívából nézed rájöhetsz, hogy sokkal több mindent elérhetsz, sokkal kevesebb idő alatt, mint képzelted. Mégis a legtöbben úgy gondolkodunk, hogy keretek közé vagyunk beszorítva.
A legtöbbször azt hisszük, hogy korlátolt mennyiségben találhatóak az életünkben:

  • a források
  • az idő, de főleg a dolgok végrehajtására szánt idő

Ebben a bejegyzésben azt gyűjtöttem össze a Thrive Global szerzője nyomán, hogy milyen stratégiák léteznek a különböző célok eléréséhez.

1. Állíts abszurd módon ambiciózus célokat!

A célokat a legtöbbször akkor teljesítjük, ha:

  • Önmagukban motiválnak minket. Ahogy Napoleon Hill a Think and Grow Rich-ben mondta:

A vágy az eredmény kezdőpontja, nem remény, nem kívánság, hanem egy lelkesedés, ami mindenre kiterjed.

  • Nehezeknek kell lenniük különben nem motiválnak
  • Nyomást kell helyezzenek ránk az időben is, mert így sürgetnek minket. A rövid teljesítési idő például kreatív cselekvésre ösztönöz a korlátok miatt. A milliárdos Peter Thiel ezt szokta kérdezni:

Hogy érhetjük el a 10 éves tervünket a következő 6 hónapban?

Ha inkább kifogásokat és önigazolásokat keresünk a "miért nem fog menni"-re, akkor inkább csak valljuk be magunknak, hogy jó nekünk így, nem szeretnénk előrehaladni. Az önismeret szép dolog.
Azonban, ha jobban akarod a haladást, a fejlődést, mint a kényelmet, akkor az akadályok egyszercsak elhúzódnak az utadból.

"Idézetből sohasem elég"

- mondta Terjákné Tóth Margit anyakönyvezető, ezért szavait megfogadva idézem Marcus Aurelius szavait:

A cselekvés akadályozása előrelendíti a cselekvést. Ami az utadba áll, az lesz az út maga!

2. Nyugodtan álmodozz!

Amíg ébren vagy az elméd tudatos és tudatalatti része sokszor ellentétét képezi egymásnak. Például próbálsz pozitívan állni a dolgokhoz, de a tudatalatti mintáid ezt nem engedik meg. Ám miközben kezdesz az éber állapotból átcsúszni az alvó állapot felé az agyhullámaid az aktív Béta helyzetből az Alfa és Téthába haladnak mielőtt belezuhannának a Deltába. - Ezt így leírva olyan volt mintha a DC Comics-nak írtam volna egy forgatókönyv tervet -
A Theta állapot alatt az elméd a leginkább érzékeny a tudatalatti minták kialakítására. Éppen ezért mondta mindig Thomas Edison:

Soha ne aludj el anélkül, hogy kérést intéznél a tudatalattidhoz.

Ezért fontos elalvás előtt a vizualizálás, vagy akár az, hogy hangosan kimondod, hogy mit akarsz elérni. Amikor ismétlődően kijelölöd a célt a vizualizáció kulcsfontosságú, mert érzelmeket kell belevinned.

Érezned kell, hogy milyen lenne, amikor megkapod, amit keresel!

Abszolút bízhatsz abban, hogy ezeknek a tudatalatti magoknak az elültetésével a gondolatok csak úgy "felugranak" rád, gyakran véletlenszerű időkben. Fel kell jegyezni ezeket a gondolatokat a nap folyamán!
Minél nagyobb lesz a cél, annál merészebb lesz az elérni kívánt lépés.

Minél világosabb a "miért" annál jobban inpirálja a "hogyan"-t.

Ha komolyan gondolkozol, azonnal kell cselekedned azokkal a benyomásokkal kapcsolatosan, amelyek az elmédet érik. Ha elhomályosítod őket egyre kevesebbet és kevesebbet fogsz kapni. Azt fogod mutatni magadnak és az inspirációd forrásának, hogy nem igazán akarjátok a változásokat, amelyekre vágysz.

3. Tanulj és dolgozz egy ellen-intuitív környezetben

1905 Albert Einstein áttörési éve volt, amikor négy olyan kutatási cikket publikált, amelyeket elismertek és amelyek lényegesen megváltoztatták a modern fizika alapjait, és átvariálták a tér, az idő és az anyag nézeteit.

Érdekes, amikor Einstein megjelentette ezeket a cikkeket, nem akadémiai környezetben dolgozott, hanem a svájci szabadalmi hivatalban. Munkája ebben az ellen-intuitív munkakörnyezetben más reflexiós szögeket és kérdéseket tett lehetővé, mint egy tipikus fizikai laboratórium.

Ahogy Elon Musk felesége, Justine azt mondta:

Válassz egy dolgot és légy mestere! Válassz egy másik dolgot, és légy mestere ennek is. Amikor két terület világmesterévé válsz, össze tudod hozni őket oly módon, hogy a) egymásnak szóló, hihetetlen ötleteket vezetnek be, és b) versenyelőnyt adjon, mert a képes leszel olyan világok között mozogni, mindkét terület nyelvét beszélni, ami összekapcsolhatja az érákat, és az elemeknek új kreatív betekintést enged... 

Ha a munkatársak többségétől eltérő környezetben dolgozol, akkor különálló és egyedi kapcsolatokat hozhatsz létre.

  • Integrálhatod és átgondolhatod a különböző ötleteket.
  • Elkerülheted a dogmatikus gondolkodást és az elvárásokat. 
  • Meg lehet tanulni integrálni az ötleteket a látszólag eltérő területekről.

4. Kövesd a kíváncsiságodat!

Ha ugyanazokat olvasod, amit mindenki más olvas, akkor ugyanazt fogod tudni és ugyanazt fogod gondolni, amit mások is.

Ha úgy gondolkozol ahogy mindenki más, akkor nem leszel képes egyedülállóvá válni!

Kövesd a kíváncsiságodat!
Keress olyan dolgokat, amelyeket senki más nem talált még meg. Így a munkád még értékesebb lehet mások számára.

5. A sikeres emberek folyamataira és ne az eredményeire fókuszálj!

A kizárólag az eredményekre fókuszáltság az egyik legnagyobb baja a jelenlegi oktatási rendszernek. A gyerekeket arra képezik ki, hogy dolgozatokon, teszteken jól teljesítsenek, nem pedig a dolgok újszerű és egyedülálló módjainak megtalálására, felfedezésére. Nincs két ugyanúgy összedrótozott gyerek, a kreativitásukat sem nézhetjük ugyanabból a szemszögből.

Ha szakértővé szeretnél válni valamilyen területen, ne az iparág csúcsán állók eredményeit nézd, hanem tanulmányozd a folyamatot ahogyan odajutottak.
Mit csinálnak?
Ha folyamatközpontúvá válsz, az eredményorientáltság helyett, akkor hamar észreveszed, hogy ez hatalmas eredményeket hozhat.

A folyamat, vagy viselkedésed teljesen legyen az irányításod alatt.

Ezzel szemben, ha kizárólag mások eredményére koncentrálunk, akkor gyorsan elárasztanak a feladatok, leterhelté válsz és könnyebben feladhatod!

6. Hagyd figyelmen kívül, amit mindenki más csinál!

Tom Grover könyvében elmagyarázza, hogy a világ elitje, nem versenyez a többi emberrel. Inkább arra sarkalnak másokat, hogy versenyezzenek velük. Meghatározzák a hangot és mások reagálnak rá a környezetükben. 
A legtöbb ember más emberekkel versenyez. Folyamatosan azt ellenőrzik, hogy más emberek mit csinálnak a "versenyükben". Ennek eredménye pedig az lesz, hogy másolják egymást, leutánozzák, ami működik.

Ahelyett, hogy aggódsz, hogy mit csinálnak mások, élj az értékeiddel!

Tedd meg az első legfontosabb lépéseket!
Tölts több időt a szeretteiddel, kevesebb időt a munkával. Miközben dolgozol kövesd a saját kíváncsiságodat, ne azt, amit mások csinálnak.

7. Nőj túl az eddigi mintákon!

Amikor megpróbálsz átültetni egy folyamatot, ne próbálj mindent megtenni. Mindenki saját stratégiával rendelkezik. Még a legjobbaknak is van tökéletlen stratégiájuk. 
Keresd meg a mintákat! 
Melyek azok a kulcs dolgok, amelyeket el kell sajátítani?
Légy mester bennük!
Aztán próbáld megújítani ezeket a folyamatokat, hogy meghaladd az eddigi példaképeidet. Végül az eredményed is meghaladja az övékét.

8. Tanulj túl dolgokat!

Az újdonságok megtanulása a memóriáról szól és arról hogyan használjuk azt. 
Először is, a prefrontális kérged - amely tárolja a dolgozó, vagy rövidtávú memóriádat - nagyon ügyködik azon, hogy felmérje a feladatot.
De, ha már jártas vagy valamiben, a prefrontális kérged megszűnik dolgozni. Tény, hogy akár 90% -a is felszabadulhat.
Amint ez megtörténik, automatikusan végezheted ezt a képességedet, így a tudatos tudatod más dolgokra összpontosíthat.
Ezt a teljesítményszintet "automatizmusnak" nevezik, és az elérése attól függ, hogy pszichológusok hogyan hívják: túlképzésnek, vagy túlképzettségnek.
Ha például gyorsan szeretnéd megszerezni a virális cikkek címadásának hogyanját, tanulmányozd a virális cikkek több száz címadását. Ha könyveket szeretnél írni, tanulmányozd több száz könyv tartalmát! 
Kezdd a kis információkkal, majd bontsd ki őket.

A túltanulás módszerével megértheted, hogyan viszonyul a kicsi a többihez. Hogyan viszonyulhat a tiéd a többihez.

Így már gyorsan alkalmazhatod is azt, amit megtanulsz. Gyorsan látni fogod a többiek mulasztását. 

9. Tanulj meg alkalmazni, ne késleltetni munkákat!

A tanulás akkor a legjobb, ha közben végezzük is a tevékenységet. A közoktatás olyan embereket taníttat, akiknek először az elméletet kell elsajátítaniuk, majd megpróbálják ezt az elméletet a valós világba átültetni. Hasonló módon az emberek internetes információ iránti szeretete arra késztette őket, hogy a "tanulást" a halogatás formájaként használják. A jobb megközelítés a "kontextus alapú tanulás", ahol miközben elvégzel valamit tanulsz. A kontextus alapú tanulás kulcsfontosságú elvei a következők:

  • Tanulj meg egy koncepciót a legegyszerűbb formában!
  • Teszteld a valós világban!
  • Támogasd és kapjon visszajelzést  - néha ez a visszajelzés a hibák során jelentkezik.
  • Csatolj vissza önmagadnak az ismétlődő gyakorlatokkal
  • Támogasd és kapjon visszajelzést
  • Ismételd addig, amíg szakember nem válik belőled!

A kutatások azt mutatták, hogy a következetes visszacsatolás megszerzése elengedhetetlen a hatékony tanuláshoz. Ezt használd bátran!
Ha nyilvánosan végzed a munkádat, azonnali visszajelzést kaphatsz!

10. Kezdetben a mennyiség legyen a fókuszban!

Adam Grant írt egy nagyszerű könyvet az eredetikről, azokról az emberekről, akik nagy újítók. Ebben elmagyarázza, hogy ezek az emberek nem mindig megbízhatóak a szónak abban az értelmében, hogy nem minden rendkívüli, amit csinálnak. Például az ötven legnagyobb zenedarab között hat Mozarthoz tartozik, öt Beethovenhez és három Bach-hoz. Mozart azonban több mint 600 dalt, Beethoven 650-et és Bach is több mint 1000-et írt. Hasonlóképpen: Picasso több ezer művet készített, és kevesen tekinthetünk "nagy műnek". Edisonnak 1900 szabadalma volt, és csak egy maroknyit ismerünk el. Albert Einstein 248 tudományos cikket tett közzé, amelyek közül csak néhányat találtak olyan kaliberűnek, mint a relativitáselméletet.
A mennyiség a legvalószínűbb út a minőséghez!

Minél többet termelsz, annál több ötleted lesz - amelyek közül néhány innovatív lesz és eredeti.

Csak alkoss!

11. Ellenőrizd időnként magad!

Mérj mindent, amit csak tudsz munkád során, így könnyebb lesz javítanod az eredményeiden! Ha számszerűsíted a cselekvéseid mögötti részcselekvéseket, akkor összehasonlíthatóvá válik, hogy mikor indultál el jó irányba, vagy mikor nem. 

12. Növeld az elvárásaid azzal szemben, amit el tudsz végezni

A téged körülvevők elvárásai teremtik meg a növekedésed, a fejlődésed és a lehetséges potenciálod kontextusát. Vagyis ők fognak húzni előre. Még jobb, ha tolnak. 
Viszont nem kell ezekhez az elvárásokhoz kötődnöd. Teremthetsz magadnak is.
A motivációnak egyébként is három eleme van:

  • Az érték, amit célként kitűztél
  • A meggyőződésed 
  • A hited a saját képességeidben

Ismerd meg a legjobbakat, de ne ragaszkodj a szabványokhoz!

Fuss a saját ritmusodban, még akkor is, ha ez a ritmus gyorsabb, mint a példaképeidé.

13. Vedd magad körbe olyan emberekkel, akiknek magasabb az elvárásuk, mint Neked

Azt mondják a pszichológusok, hogy más emberek elvárásai nagyban befolyásolják mit és mennyire jól teszel. Ez a Pygmalion Effektus. Amikor gyerek vagy a szüleid elvárásai állítják be a mértéket. Érdekes módon ezek az elvárások egy láthatatlan akadályt képeznek, amelyen nagyon nehéz túllépni. Sőt, van, hogy ezeket az elvárásokat átadjuk a következő generációnak.
Viszont egy új közegben, új elvárások és új határok jelentkeznek.
Ugyanez a helyzet a mentorálással: A mentor elvárásai képezik a láthatatlan akadályt szemben a saját képességeivel. Nincs senkinek rögzített képessége!
Semmi, és senki nem rendelkezik abszolút értékkel. Minden csak kontextusában értelmezhető.

Így rendkívül fontos, hogy olyanokkal vedd magad körül, akik nagy elvárásokkal rendelkeznek.

Nehéz, frusztráló és megalázó helyzetek kerekedhetnek ebből, de a növekedés garantált. 

14. Számíts a bővülésre és az alkalmazkodásra!

Az emberi természet nagyon könnyen képes alkalmazkodni. Nem számít, milyen messzire eső és nem folytonos az változás.

Képes vagy alkalmazkodni!

Amikor szembesülsz a mentorod új elvárásaival, hamar alkalmazkodni fogsz hozzájuk!

15. Ne ragadj le egy mentornál!

Amikor egy diák készen áll, akkor a tanár megjelenik, amikor egy diák igazán készen áll, akkor a tanár eltűnik
- Lao Tzu.

A jó barátságok örökké tartanak, a jó mentorálások nem tartanak örökké.  
Egy mentor csak egyféle keretet adhat neked. A jó mentor egyébként is azt várja el tőled, hogy tovább lépj!

16. A mentor hozza az új mértéket, de a mentorált adja a hangot!

Senkit sem érint jobban a sikered, mint Téged. Csak rajtad múlik milyen messzire jutsz az életben.
Mindez azt jelenti, hogy a mentort te magad választod meg! Csak fel kell tenned magadnak a kérdést: Szeretnék ilyen emberré válni?
Nem?
Akkor rossz mentort választottál.
Ha a megfelelő embert választottad, akkor azt tudni fogod, mert azt érzed, hogy ajándék minden pillanat, amit mellette tölthetsz. 

17. Adj tiszteletet annak, akinek jár

Bár te vagy a felelős a saját sikereidért, de nem te vagy az egyetlen, akinek ez köszönhető. Nem vagy független a kapott segítségtől. 

Pontosabban, az általad kapott összes segítség eredménye a sikered!

Soha ne felejtsd el, hogy honnan jöttél! Soha ne beszélj rosszul a mentoraidról, vagy azokról, akik segítették az utadat. 

Az Ego az nagy Ellenség, ezért a bölcsek mindig azt mondják: legyél diák!

18. Légy áhítatos!

Van néhány ragyogó új kutatás az "Awe" fogalmára, amelyet olyan érzésként definiáltak, amely akkor keletkezik, amikor valami oly szokatlanul hatalmassal - időben, hatókörben, összetettségben, képességben vagy erőben -  találkozol, hogy ez szükségessé teszi, hogy fejleszd a mentális sémáidat.
Az áhítat, vagy "csúcsteljesítmény", az optimális sportteljesítmény, vagy akár egy mély szellemi élmény során történhet meg. Amikor például hétköznapi pillanatok alatt megtapasztalhatod a félelmet.
Az áhítat megváltoztatja döntéshozatal képességét, mert már nem félsz a triviális dolgoktól.

19. Gondolkodj újszerűen!

A legjobb amerikai elnökök mind más területekről érkeztek, mint a politika. Ahelyett, hogy létrákat próbálnál megmászni, gondolkodj alternatív utakban. 

20. Gondolkodj rugalmasabban az erőforrásokról!

Ha csak egy nézőpontból nézed a dolgokat, akkor csak korlátozott területen lehetsz jól értesült. A pénz a legtöbb ember szemszögéből korlátozott erőforrás. Kutatások azonban kimutatták, hogy az alapvető szükségletek kielégítése után a legtöbben egy jó lelkiállapotot szeretnénk.

Gondold át, hogy egyes törekvéseid mögött milyen valós mozgatórugó van és eszerint csoportosítsd az erőforrásaidat!

21. Gondolkozz máshogy az időről!

Az idő egy absztrakció, amelyet más dolgok megváltoztatásával fogalmazunk meg. Például az évszakok változása, vagy a gyermek öregedése.
Sok embernek merev elképzelései vannak például arról, hogy mennyi időre van szüksége bizonyos dolgokhoz.

  • Nem lehet befejezni a középiskolát 18 éves korod előtt.
  • Nem lehetsz sikeres mindaddig, amíg nem fizetsz ki minden tartozást.
  • Ha eltöröd a lábad, néhány hónapig kell, hogy meggyógyulj.

Ezek az időbeli elképzelések bekorlátoznak minket.

Ereszd el az elképzeléseidet az idő fix korlátaival kapcsolatosan!

Az idő egy olyan egyedi koncepció, amelyet kevesen értenek meg. Nem lehet lineáris, és nem vezet az entrópiához. Ismét sok tudós látja, hogy ezek nem mások, mint feltételezések, vagy rögzített elképzelések a dolgok működéséről.

Remélem adott egy kis plusz inspirációt ez a lista!
Ha lenne egy plusz gondolatod, akkor szívesen vesszük itt kommentben.

 

Forrás Thrive Global