Így reagálj le egy sértést adásban - lecke Steve Jobstól

Így reagálj le egy sértést adásban - lecke Steve Jobstól

Minap a Forbes oldalán találtam egy érdekes cikket, ami a hasznunkra válhat.
Főleg, ha közülük találkozunk valakivel...adásban. 

sertesheader.jpg

(Forrás: CloudVisual on Unsplash)

A kritikát senki sem szereti. Viszont hiszek benne, hogy meg lehet szeretni, főleg a jó kritika által megszerzett tudás miatt.

Éppen ezért máris tegyünk különbséget!
Létezik

  • támogató,
    és
  • támadó kritika

A Forbes cikke egy Steve Jobs által tartott fejlesztői fórum egyik hozzászólására, vagy sokkal inkáb támadására és a guru által adott tökéletes reakcióra épül. 1997-ben hét évnyi kihagyás után tért vissza az Apple-höz Jobs, és először tartotta meg ezt az eseményt. Egy kemény - de a legdurvább -, hogy jogos támadást kapott, amelyet nagy tömeg előtt mondtak ki. A szövege kb. ez volt:

Szomorú és tisztán látható, hogy nem érted miről beszélsz. Én például kiváltképp örülnék, ha egyértelműen elmondanád, hogyan tervezitek a Javát és a hozzá kapcsolódó technológiát az OpenDoc-ba beépíteni. Valamint érdekelne és elmondhatnád nekünk, hogy min dolgoztál te konkrétan az elmúlt 7 évben?

Hatásos ez így, még ha a felét nem is értjük. Egyébként itt a videó róla:

Ha végignézted, akkor láthattad - ha az angol miatt nem ment, akkor pontokba szedve itt a "csörte" leirata:

*   Jobs előbb megállt, tartott egy nagyob szünetet, és visszafogta az indulatait. 
Egy sértés azonnali lereagálása, az ún. csípőből tüzelés olykor azzal kecsegtethet, hogy nagyon felkészültnek és magabiztosnak tűnünk tőle, de a záporozó gondolatok és oda-vissza vágások miatt ez csak egy nagy csatává fajul. Bezzeg, ha veszünk egy nagy levegőt, elszámolunk tízig sokkal megfontoltabb és összeszedettebb választ eredményezhet, arról nem beszélve, hogy további válaszcsapásoktól menthet meg minket. Üdvös továbbá, hogy egy ilyen szünet alatt - ami adásban elég hatásos lehet - még az is megtörténhet, hogy a hallgató átgondolja amit hallott/amit mondot, és szívesen azonosul a megbántottal. Veled.
*   Jobs egyetért a sértő személlyel.
Kétélű fegyver ez, de egy közös szemszögre állítás hatásos lehet. Ha nem ellenfeledként pozícionálod az ellened vétőt/fellépőt, akkor azzal csak jól jöhetsz ki. Higgadtságod, nem kapálózó válaszaid csak aláhúzzák a szavaid.
*   Jobs mindenki számára felvázolja a távlati képet.
Ha felvillantod, hogy minek a fényében, milyen céllal történt meg, hogy hibát vétettél, akkor könnyebben azonosulnak veled. Meggyőzőbb, ha a teljes képet próbálod sejtetni és azt, hogy ebben a gépezetben egy kis csavar vagy és sajnálod, ha ez rosszul hatott. Viszont megígérheted, hogy te ezért és ezért próbálsz tenni. 
Itt pedig egy fontos idézetett is beszúrnék azzal kapcsolatosan, hogy Steve Jobs hogyan gondolkozott a felhasználói élményről. Szerintem érdekes lehet ezt hallgatói élménnyé transzformálni:

Amit az évek során megtanultam az az, hogy mindig a felhasználói élménnyel kell kezdeni és onnan ráktaktikával visszafejteni a technológia szintjére. Sosem fordítva. Nem kezdhetsz a technológiával, majd ha kész, kitalálod kinek is adod el.”

*   Jobs végig őszinte és az így "kialakult esendőségét, sebezhetőségét előnyére fordítja.

“És talán többször vétettem ilyen hibát, mint bárki itt a teremben. És a sebeim, kudarcaim keményen bizonyítják ezt. Tudom, ez a helyzet.”

Velőtrázóan egyenes mondat, amelytől nem kevesebb, hanem csak több lesz.
*   Jobs elismeri és megdicséri a munkatársait.
Nem mögéjük bújva, hanem a csapat egységét mutatva. Azt jelzi, hogy együtt dolgoznak azon, hogy jobb élményt adjanak, és ebben lehet, hogy együtt hibáznak, de minden tőlük telhetőt megtesznek.
 És Jobs kemény befejezéssel él.
Ezt így szó szerint:

“Amúgy, biztosan fogunk hibázni. Több hibát is ejtünk majd az út során. És ez jó! Mert legalább folyamatosan hozunk döntéseket. A hibákat pedig észrevesszük, tanulunk belőlük és kijavítjuk őket.”

Persze ennyire fenkölt módszer ritkán fogunk alkalmazni, ha anyázva felhív egy hallgató, de egy-két szófordulat és az az alapeszme, hogy vegyünk egy nagy levegőt mielőtt jelezzük, hogy emberek vagyunk érdemes, hogy ott csengjen számunkra a levegőben.

Mennyire sűrűn találkozol éles kritikával?
Hogyan szoktad lereagálni?
Oszd meg velünk, hátha másnak is nagy segítség lehet...

A bejegyzés megírásában hatalmas segítsége és alapot adó tudásanyaga volt a Forbes cikkének. 
Köszönjük!