Így építsd még hatásosabban a kapcsolati tőkédet!

Így építsd még hatásosabban a kapcsolati tőkédet!

A rádiózásban a pénzügyi tőkén túl a legjobban vágyott előnynek kellene lennie a kapcsolati tőke felhalmozó képességnek. De vajon jól csináljuk?

kapcsolatitokaheader.jpg

(Forrás: Photo by Chris Liverani on Unsplash)

A Forbes hét lépést szedett össze a jó építkezésért. Bullshit mentességre törekedve nézzük meg őket!

1. Legyünk proaktívak a hálónk építésében!

Lehet nem így nevezed, de már most van egy kapcsolati tőkéd. A rádiózás során meg van a lehetőséged, hogy ezt a lehető legnagyobbra hízlald és ezzel lehetőséget teremts magadnak, hogy a munkád mellett, vagy - hosszú évtizedek - után egy-eegy újabb ösvényt nyiss meg. Légy előrelátó és életed egy új szereplőjében "lásd meg a lehetőséget"! 
Viszont úgy közelíts meg minden ilyen új kapcsolati szálat, hogy az kölcsönösen előnyös lehessen, ne csak a saját hasznodat lásd benne!

2. Legyen egy stratégiád!

Kutatások szerint a férfiak tranzakciós okokból, míg a nők érzelmi alapon építenek kapcsolatokat. Ez azt jelenti, hogy a férfiak azért fognak hálózatot építeni, mert valamit meg akarnak szerezni, a nők pedig azért, mert tényleges kapcsolatot szeretnének kialakítani. 
Ez abban segít, - bármelyik nemhez is tartozzunk - hogy meghatározzuk, hogy kit ismerünk és kit kell ismernünk ahhoz, hogy a karrierünk előrébb lendüljön, vagy egy erős hálózatot építsünk segítendő céljainkat.

3. Hozz létre egy változatos hálózatot!

Ahhoz, hogy jól építsd a kapcsolati hálódat ki kell lépned a komfort zónádból és olyan emberekkel is ismerkedned, akiket elsőre nem is annyira biztos, hogy szeretsz. A Forbes hivatkozik arra, hogy a nyitott hálózatok sokszor nagyobb teljesítményre és az eredmények gyorsabb elérésére képesek, mint a zárt hálózatok.

4. Fizess előre!

A kapcsolatok építésében sokszor meg kell előlegezni a bizalmon túl némi anyagi befektetést. Teszem azt egy vacsorát, vagy ebédet. Ez egy befektetés!

5. Dedikálj időt minden héten a kapcsolatépítésre!

Legalább egy találkozót egy héten érdemes beütemezni. Ha erre nem szánsz külön időt, akkor biztos, hogy elmarad és akkor csak topogsz egy helyben. Még szerencse, hogy a rádiózás révén, ezt összekötheted egy új témával, egy interjúval, vagy egy ütős megszólalással a műsorodhoz.
Tehát még ürügyed is van...

6. Lépj kapcsolatba volt kollégákkal és egykori iskolatársakkal!

Van olyan hálózatod, amely már eleve adott neked, csak nem gondozod. Ha csak a gyakorlati "hasznát" nézzük érdemes időt szánni arra, hogy időnként felhívd a volt kollégáidat, azon a nagyszerű hasznon kívül, hogy emberileg is rengeteget jelent oda-vissza. Nem beszélve arról, hogy maga a szakma is fejlődik ezáltal...erősebbek lesznek a viszonyrendszerek.
Az egyetemi, vagy középiskolás bajtársak szintén remek nosztalgiafaktort és ki tudja, talán előnyöket is rejtegetnek számodra.

7. Fókuszálj a közösségi média hálózatodra!

Azt gondolnánk, hogy ez a legegyszerűbb, hiszen állandóan online vagyunk. Azonban a sok zaj miatt ezek a kapcsolatok sokszor rendkívül felszínesek.
Ha igazán előnyös kapcsolati hálót szeretnél a social media-ban, akkor ereszd el a számok bővületét!
A mennyiség helyett a minőségre törekedj! 

Plusz egy ötletként pedig érdemes abban gondolkodni, hogy az ismerőseid kit ismerhetnek, vagy neked milyen olyan ismerőseid vannak, akik még nem léptek kapcsolatba egymással, de az rendkívül hasznos lehet nekik/ neked.
Erről írt legutóbb a Personal Branding Blog.

László Mónika a legnagyobb név a hazai personal brandinggel foglalkozó szakamberek között. Már akkor énmárka építéssel foglalkozott, amikor még influencerek a közbeszédben sehol sem voltak. 
Blogja a personalbranding.blog.hu alkalomról-alkalomra igazán hasznos anyagokkal szolgál a témakörben.

Az egyik márciusi bejegyzésében arról ír a szerző, hogy kapcsolati hálónk apránként, apró gesztusok révén nő napról-napra. Például profitálhatunk abból, hogy összekötünk két általunk ismert embert, amely kapcsolat révén mi is többek leszünk. És miért tennél ilyet?
László Móni idéz a bejegyzésben Reid Hoffmann-tól a Linkedin alapítójától:

Ha úgy döntünk, hogy segítünk másokon, hamar megszilárdíthatjuk jó hírnevünket, a lehetőségeink univerzuma pedig kitágul.

Éppen ezek alapján, mint előnyt sorolja a kapcsolatépítésben, ha összekötünk két általunk ismert embert. 
Hogyan érdemes ezt csinálni?

1. Keresd a hasonlóságot!

Bemutatásnál, vagy a közös összekötő levélben érdemes hangsúlyozni az egyezést. Általában az emberek a hasonlóság alapján szimpátiát kezdenek el táplálni a másik fél iránt. Ez segíthet a jó kapcsolat megalapozásában!

2. Legyen kölcsönösen előnyös a kapcsolódás!

Ne rátukmáld az egyik barátodat a másikra, vagy az egyik partneredet a másikra. Gondold végig, hogy kinek milyen előnye származhat a közös ismeretségükből!

3. Tisztázd a saját szereped!

Habár kezeskedsz oda-vissza alapon mindkét emberért, de fontos, hogy az elején körbehatárold, hogy kivel milyen kapcsolatban állsz. Ez segít abban, hogy egy esetleges felelősségteljes helyzetben csak a tényleges mértékben terheljen a kötelesség.

4. Kérj engedélyt!

Mielőtt összekötnéd őket természetesen kérj engedélyt! Ez nem csak illem kérdése...

A szakember felhívja arra is a figyelmet, hogy természetesen tudni kell nemet is mondani, azaz, ha nem érezzük helyénvalónak, vagy valamelyik fél részéről hasznosnak, hogy ismeretséget kössenek, akkor nyugodtan mondhatsz nemet is.

 

Forrás: Personal Branding Blog és Forbes