"Jó rádió csak jó szakmai háttérrel működhet" - Staféta Dékán Istvánnal

"Jó rádió csak jó szakmai háttérrel működhet" - Staféta Dékán Istvánnal

Frsiss Stafétánkban Szolnokra látogatunk, ahol egy sokat és sok várost látott rádiós válaszolt a kérdésekre.
Hölgyeim és Uraim!
Dékán István

dekancover.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

A Ha-Jó Rádióban kezdtem a 2000-es évek elején, mint a technikáért felelős személy. Egy ismerősöm segítségével sikerült oda bekerülnöm. Nem tanultam korábban a rádiózást, de nagyon érdekelt ez a dolog, és ott nagyon sok mindent megtanultam. Ismeretlenül így beesni egy stúdióba nem volt könnyű és a fogadtatásom is vegyes volt, azaz nem volt könnyű dolgom. Ezzel együtt szerettem ott lenni, mert itt ismerkedtem meg azzal, hogyan működik a rádió. Úgy éreztem magam, mint egy kisgyerek a csokiboltban: minden érdekelt. Ez természetes volt, hiszen akkor még csak a húszas éveim elején jártam. Természetesen nagyon izgatott voltam, mert egy ismeretlen világba csöppentem.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Miközben ismerkedtem a rádió működésével, én akkor még csak a technikával foglalkoztam. Persze láttam, hogy történik a műsorvezetés és ez is egyre inkább érdekelt. Figyeltem, hogy ki, hogyan dolgozik és így sok ismeretet szereztem. Voltak, akiktől tudtam tanulni, de nem mindenki volt segítőkész. Volt akitől kérdezhettem is, de volt olyan is, akit nem érdekelt, hogy én szeretnék jobban megismerkedni a rádiózással.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Igazából nem volt és most sincs műsorálmom. Én azokat a feladatokat látom magam előtt, amelyeket szeretnék megoldani. Minden nap, minden adás új és új kihívást tartogat. Szerintem az a jó, ha a feladatok között „megtalálom” magam és ezt a hallgatók is észlelik és értéleik. A lényeg az, hogy minden nap adjak valamit a hallgatóknak. Ez nem könnyű, mert sokfelé kell figyelni és az információkat begyűjteni, hogy sikerüljön. Ez volt a célom és továbbra is ezt tartom a legfontosabbnak.

4. Most hogyan fejleszted magad?

Sokat hallgatom a különböző rádiók műsorát, mert abból is lehet tanulni, ahogy mások rádióznak. Úgy gondolom, hogy nem szégyen mástól tanulni, aki már hosszabb ideje van a pályán. Természetesen folyamatosan figyelem a technika fejlődését is, mert a műsorvezetés mellett számomra a technikai háttér biztosítása is nagyon fontos. Tartom a kapcsolatot más rádiók szakembereivel is és velük megosztjuk a tapasztalatokat. Jó rádió csak jó szakmai háttérrel működhet, így életképes. A konkurencia manapság igen nagy, ezért mindenre nagyon oda kell figyelni.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Jelenleg otthonról dolgozom, a legutóbbi stúdiós emlékem nem túl szívderítő. Ugyanis akkor el kellett köszönöm a régi munkatársaimtól, akikkel nagyon szerettem együtt dolgozni. Jó csapatot alkottunk, s nagyon rossz volt tőlük elbúcsúzni. Igaz, csak a rádiós munkát fejeztük ott be, mert egyébként ma is tartjuk a kapcsolatot.

Kedvenc film?
Horror és sci-fi párti vagyok. Szeretem az ilyen jellegű régi filmeket (például Stephen King
filmek).

Kedvenc sorozat?
Nem vagyok sorozat kedvelő. Így kedvenc sorozatom sincs.

Kedvenc könyv?
A rádiózással kapcsolatos informatikai és technikai szaklapok olvasok leginkább.

Kedvenc játék?
Ritkán töltöm játékkal az időmet, s ha ezt teszem, akkor sem a monitor előtt nyomkodom a gombokot. Baráti társaságban inkább társasozunk.

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
Ez mindig változó, mert a zenei ízlésem is formálódik, azaz nem tudnék kiemelni egyetlen dalt sem. Ennek megfelelően otthon is vegyes zenei kínálatot hallgatok szívesen.

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Sokkal több ez nekem, mint munka. A rádióban meg tudom valósítani önmagam és ez számomra nagyon fontos. Inkább szerelem ez, mint munka. Itt kiteljesedhetek, mert magamat kell adnom.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Sajnos az országos adók terjeszkedése rányomja a bélyegét a területi és a helyi kisebb adók működésére. Pedig minden eddiginél fontosabb lenne, hogy az emberek a saját környezetükben történtekkel tisztában legyenek. A helyi híreket pedig leginkább a helyi rádiók szállítanák. Nem lenne jó, ha ezek szép lassan eltűnnének, pedig egyelőre úgy tűnik, hogy ez a tendencia.

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Először is iszom egy kávét, hogy újra „felébredjek”. Szerencsére ilyen nagyon ritkán van, mivel mint mondtam nekem a rádiózás inkább szerelem, mint munka. Természetesen azért nekem is vannak mélypontjaim, de ilyenkor gyorsan túlteszem magam, mert pihenek néhány napot. Ilyenkor ismeretlen rádiókat hallgatok, szakmai tanácsot kérek rádiós ismerőseimtől és átlendülök a „válságon”.

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Amikor kezdtem, a Ha-Jó-ban, akkor egy tanár Bak Róbert és Kugler Henry volt az, akitől a legtöbbet tanultam. Henry nagy tapasztalattal rendelkező rádiós volt már akkor is és ő szívesen is foglalkozott velem. Később már nagyon sok rádiózásban jártas emberrel kapcsolatba kerültem, s mindig volt valami, amit elleshettem tőlük.

10. Itthon szerinted melyik a TOP 3 előremutató rádió?

Ez igazán nehéz kérdés. Az egyes rádiókat a maguk környezetében kell megítélni. Egy országos, egy területi és egy városi rádiónak is más-más közösségnek kell megfelelnie. Ebből adódóan lehetnek előremutató kezdeményezések itt és ott is. Általánosságban nincs értelme fogalmazni. Az biztos, hogy minél több rádió működik, annál színesebb lehet a kínálat, annál változatosabb az a program, amit kínálnak.