"Amikor utoljára hagyom el a stúdiót, akkor mindig visszanézek az ajtóból" - Staféta Oláh Sándorral

"Amikor utoljára hagyom el a stúdiót, akkor mindig visszanézek az ajtóból" - Staféta Oláh Sándorral

Oláh Sándorral személyesen először akkor találkoztam, amikor tavaly az Aktív Rádió szülinapjáról jelentkeztünk a RADIOSITE-tal közösen Szolnokról. Egy csupaszív, csupamosoly embert ismertem meg, akivel amikor eddig bármikor is összefutottam csak a rádió került szóba. Jól is van így, ha két kattant beszélget. Habár semmit nem tudok róla, mint emberről - és az is meglepetésként ért, hogy múlt héten Kunos Fecó elkottyintotta, hogy programozóból lett rádiós - de tudom róla, hogy ízig-vérig rádiós és szakamber, sokszor az és kötőszó nélkül.
Hölgyeim és Uraim!
Oláh Sándor!

olahsandorheader.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Nagyjából 13 éves lehettem és a helyi rádió egyik műsorában nyertem valamit. Azt vettem át. Akkor csak azt láttam, hogy ott mindenki kiabál, mászkál DAT kazettákkal és CD-kel a kezében. Tetszett az egész… tudjátok a nagy keverőpult, meg az, hogy a bácsi ott beszél a mikrofonba és ezt mindenki hallja. Régen volt már, de nagyon megfogott. Sokszor vissza akartam menni utána.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Alapvetően nagyon féltem a mikrofontól. Soha nem szerettem a saját hangom - pedig mindig énekkaros voltam. Rémisztő volt visszahallanom magam, de a légkört mindig szerettem, ezért nagyon sokat voltam a stúdióban az ott dolgozókkal. A hangomat lassan a netes játékoknak köszönhetően megtanultam elfogadni. - Ha jól emlékszek volt egy játék közben használható hang alapú csevegő szoftver, ahol be lehetett állítani, hogy visszahalljam magam. Így történt. - 
Ezután elkezdtem nagyon megfigyelni a műsorvezetőket. Hogyan beszélnek, hogyan szólnak az emberekhez, milyen rutinnal használják a CD lejátszókat és a pultot. Alapvetően megfigyeléssel tanultam és így fejlődtem.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Régen és manapság is nagyon kevés szerepet kapnak az alternatív zenék a rádiókban. Tudjátok… az az igazi „Underground” műfaj. Mindig szerettem volna bemutatni az ilyen zenéket. - Gondolok itt például az Esti Kornél nevű zenekarra -  Ez továbbra is álmom csak a mai „mainstream” zenei rádiós piac nem nagyon teszi lehetővé az ilyen réteg műsorokat. De...azért még nem adtam fel a reményt!

olahsandor.jpg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Nagyon szeretem a verseket. Valamiért mostanában ragadnak rám. Nagyon könnyen jegyzem meg őket. Néha mikor senki nem lát, no meg persze leginkább nem hall, szoktam hangosan felolvasni ilyeneket. A beszédemet így fejlesztem. Tájékozódni pedig mindig kell! Mostanában elég sokat olvasok és nézek blogokat, vlogokat.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Nem nehéz visszaemlékezni, hiszen néhány perce még bent voltam… :)
Amikor utoljára hagyom el a stúdiót, akkor mindig visszanézek az ajtóból. Látom a ledeket villogni, a szerver terem halk gépzajt enged ki magából és közben enyhén szólnak a hangfalak. Ennyi év után is jó érzéssel tölt el úgy hazamenni, hogy minden rendben.

Kedvenc film?
Transzcendens

Kedvenc sorozat?
Agymenők.

Kedvenc könyv?
Dan Brown – A Da Vinci-kód.

Kedvenc játék?
World of Tanks, World of Warships, War Thunder

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?

A rádióban leginkább az R’n’B és Pop stílust szeretem. Sean Paul, Bruno Mars és társai. És igenis szeretem, ha magyar zene szól a rádióból, szóval hajrá Halott Pénz, Hősök meg a többiek!
Itthon nagyon szeretem hallgatni Harcsa Veronika zenéit.

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Mivel elég zárkózott típus voltam, leginkább azt kaptam tőle, hogy sokkal közelebb kerültem az emberekhez. Sokkal nyitottabb és elfogadóbb lettem.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Hú… hát erről sokat tudnék mesélni. Rengeteg jövőkép van a fejemben. Az egyik az, hogy az FM sokáig élni fog még. Bármennyire is igyekeznek néhány országban teljesen kikapcsolni, egy jó ideig ez még nem fog menni. Emellett nagyon erősen jelen vannak az internetes streamek. Sokszor én is neten hallgatok már rádiót, még kocogás közben is. Rengeteg lehetőséget nyújt. Olyan interakciókat, amelyeket el sem tudtunk eddig képzelni. Igazán iránymutató, amit a szentesi rádió csinál. Nagyon tetszik a megoldás. 

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Kirándulással, utazással. Vicces, hogy bár szeretek bent lenni a stúdióban mégis a szabadban jönnek az ötletek, ott töltöm fel magam. Szeretek világot látni, megnézni, meghallgatni máshol hogyan rádióznak. Inspirál az is, amikor elhívnak iskolákba és látom a fiatalokon, hogy van, aki tényleg akarja ezt csinálni és közben látni azt, hogy egy-két tizenéves rutinszerűen használja a hangszerkesztő, vágó szoftvereket. Némelyiküktől még én is újat tanultam. :)

olahsandor2.jpg

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Nagyon sokat tanultam még régebben Kiss Balázstól (Radio88), majd Basics Zoltán (Sirius Rádió) barátom, munkatársam is sokat fejlesztett rajtam. Az utóbbi időben pedig Hám Tibor (Aktív Rádió) kollégám az, aki mindig figyel és alakít rajtam. Rámutatott arra, hogy mennyi lehetőség van a mi szép magyar nyelvünkben.

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

Erre nekem nagyon nehéz válaszolni. Minden rádió mást képvisel és szerintem ebben pont ez a szép, ez a jó. Ez a sokszínűség az, ami meghatározza ezt a szakmát és a hazai rádiókat. Viszont ha ki kell emelnem, akkor a Jazzy Rádiót tenném az első helyre. A második helyen egy internetes rádió áll az én dobogómon, a Luxfunk - Nagyon szeretem a funky-t!  A harmadik helyen pedig ott van a Sunshine FM, amit régen még a kétezres évek elején is nagyon sokat hallgattam. Nagyon szerettem az ott dolgozó műsorvezetőket.

+1 Ki legyen a következő?

Joó Csabát ajánlom, aki igen sokoldalú rádiós. És most sok év kereskedelmi rádiózás után közszolgálati rádiós szakemberként is kiváló munkát végez.