"...minden nap jó, még akkor is, ha nem érzem úgy" - Staféta Kunos Fecóval

"...minden nap jó, még akkor is, ha nem érzem úgy" - Staféta Kunos Fecóval

Fecó számomra azt a példát mutatja, hogy fáradhatatlan kitartással és munkával, hogyan lehet rádiós valaki. Úgy értem RÁDIÓS. Nagyon lelkesedés munkálkodik benne és konkrétan ismerek olyan új generációs kollégát, akinek sokat segített a rádióssá válásában. Ez pedig mindenkor nagy szakmai alázatra vall!
Hölgyeim és Uraim!
Kunos Fecó

stafetakunos_fecoval.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Amikor először rádióstúdióba léptem, még egyáltalán nem volt meg bennem a vágy a rádiózás iránt. Műszaki területre készültem. Apukám ugyan a műsorszórásnál dolgozott, de gyerekkoromban inkább a technikai kütyük - magnó, lemezjátszó, meg amit akkor használtunk - érdekelt. Ezért is mentünk el körülnézni az első, Orosházán megszólalt rádióba. Első pillanatra a rádiózás műszaki oldala volt vonzó. A többi később jött. Ugyanakkor nem felejtem el a portás szavait. Amikor kijöttünk az épületből, ő azt monda:

Ebből a gyerekből rádiós lesz!

Erre én magamban:

Nem leszek, én maradok a műszaki dolgoknál.

Pár hónap múlva viszont a – már állandó – helyi rádióba újra bementünk egy barátommal. Anyák napja alkalmából lehetett üzenni. Erre vállalkoztam, és a bemutatkozás után kiderült, hogy a rádió főszerkesztője óvónőm volt. Innentől már rendszeres „vendég” voltam a stúdióban, na meg persze jött az iskolarádió és a szerelem a rádiózás iránt.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Minden tapasztalt rádióstól próbáltam ellesni mindent, amit csak lehetett. Figyelmesen hallgattam minden műsort. Igaz, ez már a helyi rádiók előtt is így volt. B. Tóth László és Komjáthy György esetében...a két nagy név, akiknek műsorait már gyerekként hallgattam. Később pedig a helyi rádiókat hallgattam, amit pedig hallottam, próbáltam magam is megcsinálni. Előbb csak otthon, majd az iskolarádióban.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Mindig volt, mindig van, és mindig lesz. Elsődlegesen persze kereskedelmi jellegű, zenés műsor ötleteim voltak/vannak, de magazin műsort és készítettem már, és ilyen tervem is van még.
Kettőt kiemelnék: egy alakalommal úgy alakult, hogy egész napra nem volt műsorvezető, mindenki egyszerre szervezte a szabadságát, teljesen véletlenül. Ekkor jött az ötlet, hogy 30 órán keresztül leszek élő adásban. Ezt nagyon élveztem, a mai napig szívesen gondolok vissza rá.
A másik a Zenei ABC volt, egy 18 napos folyamatos műsor. Ennek is már több, mint 10 éve. Akkor lettem zenei szerkesztő az egyik vidéki rádiónál. Az egyik kolléga megjegyezte, miközben frissítettem a zenei adatbázist, hogy ha kész, játsszuk le őket ABC sorrendben. Másnapra ebből komoly ötlet született és valóban ABC sorrendben lejátszottuk az összes dalt.

kunos1.jpg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Külső fülekkel :) Szeretem kikérni a szakmabeliek véleményét, főleg olyan emberekét, akikről tudom, hogy többet tudnak nálam. De persze mindenki véleménye érdekel. Persze amikor időm van, igyekszem más műsorvezetőket, illetve más rádiókat is hallgatni. Ebben a szakmában mindig lehet újat tanulni, sőt kell is.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

„Ez most jó lesz” Ez a mondat jutott eszembe először a mai napra. Tényleg jó volt, de minden nap jó, még akkor is, ha nem érzem úgy.

Kedvenc film?
Vissza a jövőbe trilógia

Kedvenc sorozat?
Barátok közt (volt sokáig, mostanában már kimaradt)

Kedvenc könyv?
Felnőtt fejjel már érdekes módon egy általános iskolai kötelező :) Molnár Ferenc – A Pál utcai fiúk.

Kedvenc játék?
Dance Central 3

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
A rádióban: Ed Sheeran - Shape Of You és Axwell/Ingrosso – More Than You Know.
Amit kizárólag itthon hallgatok, gyerekkori örök kedvenc: Kiri Te Kanawa – World In Union - ha valaki rajtam kívül ezt a dalt ismeri, piros pont :D 

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Inkább azt mondom, hogy az életemet. Néha elgondolkozom azon, milyen területen tudnék még érvényesülni. Hamar rá kell döbbenem, hogy sehol máshol. Még ha időnként sok is, még ha időnként meg kell állni pihenni, pár nap után hiányzik. Mint mikor napokon keresztül szürke az idő és vágysz a napsütésre, én így vágyom pár nap pihenő után a rádiózásra.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Azt gondolom, hogy a rádió sokáig megmarad még ebben a formájában. A trendek változnak, az arculatok, a zene, a hangok, minden változik, de a rádió szól, és szólni is fog. Sokan megjósolták már a platform váltást, sokaktól hallom, hogy az internet lesz a jövő rádiózásának alapja. Ebben lehet valami, de sok-sok idők kell hozzá.

kunos3.jpg

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Az egyiket már a rádióban megkapom: zene. Mert a zene lételem, legalábbis nekem. De persze néha kell valami más is, olyankor pedig ott a baráti társaság, vagy egy kirándulás is segíthet. Bármi, ami egy kicsit kikapcsol és hamar újult erővel folytatom.

9.  Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Nehéz kiemelni hármat, hiszem 20 év alatt sok szakembertől tanultam. Így a teljesség igénye nélkül, illetve akikkel jelenleg is dolgozom: Bende Gábor, Bazsa Péter, Fodor Attila

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

Tudom, hogy kérdésre nem illik kérdéssel válaszolni, de miben? Milyen szempontból, milyen célközönségben, milyen rádiótípusban? Hogy ezekre a kérdésekre is válaszoljak, mindjárt 4 rádiót mondanék, mert mind a 4 iránymutató lehet bizonyos szempontokbók. Toplista nélkül, abc sorrendben: Amadeus Rádió, Rádió 1, Rádió 24, Rádió Antritt.

+1 Ki legyen a következő?

Az informatikusból lett rádióst, Oláh Sanyit ajánlanám. Ő egy újabb bizonyíték lehet arra, hogy nem csak a csavarhúzótól - mint az én esetemben -, hanem az UTP kábeltől is lehet egyenes az út a mikrofonhoz :)