Átfogó(bb) helyzetjelentés a podcast éráról

Átfogó(bb) helyzetjelentés a podcast éráról

Nincs jobb bizonyíték a podcast téma létjogosultságára annál a ténynél, hogy az idei Radiodays-en is sokat foglalkoznak vele a programban. Ennek kapcsán előástunk egy átfogó helyzzetképet, hogy mégis hol tart maga az ipar...

podcastatfogoheader_2.jpg

...pedig nem mai darab. Még tavaly fedeztem fel ezt az írást a Mediumon. A Glued To The Screen blog jegyzi a cikket, amelyben több terület felmérési eredményeit is összegzik.

Közönség

Az Egyesült Államok lakosságának negyede hallgatott valamilyen podcastet tavaly augusztusban.

Persze arról nem írnak, hogy csak belefülelt, vagy odafigyelve végig is hallgatta - erről azért egy kicsit később lesz itt szó -, de ez akkor is legalább azt feltételezi, hogy ismerik a podcast fogalmát. A "maradék" 75% a szakemberek szerint csak MÉG nem hallgatott ilyesmit. Azért a még, mert ahogy a technológiák konvergálnak egyre inkább megkönnyítik és praktikusabbá teszik a mindennapokat, így a közel jövőben nem okozhat gondot senkinek, hogy megkeresse kedvenc podcastjét. 

A podcast ipar

Ha a podcastek elfogadottságát nézzük akkor egy lassú, de stabil növekvő tendenciát látunk. Ez a jövőnek egy biztos táptalaja. Ha a hazai tendenciákat nézzük számaink nincsenek, de az biztos, hogy az olyan szereplőknek köszönhetően, mint Oravecz Nóra , vagy a MentorFM legalább a köztudatban pörög a podcast fogalma. 
Ha pedig iparról szeretnénk beszélni, akkor annak vannak résztvevői, akik ha csak a fejlett nyugatot nézzük köszönik szépen egyre jobban vannak:

  • a podcasterek, a kontent gyártói egy erős közösséget kezdenek formálni, hogy segítsék egymást. - Erre már vannak idehaza is törekvések
  • az eladók, akik brendezéseket és szolgáltatásokat értékesítenek a podcasterek számára. - Ebben akár mi is szívesen segítünk Neked.
  • a hallgatók és nézők, tartalom fogyasztói, akik egyre nyitottabbak az újszerű tartalmakra. 
  • végül a hirdetők, akik azzal, hogy folyamatosan követelik a hallgatottsági adatokat egyrészt arra sarkallják az ipart, hogy mérhetőbbé tegyék az epizódokat, másrészt a kontent gyártókat, hogy mind jobb és jobb tartalmakat állítsanak elő.

A hallgatásról

Ahhoz, hogy megértsük a podcast lényegét és ha létezik jóságát, meg kell értenünk a hallgatói élethelyzetek milyenségét.
Eszerint megkülönböztetünk 3 típust: 

  • Dedikált -  a tévé és a rádió esetében magára a fogyasztásra kinevezett időszakra vonatkoztatott fogyasztás. A rádió esetében ez sokszor az autóban töltött időszakra korlátozódik, amely olyan cselekvésekkel párosul, mint a munka járás. Ennek másik értelmezése, hogy egyfajta "összehangolódás" szükséges a fogyasztó és a műsort szolgáltató között. Olyan, mintha az óráinkat hangolnánk össze, ami az "akkor és a most" érzését kelti. Mi rádiósok persze pont ezt szeretjük, de például egy podcast esetében nem követeli meg az atmoszféra ezt a hozzáállást.
  • Közvetlen adatátvitel - Tipikusan a konzerv műsor esete. Az előre felvett műsor élőben szól, a hallgató élőben hallgatja, rárezonál, de egész egyszerűen nincs meg az a kapocs, amely összekötheti őt az azonnaliság érzetével. Sőt, magának a gyártónak is nehezebb és csak művi viszonylatban sikerülhet rekonstruálni egy élő műsor hangulatát. Érdekes kérdés az élő esemény, vagy műsor rögzítése, majd később annak adásba helyezése, mert ennek kérdésköre messzebb vezet, de ha egy gondolatot kell ebből kiemelni, akkor az az lenne, hogy a visszacsatolás hiánya miatt ez is csak egy visszhang az éterben.
  • On-demand: Az a fajta megoldás, amit mondjuk a Netflix teremt meg, azt az érzetet adja, hogy a műsor akkor kezdődik, amikor én akarom. Akkor indítom el, amikor nekem a legjobb. Ráadásul itt senki nem tesz úgy, mintha ez élő lenne, vagy majdnem olyan lenne, mintha élőt hallgatnánk. Tudjuk, érezzük, hogy egy előre betárazott, külön NEKEM készült műsort hallgatunk. És ennek elindítása, fogyasztása már egy magas fokú elkötelezettséget feltételez.

És ez az, amit meg kell ragadnia egy műsorkészítőnek. Az individuális keretek jóval túlnyúltak már a korábbiakon. Nagyobb rugalmassággal rendelkezünk a menetrendünk elkészítésében, mint bármikor valaha. Például most is a BBC egyik műsorát hallgatom, ami élőben szombaton szólt, de akkor nem volt lehetőségem hallgatni. Mivel on-demand visszahallgatható az egész(!) műsorfolyam én boldog vagyok, hogy érzetre ugyan egy művi, általam választott módon, de egy rádióműsort hallgatok, "mintha" most szólna, a BBC pedig biztos boldog, mert addig is vele és az ő műsorával töltöm az időt. 

A régi módszerek túlélhetnek, ha tudnak alkalmazkodni az egyéni fogyasztói preferenciákhoz.

És ez egy irány, amivel boldoggá tehető egy hallgató!
Ha megkapja a kedvenc műsorát akkor, amikor szeretné. És ehhez igazán nem is kell nagy haderő.
Glued To The Screen szerint technikai szempontból a podcasting a rádiós embereknek nem nagy kihívás.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne rosszul csinálni...

A rádiósoknak mindig is meg volt minden képességük és tartalmuk, hogy podcastet készítsenek!

Mégsem tettek soha komoly lépéseket ebbe az irányba. Az általam most taglalt bejegyzés kitér arra, hogy ez a fajta nihil az Egyesült Államokban abszolút nem igaz az ún. public, azaz a közszolgálati rádiókra, amelyek nagyon komoly erőfeszítéseket tettek, hogy a podcast közösséget támogassák. Ők a tartalmuk egyfajta átmentéseként tekintettek a podcastre, míg a kereskedelmi rádiók közel sem így álltak a dolgokhoz. 

Ez a nagy szerelem a public rádiók részéről ahhoz vezetett, hogy túlnyomórészt ők uralják a podcast piacot, míg a független szereplők csak erőlködnek. Így a fenti grafikon nem feltétlenül arról szól, hogy ők gyártanak többet. A fenti grafikon inkább a bevételeket mutatják nekünk. Ha MENNYISÉGET nézünk, akkor valahogy így lehet igazabb ez a grafikon:

A hallgatás mintái

Minél több tanulmányt publikálnak annál több minta tűnik fel a hallgatói szokások között. Például nézzük csak mi történik az első öt perc után?

Ezen még a podcast készítőinek is dolgoznia kell!
A podcastben is meg kell tanulni azokat a mesterfogásokat, amelyek a figyelmet fenntartják és elkötelezetté teszik a hallgatókat a műsor iránt. A rádiónak már megy. Most a podcast zárkózhat fel mellé, hogy egy egészséges egységet alkossanak együtt.

u.i.:
Ja, és így a végére egy 2016-os grafikont meg szeretnék mutatni az Egyesült Államokból. 2016-os ugyan, de motivációnak tökéletes lesz.

200 millió dollár. Csak a podcastekben...

Forrás: Medium/Glued To The Screen