Kevesebb ember hallgat podcastet, mint amennyi csinálja

Kevesebb ember hallgat podcastet, mint amennyi csinálja

A podcastekről jelenleg többet beszélünk, mint amennyien csinálnánk. Egy friss felmérés szerint azonban ennél is kevesebben hallgatják őket, ezért szinte jogos lehet a kérdés, hogy a podcasterek egymásnak készítenek műsort?
Egy most elkészült friss felmérés rámutat arra, hogy érdekes adatok világítanak rá a podcastek nagy kérdéseire, amelyeket mi is felteszünk ebben a cikkben.
Megválaszolni nem biztos, hogy ma kell őket, de beszélnünk róla igenis a ma dolga.

podcastcsinalas.jpg

(Forrás: Malte Wingen on Unsplash)

A jelentés szerzői szerint ez a tendencia fordított azzal, ami a 20. században jellemző magatartás volt: ekkor egy kis, de jól képzett elit, minőségi rádió és televízió műsort gyártott millióknak. Most, egy nem annyira acélos minőségű mikrofonnal, a saját hangunk iránti szeretettel és némi téma ismerettel a saját médiánkat terjeszthetjük egy nagyobb csoportnyi embernek.
Ez nem feltétlenül rossz, csak rossz irányba billenti az arányokat.

Aztán jóval érdekesebb, amikor összemossuk a két nézőpontot és pontosan megkapjuk a jelenlegi helyzetet:

Jelenleg a világ kilenc vezető podcastje profik által készített tartalom.

A "maradék" félmillió pedig kicsik által keveseknek készített rendszeres tartalom - áll a felmérésben, amiről a The Beaverton írt.

A jelentés kitér egy másik érdekes adatra is:

A vizsgált podcastek 90%-a mindössze egyrészes, amíg a maradék 10% több mint 750 részes. 

Sőt,

ha ilyen ütemben halad tovább a gyarapodás, akkor 2026-ra minden embernek lesz egy podcastje.  

Nézzünk csak rá egy kicsit az arányokra. Ma Magyarországon a 9,8 millió főre – 2016-os adat – kb.93 önálló rádiós brand jut. Itt persze nem vesszük figyelembe a térbeli elrendeződést, de ha durva számokkal dolgozunk, akkor kb. 105. ezer ember jut egy rádióra. Arról nincs adatunk, hogy hány darab magyar nyelvű popdcast lenne pontosan idehaza, de a Podkaszt blog adatai alapján 111 aktív csatorna létezik, amely arányában megegyezik a rádiókéval, mégsem hasonló az érdeklődés. Érdekesség, hogy több ismert hazai rádiós brand is jelen van a listán, amelyet érdemes átfutni ITT.

Látszik, hogy ma Magyarországon jelenleg még az elfogadás, a megértés szakaszában vagyunk.  Össze sem lehet hasonlítani sem az USA, sem az Egyesült Királyság, de még Németország számaival és hozzáállásával.
Mi ott tartunk, hogy a podcast létjogosultságát kutatjuk, miközben lassan rájöhetünk arra, hogy ennek az esetében nem a jó, vagy nem jó kérdésköre számít igazán, hanem a használjuk/nem használjuk,  de sokkal inkább a használjam én, vagy majd más fogja igazsága. 

Még emlékszem, amikor évekkel ezelőtt azon agyaltunk, hogy legyen-e appja-e egy rádiónak, vagy sem, rakjunk-e kamerát a stúdióba, vagy sem, és indítsunk-e Facebook oldalt, vagy sem?

Ha nem is holnap döntöd el, hogy egy-két fortéllyal csinálsz-e a rádió műsorodból egy podcast verziót, akkor csak kongjon ez a bejegyzés néhény szava, és kijelentése a légüres térben. 
Egyszer felerősödik majd...

Mást gondolsz?
Máshogy látod?
Nagyon nyitottak vagyunk minden beszélgetésre, minden témában. 
Keress minket Facebook felületünkön, vagy csoportunkban

Forrás: The Beaverton