Szakértői Sarok: Amikor az ügyfél is szerepelne a saját reklámjában

Szakértői Sarok: Amikor az ügyfél is szerepelne a saját reklámjában

Még 2009-ben is, amikor először kezdtem kereskedelmi rádiónál dolgozni futott egy reklám, amiben egy nagyon kedves hangú bácsi invitált a diszkójába:
" ***** László vagyok és szeretettel várlak a ******-ba ezen a hétvégén is!"
Ennyi!
Ismerős ugye a szituáció...amikor az ügyfél is szerepelne a saját reklámjában? 

burgundy.jpg

(Fotó:NY Daily News)

Kényes kérdés az ilyesmi, mert pro és kontra érvek sorakoznak fel egymással szemben, pedig elsőre egy teljesen lényegtelen problémakörnek is tűnhet.

Pedig, nem az!!!

A rádió műsoridejének egy jelentős része reklám. - Nyilván jobb esetben.
Markánsan jelen van egy kereskedelmi rádió életében, éppen ezért nem lehet hanyagul kezelni, mint ahogy nem kezeljük a zene, az arculat, vagy a műsorvezetői megszólalások kérdését sem félvállról.

Két szakembert kérdeztünk meg a témáról.
Hamvas Viktor, a Class FM programigazgatója, imaging producer szerint

minden olyan hanganyagnak, amely abból a célból készült, hogy valamit eladjon, népszerűsítsen, ismertté tegyen, az egyik legfontosabb paramétere a hitelesség. Ahhoz, hogy egy reklám sikeres legyen  - eladja a terméket -, minden szegmensében hitelesnek kell lennie, nem csak szöveges tartalmát tekintve, hanem a spotban szereplő karakterek, hangok, hangeffektek, zene, stb, mind a hitelességet kell, hogy szolgálják.

Ahogy hozzáteszi:

Ilyen szempontból, akkor adekvát, ha egy cégvezető szerepelni akar a saját spotjában, ha az abban szereplő termék, image, stb márkaértékeit hitelesen tudja közvetíteni a fogyasztó felé: magyarul, elhiszem-e neki, hogy az a termék jó.

Vagyis szerinte azon van a hangsúly, hogy a spotban megszólaló személy motivált, karizmatikus és hiteles legyen, ekkor a spot működik - minden egyéb szempont, úgymint a hangi adottságok, - ami egyébként nyilván fontos -  csak másodlagosak.
Tehát, én azt gondolom, nincs nagy baj azzal, ha az ügyfél szerepelni akar a spotjában, ha HITELES!

- teszi hozzá Hamvas Viktor.

Bolla Zsolt is hasonló véleményen van, de kiemeli, hogy nem szabad a két szélsőség felé elindulni. 
Azaz

  • Ne tiltsunk ki minden ilyen hirdetői törekvést, csak, mert eddig senkinek sem engedtük!
  • Ne engedjük meg mindenkinek, főleg ne azért, mert fizetnek érte. 

És itt utóbbinál - ezt már én teszem hozzá -  nagyon nehéz felállítani a mércét, és ezt nem is nullákban mérik. Itt jön a képbe a jó értékesítő kolléga és értékesítési modell, aminek része a megfelelő tárgyalási technika. 

Meg lehet próbálni értelmesen, szakember módjára elmondani, hogy sem neki, sem a rádiónak nem hoz előnyt, ha hallhatóan rosszul szól a reklámja. 

Bolla Zsolt rádiós tanácsadó azt mondja:

A reklám esetében a legfontosabb szabály, hogy eladja a terméket, vagy a szolgáltatást. Ha ezt a célt szolgálja és segíti az, hogy az ügyfél, vagyis a terméket/szolgáltatást adó cég képviselője szerepel a reklámban, akkor ez alapvetően jó ötlet. A hitelesség nagyon fontos, mert amikor egy hangot hallunk, akkor az alapján azonosítják a hang tulajdonosának a karakterét. Szóval, ha a reklámban szereplő képviselő beszédhibás, vagy valamilyen olyan érzelmet közvetít, ami a cél megvalósítását gyengíti, vagy ellehetetleníti, akkor óriási hibát követ el, aki ezt hagyja.

Ilyen módon László, akit az elején emlegettem sem volt a leghatékonyabb, mert egy kicsit fáradt, közel hatvanas hangon invitált fiatalokat a diszkójába. 
Viszont, ha hozzátesszük, hogy Lászlót mindenki ismerte a környéken, mert egy egész generáció nőtt fel a "kezei alatt", akkor máris hitelessé vált az invitálása. Szülők rá merték bízni Lászlóra a gyereküket.

Bolla Zsolt is szolgált egy példával:

bank reklám esetén egy magas, vékony férfi hang, erőteljes raccsoló beszéddel arra ösztönöz, hogy jó messzire kerüljem el azt a bankot. Másrészt egy agresszív, autoriter, mély férfi hanggal szemben egy kedves, megnyugtató 30-as nő hangja biztosan segít, hogy őt válasszam, ha legközelebb fogorvosra lenne szükségem.

Nézzük azonban hogyan érdemes kezelni a helyzetet, ha az ügyfél fizetett, szerepelne, de dilemmás a kérdés:

  1. Vegyük rá inkább, hogy legyen egy PR interjú, ahol szintén ő beszélhet, jobban kifejtve a cége üzeneteit.
  2. Saját szakállra gyártsunk le egy reklámot mondjuk az egyik műsorvezetővel, mutatva neki "egy másik verziót". Aztán B. megoldásként ugyanígy javasolhatjuk, hogy felváltva szóljanak ezek a spotok.
  3. Még az első megbeszélések egyikén mutassunk hangmintákat neki reklámhangjainkból. Ha beleszeret az egyikük hangjába, akkor az segíthet.

Biztos van még másik megoldás, vagy akár történet is.
Szívesen vennénk, hogy tanuljunk belőle!
Mit gondolsz? Zavaró, ha az ügyfél szerepel a saját reklámjában?