Hogyan kezeld a kritikát

Hogyan kezeld a kritikát

Biztos téged is hívtak már fel, hogy bezzeg a Balázsék mennyivel jobbak reggel.
Biztos neked is írtak már levelet, hogy, ha ilyen rossz zene megy tovább a rádióban, akkor soha többet nem hallgatják a rádiót.
Hogy érdemes az ilyesmi kezelni? Hogy lehet ezen jól túllépni?
Erre nyújt megoldást ezt a cikk!

critic.jpg

(Forrás. Maurilio Amorim)

Amióta ezt a blogot - is - írom, de főleg mióta rádiózom megtapasztaltam már a kritika minden szintjét.

Ez jó! 

Mondanám, de természetesen nem mondom. Eleinte nem tudtam mondani.
Megélni, hogy valakinek nem tetszik a munkád, azt amibe energiát fektettél nem könnyű. Egy olyan végtelenül exhibicionista szakmában, mint a miénk, ilyesmit megtapasztalni igazán embert próbáló feladat.

Pedig odáig kell eljutnunk, hogy belássuk:

A kritika elengedhetetlen azért, hogy fejlődni tudjunk!

Hogyan lehet ezt belátni?
Hogyan lehet ezt jól kezelni?
Vezessük végig ezt három lépésen:

1. Felülvizsgálat

A legnehezebb, hogy ne azt nézzük, hogy ki mondta. Mutatom, hogy miért:

  • Majd, ha a programigazgató is itt ül napi négy órában, akkor majd elfogadom.
  • Mit tudja, ez a ... hallgató, nem is ért hozzá.
  • Nekem te ne mond meg hogy kell ezt csinálni, már 20 év ezt csinálom!

A lényeg, hogy mit mond. Persze egy szakmában releváns embernek nagyobb eséllyel lesz igaza, de azért ez nem minden esetben érvényes. A legjobb, ha megvizsgáljuk a mondandóját. Ha alaptalannak érezzük, akkor nincs miért foglalkozni vele.
Ha van, akkor egy kicsit mélázzunk el rajta indulatok nélkül.

2. Ne vedd magadra!

Aztán érdemes megvizsgálni úgyis a kritikát, hogy bárkitől is jön vajon irigységből, tudálékosságból, vagy szakmai fejlődésből szól?
Vajon neked szól, vagy a munkádnak?
A legjobb, ha nem engedjük, hogy érzelmileg befolyásoljon minket a kritika. Hideg fejjel tegyük el magunknak, és vizsgáljuk meg!
Ha ismét azt tapasztaljuk, hogy nincs alapja, akkor ne is foglalkozzunk vele.

3. Ha nem tudsz tenni rá, akkor foglalkozz vele!

Ha pedig a flegmaságon túl tudsz lépni, akkor vedd észre, hogy a legkisebb és a legnagyobb kritika is arra jó, hogy ettől egy lépéssel előbbre juss. Úgyhogy tegyél rá, és tedd jobban legközelebb.

Hogyan kezeld műsor közben?

Nehéz ezt a lépéssort úgy követni, hogy egy Wellhello és egy Robin Schultz között egy játékot kell előkészítened. Olyankor nincs idő, nincs lehetőség sokat mélázni.
Nem egyszer előfordult már velem is, hogy műsor közben

  • kaptunk egy gyalázkodó sms-t
  • felhívott egy hallató, aki leszidott, mert nem köszöntöttük fel a rokonát
  • maga a főnök hívott, mert...

- És ez utóbbi megér egy misét, hogy mennyire szent a műsoridő,és a főnök szava mennyire tudja elterelni a figyelmet, aztán ennek a kettősségnek az eredménye, hogy ez fényévekre visszaveti a műsor lendületét. Tehát soha, de SOHA ne fogalmazzunk meg kritikát a műsor alatt...csakis utána! -

A legjobb módszer, amit ilyenkor használhatunk, hagy adunk magunknak 30 másodpercet, amikor gyorsan végiggondoljuk, hogy igaz volt-e a kritika, és aztán elássuk, felírjuk, felvéssük, de az biztos, hogy nem engedjük az előre eltervezett adásmenetet felborítani.
Aztán majd egy aircheck alkalmával kiderül jogos volt-e...