Top 5 mítosz a podcastekkel kapcsolatban

Top 5 mítosz a podcastekkel kapcsolatban

Azért azt valljuk be, hogy a podcast még továbbra is egy olyan megfoghatatlan valami, amibe nagyon kevesen mernek/akarnak/tudnak belekezdeni. Itthon még azzal kell megküzdeni vezető rádiós szakembereknek is, hogy vajon érdemes-e energiát fektetni a Youtube-ba, miközben 18 éves vloggerek vidáman megélnek belőle, olykor milliós szerződéseket is bezsebelve.
Ez várható hamarosan - nem feltétlenül milliókkal - a podcastek világában is.
Ezért kell ledöntenünk néhány mítoszt!

wu-yi-196060.jpg

(Photo by wu yi on Unsplash)

Dirk Primbs írt erről legutóbb blogbejegyzésében. A sok alapvetés, ami a podcastekkel kapcsolatos szerinte már régen elavult, mert teljesen más szabályok léteznek. Felnőtté vált a podcast műfaja - gyorsan hozzátesszük nem itthon.

1. mítosz -  A podcast egy rést betöltő médium

Amit ezzel akarnak mondani a sokszor tapasztalt podcasterek is, hogy maga a műfaj gyakran alacsonyabb közönségszámmal rendelkezik, mint a többi média, és hogy sok podcast egy szűk tartalmi résszel foglalkozik. És ez akár még igaz is lehet...DE!

Főleg nyugaton, de a számok már régen arra utalnak, hogy ez már nem "niche medium". Miért?

  • Az angol nyelvű területeket nézve, az USA-ban például 67 millió amerikai hallgat podcasteket - az Edison Reserch adatai alapján. Csak összehasonlításképpen a Netflixnek ugyanitt 100 millió felhasználója, a New York Times-nak pedig 2,5 millió előfizetője van. Mondjuk ezek egyenként brandek, de ez akkor is szép szám. 
  • Az S-Town c. podcast 4 nap alatt 10 milliós letöltést produkált a legutóbb!

2. mítosz -  A kontent az első. Ha a kontented jó, akkor az emberek követni fognak.

Az már régen kevés, ha csak jó tartalmat adunk. Félre értés ne essék,

életbevágó, kihagyhatatlan és esszenciálisan fontos, hogy jó tartalmunk legyen.

Rádióban is. Anélkül semmik vagyunk.
Viszont ez még csak a nulladik lépés.

A verseny zajlik az emberek idejéért, amelyben nagyon sokat kell pluszban adni ahhoz, hogy ránk szánják az idejüket. 
A tartalom, a stílus, és a produktum minősége adja meg azt az összességet, ami maradásra ösztönzi őket. Az egyensúly a fontos!
Minél jobb minőségű műsorok jönnek, annál kevésbé bocsátják meg, ha silányabbat adsz ki a kezeid közül. Egy átlagos hallgató 5 műsorra iratkozik fel. A tartalmadnak nagyon jónak kell lennie, ha azt szeretnéd, hogy elviseljék a gyenge minőségű hangodat, vagy a gyatra elbeszélési módodat.

3. mítosz - Nincs semmilyen titkos recept a sikeres podcast elkészítéséhez

  1. Mivel nem igényel nagy technikát nagyon sokan próbálkoznak.(Jó hír: nem itthon!) Nagy a verseny!
    A podcast műfajában nagyon sok az interjú. Olyan vendéget találni, akit még nem interjúvoltak meg és még érdekes is...hát nehéz. (Jó hír: nem itthon!) Másokkal beszélgetni tehát az egyes számú sikerrecept.
  2. Átadni a tudást mindig előnyt jelent. Ez e kettes számú. Ha szeretnénk sikeresek lenni, akkor érdemes abban gondolkodni, hogyan tudnál tanítani? Hogyan lehetne átadni azt a tudást, amit hobbid, vagy munkád során megszereztél. Ez előnyt jelent mindenkor, sohasem hátrányt. Az információt féltő embereket kevesebben találják meg, mint azokat, akik megmerik lépni azt, hogy szakértővé avanzsáljanak az online térben is.
  3. Végül nem egy konkrét recept: Primbs szerint is évtizedes előnyünk van a rádiózásban és/vagy akár a hangoskönyvek gyártásában. Az emberek szeretnek különböző mintázatokat követni. Olvass sokat erről, tájékozódj, és lesd el ezeket a mintázatokat, hogy kamatoztathasd a podcastedben is.

4. mítosz - Nehéz rátalálni a podcastekre

Semmivel sem nehezebb, mint mondjuk feliratkozni egy csatornára a Youtube-on. Minden a promóciódon múlik. Ráadásul, ha most ezt úgy olvasod, hogy van egy rádió mögötted, akkor bármikor kihasználhatod annak már meglévő erejét. 
Az interneten bármi - főleg egy jó tartalom, stílussal és minőséggel párosulva - hamar virálissá válhat. Nagyon könnyen netes sztárokká válhatunk.
Ha viszont ez nem következik be, akkor egy tudatos építkezéssel összehozhatjuk ugyanezt. Maximum később következik be, és akkor jobban is fogjuk becsülni.

5. mítosz -  A podcasteket nehéz mérni

Ez így igaz is, meg nem is. Kapsz például egy számot a letöltésekről, de nem kapsz arról, hogy mondjuk mennyire köteleződnek el a tartalmad iránt. Aztán láthatod még, hogy honnan töltötték le, milyen eszközre, honnan jönnek a hallatók és még sok mást...de, jó lenne egyéb mérőszám is.

  • Mikor veszítették el a figyelmüket?
  • Mikor léptek ki?
  • Milyen demográfiai tényezőik vannak?
  • Milyen más podcasteket hallgatnak?

Viszont ezeket kibányászhatod a szolgáltatódtól, vagy, ha van egy kis eszed, akkor mérhető felületen helyezed el.

A podcastről nem hiába írunk sokat. Ha engem kérdeztek, akkor totálisan látom benne a jövőt és a lehetőséget. Sőt egy jól megtervezett stratégiával sikereket is lehet vele elérni.
Izgatott leszek valahányszor beleásom magam a témába, de érdekes, hogy a fenti mítoszok kiegészülve másokkal hányszor köszönnek vissza szakmabelieknél is.

Te mit gondolsz erről az egészről? Hogy viseltetsz a podcastek iránt?
Írd meg bátran és beszélgessünk róla...

FORRÁS