Így is lehet: A közösségi hallgatás új formái, azaz együtt élvezni sokkal jobb!

Így is lehet: A közösségi hallgatás új formái, azaz együtt élvezni sokkal jobb!

Valószínűleg a leghíresebb történet a rádió kulturális hatásaival kapcsolatban a Világok Harca 1938-ban sugárzott adaptációja. H.G.Wells története szerint idegenek inváziója igázza le a földet. Orson Welles narrációja mellett 60 percen keresztül sugározták ezt a rádiójátékot, mint rendkívüli híreket, és állítólag hallgatók milliói pánikoltak be miatta.
Mi okozta ezt pontosan, és azóta miért nem okoz ilyet a rádió? Erre is, és a jövő közösségi rádióhallgatási szokásait illetően sok minden másra is rámutat ez a cikk, ami a The Audiosear.cher bejegyzése alapján született. 

radiohallgatas.jpeg

(A kép forrása: Medium)

A Welles által keltett pánik és a hatások megértéséhez azt is hozzá kell tenni, hogy a rádió hallgatása akkoriban megosztott élmény volt. A könyvek és újságok mellett a rádió volt az egyetlen hírforrás ahonnan értesülhettek a világ eseményeiről. Így különösen érthető, hogy egy rendkívüli hírként tálalt invázióról szóló rádiójáték miért is hatott annyira a tömegekre.

Aztán napjainkra a rádió szerepe jelentősen megváltozott. A bármikor meg-, és visszahallgatható adások magát a hallgatási élményt egy magányos folyamattá tették: csak egy személy és az ő fülese.
De a közösségi alapokon nyugvó rádió hallgatás sem veszett ki teljesen, inkább csak átköltözött a kibertérbe. Hogyan?

S-Town Hall

Eseményekbe. A köze múltban létezett egy rádiós széria a S-Town Hall, - ami 16 milliós letöltéssel büszkélkedhetett - és szenvedélyes beszélgetéseket szült a barátok, családok és munkatársak között. Az S-Town Hall-lal tulajdonképpen a podcastek iránti óriási érdeklődést használták ki. A siker egyik oka volt az is, hogy a készítéssel kapcsolatosan egyes epizódokban nemcsaka  szakma, de a hallgatók véleményét is tovább gondolták.
Chicago-i embereket hívtak egy adott helyre, ahol podcasteket hallgattak és erről értekeztek utána. Aztán ez kinőtte magát rövid idő alatt. Annyira népszerű lett egy-egy epizód, hogy emberek csoportokba verődve beszélgettek arról, hogy mit hallottak. 

Na jó, a fürtökben kifejezés lehet erős, de elragadott a lendület. Kb. 50 ember vett részt az eseményen, amely három részre oszlott:

  • Kérdésekre és válaszokra
  • Kiscsoportos megbeszélésekre
  • És egy olyan részre, ahol minden mást megbeszélhettek, amit eddig nem érintettek

Ezzel elérték a céljukat. Nem csak a szakemberek beszélgettek a podcastekről, ezen a kvázi konferencián, hanem teljes egészében bevonódtak a hallgatók is.

°

Podluck

A Podluck egy összejövetel, ahol az emberek audio-t hallgatnak együtt és finomakat esznek közben.
Az ötlet Emily Shaw-tól származik, aki nemrégen hagyta el napi munkáját és lett független producer. Akkoriban egy hang alapú storytelling kurzust tartott, amikor az egyik ilyen alkalom után szerettek volna maradni a diákjai, hogy beszélgessenek. Így lett a Podluck! Egyszerű az egész: Közösen hallgatnak, majd beszélnek róla, elemeznek. 

Kicsit hasonlít egy könyvklubhoz...

- nyilatkozta Emily. És milyen csodás az egész!
Az emberek előbb esznek, batyus-party alapon, aztán bevonulnak egy kényelmes helyre és hallgatnak, majd beszélnek. Nagyon intim az egész!

°

A New York Times Podcast Klubja

Még áprilisban indított a neves lap egy klubot, ami immáron 15 ezer tagot számlál és folyamatosan növekszik. Az eleinte Times dolgozókból álló klub péntekenként ül össze, és beszél meg 30 percen keresztül egy részt. Eleinte saját érdekükben akarták használni a klubot, hogy kiválasszák melyek azok a podcastek, amelyeket érdemes ajánlani az olvasóknak. Ez azonban oda nőtte ki magát, hogy Facebook csoportot hoztak létre, hogy ott is hozzászólhassanak a részekhez.
Minden héten a szerkesztő posztol a csoportba 9 epizódot különböző hosszúságú és tematikájú podcastekből, és arra kérik a tagokat, hogy osszák meg gondolataikat, hosszú, egymásba ágyazott beszélgetésekben. 

°

Persze ez csak néhány példa arra, hogy az on-demand audio, miközben még a legtöbbször magányos élmény, de sokszor ösztönöz(het) társadalmi interakcióra. 

Hogyan tudnád ezt te is megvalósítani?

Ha podcasted van...
Szervezz alkalmakat, közönségtalálkozókat, ahol a legfrissebb részt megbeszélhetitek közösen. Más, hasonló témakörben ügyködő podcasterek munkáit is együtt kielemezhetitek.

Ha rádióműsorod van...
Hozz létre a műsorodnak egy Facebook csoportot. Ha például egy reggeli műsorod van, beszélgess tovább az adott témáról a követőitekkel, vagy elemezzétek ki a legjobb, vagy legrosszabb pillanatokat a közönséggel. Ez lehet a legjobb air-check számodra.

Kicsit fura? Lehet, de a közösségi élménynél nincs intenzívebb.
Emlékezz a Világok Harcára...

Forrás: The Audiosear.cher