Álljunk meg egy szóra EXTRA: Hogyan csacsogj a hallgatóiddal?
Egyre többször hallom, hogy a betelefonálókkal nem tudunk mit kezdeni. Kínos csevegések a betelefonálókkal, gáz dalkérések, magunk által sem értett gondolati szálak. Ez persze lehet annak oka, hogy valójában a hallgatóval van valami zűr, de a hibát sokszor magunknál kell keresni.
Ma abban segítünk, hogy menjen a csevej!
(Photo by Alexis Brown on Unsplash)
Az angol anyanyelvűek small talk-nak nevezik a csevegést. Találó kifejezés, mert bár kicsi, de mégis talk. Beszélgetés. Közös interakció, amiben mi, rádiósok információkat szerzünk és közben adhatunk nemcsak a másik félnek és félről, de egy harmadiknak is: a hallgatónak.
Ha ez nem megy, lehet hogy félénkek vagy introvertáltak vagyunk, - kötve hiszem - esetleg egyszerűen csak untat minket az üres fecsegés - ezt már könnyebben elhiszem, pedig mekkora lehetőség van benne!
Sosem tudhatjuk hova vezethet egy-egy ilyen értelmetlennek tűnő beszélgetés, ezért érdemes tisztában lenni a jelentőségével.
A csevegés önmagában is karrier és kapcsolatépítésünk hasznos kelléke lehet.
Mármint a hétköznapi életben. Adásban pedig teljesen mást ad.
A Princeton Egyetem tanulmánya rámutatott, hogy a small talk mint „szociális kötőeszköz”, „szociális ragasztó” a főemlősöktől eredeztethető.
A kutatók azt vizsgálták, hogy a lemúrok miként használnak különféle vokalizációkat – hasonlóan az emberi csevegéshez – a bizalom és a közelség kialakítására. Az üzenetváltásnak nem a tényleges tartalom a legfontosabb része,
sokkal inkább szociális funkciója van.
Akár befektetés, új ügyfelek megnyerése vagy kapcsolatépítés a célunk, ha tudjuk, hogyan kapcsolódjunk a másikhoz a small talk segítségével, akkor mindenképp előnyre tehetünk szert
- állítja Salma Shah pszichológus.
Egy jó beszélgetés(ke) kellemes érzelmi légkört alakít ki, illetve pozitív érzelmi reakciót hoz létre, amit a diskurzus résztvevőivel társítunk. Azaz, te mint műsorvezető, máris jobb fényben tűnsz fel, és a rádiód is kedvesebb imidzsét domboríthatja ki. Arról nem beszélve, hogy milyen élményt adhatsz a hallgatódnak.
Állj!
Ez így hamiskásnak tűnik.
Semmiféleképpen nem az a cél, hogy hamiskásan, belül szenvedve magadra erőltess valamit, amit nem akarsz. A cél az, hogy tanuld meg tisztelni a betelefonálót, hogy tudd belőle tudod majd kihozni a műsor egyik legjobb pillanatát.
Ehhez viszont egy jó hír: a small talk tanulható!
- Figyeljünk az apró részletekre!
Harry Stack Sullivan pszichoanalitikus úgy vélte, hogy egy-egy nehézség és annak valódi természete felfedezhető a személy tapasztalatainak apró részleteiben is. Ez alapján a társalgások során sem kell mély titkokra rákérdeznünk vagy terápiás ülést folytatnunk ahhoz, hogy lényeges információkat tudjunk meg a másik félről. A látszólag kevéssé fontos témákról folytatott csevegés is lehet informatív. Egy-egy elejtett részletből tengermély jellem bontakozhat ki, mindkét oldalon.
- A mindennapi élet látszólag elhanyagolható aspektusainak megvitatása mélyebb beszélgetésekhez vezethet.
Ha a partnerünk életének legapróbb, szinte lényegtelennek tűnő információit is hallgatjuk éppen, gondoljunk arra, hogy a figyelmes hallgatással az érdeklődésünket fejezzük ki számára. Ha eközben mi is megosztunk magunkról néhány tudnivalót, akkor a másik fél kényelmesebben fogja érezni magát a társaságunkban. Nem kell kiadnod magad. Csak villants fel valamit magadból!
A hallgatóid is imádni fogják!
Mindez pedig a kapcsolat és intimitás érzésének kialakulásához vezethet.
- A small talk védelmet is nyújthat.
Használhatod "stratégiai" elemként: Amíg ő beszél van időd. Időd kigondolni mi lesz a következő lépésed, vagy mivel zárod le frappánsan ezt a blokkot.
De közben ne feledd az első lépést: Figyelj!
Használjuk ezt a fegyvert, mert önmagunk szemében is nőhetünk ezáltal. Emberibb lesz ez az egész!
Forrás: Mindset
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.