Álljunk meg egy szóra EXTRA: Hogyan csacsogj a hallgatóiddal?

Álljunk meg egy szóra EXTRA: Hogyan csacsogj a hallgatóiddal?

Egyre többször hallom, hogy a betelefonálókkal nem tudunk mit kezdeni. Kínos csevegések a betelefonálókkal, gáz dalkérések, magunk által sem értett gondolati szálak. Ez persze lehet annak oka, hogy valójában a hallgatóval van valami zűr, de a hibát sokszor magunknál kell keresni.
Ma abban segítünk, hogy menjen a csevej!

alexis-brown-85793.jpg

(Photo by Alexis Brown on Unsplash)

Az angol anyanyelvűek small talk-nak nevezik a csevegést. Találó kifejezés, mert bár kicsi, de mégis talk. Beszélgetés. Közös interakció, amiben mi, rádiósok információkat szerzünk és közben adhatunk nemcsak a másik félnek és félről, de egy harmadiknak is: a hallgatónak.
Ha ez nem megy, lehet hogy félénkek vagy introvertáltak vagyunk, - kötve hiszem - esetleg egyszerűen csak untat minket az üres fecsegés - ezt már könnyebben elhiszem, pedig mekkora lehetőség van benne!

Sosem tudhatjuk hova vezethet egy-egy ilyen értelmetlennek tűnő beszélgetés, ezért érdemes tisztában lenni a jelentőségével.

A csevegés önmagában is karrier és kapcsolatépítésünk hasznos kelléke lehet.  

Mármint a hétköznapi életben. Adásban pedig teljesen mást ad. 
A Princeton Egyetem tanulmánya rámutatott, hogy a small talk mint „szociális kötőeszköz”, „szociális ragasztó” a főemlősöktől eredeztethető.

A kutatók azt vizsgálták, hogy a lemúrok miként használnak különféle vokalizációkat – hasonlóan az emberi csevegéshez – a bizalom és a közelség kialakítására. Az üzenetváltásnak nem a tényleges tartalom a legfontosabb része,

sokkal inkább szociális funkciója van. 

- áll a Mindset cikkjében. 

Akár befektetés, új ügyfelek megnyerése vagy kapcsolatépítés a célunk, ha tudjuk, hogyan kapcsolódjunk a másikhoz a small talk segítségével, akkor mindenképp előnyre tehetünk szert

- állítja Salma Shah pszichológus. 

Egy jó beszélgetés(ke) kellemes érzelmi légkört alakít ki, illetve pozitív érzelmi reakciót hoz létre, amit a diskurzus résztvevőivel társítunk. Azaz, te mint műsorvezető, máris jobb fényben tűnsz fel, és a rádiód is kedvesebb imidzsét domboríthatja ki. Arról nem beszélve, hogy milyen élményt adhatsz a hallgatódnak.
Állj!
Ez így hamiskásnak tűnik. 

Semmiféleképpen nem az a cél, hogy hamiskásan, belül szenvedve magadra erőltess valamit, amit nem akarsz. A cél az, hogy tanuld meg tisztelni a betelefonálót, hogy tudd belőle tudod majd kihozni a műsor egyik legjobb pillanatát.

Ehhez viszont egy jó hír: a small talk tanulható!

  • Figyeljünk az apró részletekre!

Harry Stack Sullivan pszichoanalitikus úgy vélte, hogy egy-egy nehézség és annak valódi természete felfedezhető a személy tapasztalatainak apró részleteiben is. Ez alapján a társalgások során sem kell mély titkokra rákérdeznünk vagy terápiás ülést folytatnunk ahhoz, hogy lényeges információkat tudjunk meg a másik félről. A látszólag kevéssé fontos témákról folytatott csevegés is lehet informatív. Egy-egy elejtett részletből tengermély jellem bontakozhat ki, mindkét oldalon.

  • A mindennapi élet látszólag elhanyagolható aspektusainak megvitatása mélyebb beszélgetésekhez vezethet.

Ha a partnerünk életének legapróbb, szinte lényegtelennek tűnő információit is hallgatjuk éppen, gondoljunk arra, hogy a figyelmes hallgatással az érdeklődésünket fejezzük ki számára. Ha eközben mi is megosztunk magunkról néhány tudnivalót, akkor a másik fél kényelmesebben fogja érezni magát a társaságunkban. Nem kell kiadnod magad. Csak villants fel valamit magadból!
A hallgatóid is imádni fogják!
Mindez pedig a kapcsolat és intimitás érzésének kialakulásához vezethet.

  • A small talk védelmet is nyújthat.

Használhatod "stratégiai" elemként: Amíg ő beszél van időd. Időd kigondolni mi lesz a következő lépésed, vagy mivel zárod le frappánsan ezt a blokkot. 
De közben ne feledd az első lépést: Figyelj!

Használjuk ezt a fegyvert, mert önmagunk szemében is nőhetünk ezáltal. Emberibb lesz ez az egész!

Forrás: Mindset