"A Popfilter álomműsor volt" - Staféta Csepelyi Adriennel

"A Popfilter álomműsor volt" - Staféta Csepelyi Adriennel

Csepelyi Adriennt többféleképpen megtalálhatjuk az interneten. Író, újságíró és jelentős mértékben rádiós is. Legutóbbi műsorának egyediségét valamennyire visszaadja az, ahogy ebben a Stafétában ír és beszél a rádiózásról. Elhivatott és tele van vibrálással.
Hölgyeim és Uraim!
Csepelyi Adrienn

csepelyadrienncover4.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Persze: rettegtem. Remegtem én is meg a hangom is, és úgy éreztem, nagyon rossz ötlet volt elfogadni a Klubrádió felkérését. Aztán valahogy csak túléltem én is, a vendégem is és a hallgatók is. De hónapokkal később mertem csak élőben csinálni a Popfiltert.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

A legtöbb segítséget Árva Brigittától kaptam: ő volt a szerkesztőm, vele dolgoztuk ki, pontosan hogyan is nézzen ki a Popfilter. Hosszú folyamat volt megtalálni a helyes arányokat. A szoftvereket ismertem korábbról, de azt kértem az elején, hogy én vághassam az adásokat, így kényszerítettem magam arra, hogy ezt a részét is megtanuljam a munkának. Az első Popfiltert remekül össze is kaszaboltam, hiába írt fel mindent pontosan Brigi. Egy napig szenvedtem vele, és persze sokkal rövidebb lett, mint kellett volna.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

A Popfilter álomműsor volt: azokkal beszélgethettem, akikkel szerettem volna, arról, amiről akartunk. Gyakran a vendégekkel együtt alakítottuk a témákat, kértem is, hogy hozzanak saját ötleteket. Szerintem nagyon fontos, hogy az újságírók ne csupán tartalom-előállítóként, hanem szakértőként is feltűnjenek a médiában. Ez volt az álmom, és remekül működött. Több műsorálmom van, folyton agyalok valamin, szóval sosem tudni, mivel rukkolok elő.

csepelyi_adrienn_retus_2_of_6.jpg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Az újságírói működésem során alapvetően mindenhol ugyanazt csinálom: határokat lépek át, furcsa szemszögből mutatok meg dolgokat, izgalmas, elsőre talán nem nyilvánvaló összefüggésekre világítok rá. Az, hogy ez írásban vagy szóban történik-e, tulajdonképpen mindegy, a legfontosabb feladatom, hogy minél naprakészebb, olvasottabb legyek úgy, hogy közben nem hagyom eltűnni magamból a kíváncsiságot és a különcséget. A gyakorlati-technikai fejlesztés pedig projektfüggő.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Nem akartam nagy feneket keríteni a búcsúnak, így Popfiltert a Pink Floyd Fearless című számával zártam le a Klubrádióban, amelynek a végén a Liverpool szurkolótábora a You’ll Never Walk Alone című dalt énekli. Ez a dal az első emlékem gyerekkoromban, a címe a hátamra van tetoválva, hiszen ez a kedvenc csapatom himnusza.

Kedvenc film? 
Rémisztően sok 1965 előtti zenés hollywoodi film számait tudok kívülről. Szerencsére már nem képzelem, hogy a táncjeleneteket is.

Kedvenc sorozat? 
Peaky Blinders, Downton Abbey, At The End Of The F***ing World

Kedvenc könyv? 
Jaj, meg sem próbálom felsorolni. De Tove Jansson írónő könyvei gyerekkoromtól nagyon fontosak számomra.

Kedvenc játék? 
Foci. Írtam egy könyvet róla Belemenés címmel.

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
A kedvenceim természetesem a magam válogatta számok voltak, tematikusan az adott adáshoz igazítva. A privát zenei ízlésem a legtöbb kereskedelmi rádióval nem kompatibilis: UK hip-hop, punk, metál – és mindenféle elborult dolgok.

 

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Egy másfajta figyelmet, mint az írott sajtó: bizonyos értelemben többet adok magamból, mint írásban, ott vannak a reakcióim, a nevetésem, az izgalmam is, és emiatt a hallgatók is gyorsabban köteleződnek vagy határolódnak el. Emellett pedig fegyelmet adott. Ez persze duplán viccesen hangozhat: egyrészt javíthatatlan lázadó vagyok, ezt mindenki tapasztalja velem kapcsolatban, másrészt meg a munkában eddig sem ismertem mellébeszélést. De az élő adás végképp könyörtelen terep, itt nincs másodpercnyi kihagyás sem.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Felnőtt egy generáció, amelyik ambivalens módon viszonyul a hallgatni fogalmához: nem érdekli akárki beszélgetése vagy témája, ellenben elvárja, hogy kitűnő zenékkel szolgálják ki. Azonnal elkapcsol, ha nem megfelelő a tartalom. Nincs már meg az az otthonosság-érzés, mint amit annak idején a megújult Petőfi vagy a Café adott, hogy reggel bekapcsoltam a munkahelyemen, és estig hallgattam. Az Y generáció Spotify-playlisteken szocializálódott, más a viszonya a zenével, és azt nézi/hallgatja, ami érdekli. Ily módon a podcastek irányába haladunk, azok közül válogat mindenki kedvére majd. Nem tudom, megfordulhat-e ez a folyamat egyszer, talán ugyanúgy besokallunk majd a túl sok információtól, mint ahogy most az offline élet, az unplug hódít, és a „kimaradok valamiből” helyett befelé fókuszálnak.

received_10209671482360836.jpeg

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Popkulturális mindenevéssel: olvasás, zene, operába járás, hangversenyek, koncertek, futballtúrák. És
imádom a múzeumokat, mindig feltöltenek.

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Mivel alapvetően nem rádiózásra „trenírozott” újságíró vagyok, olyat mondok, akivel ugyan (sajnos) nincs személyes kapcsolatom, de a munkássága megváltoztatta a zenetörténetet. A Stretch & Bobbito Show a kilencvenes években indult a Columbia Egyetem saját rádióján, és csakhamar mindenki hallgatta, aki élt és mozgott a hip-hop műfaján belül. Innen szerezték be a zenei tippeket, a rapperek pedig élő adásban freestyle-oztak, azaz a helyszínen kitalált szövegeket adtak elő a műsorvezetők által felrakott alapokra. A legnagyobb lemezcégek innen halászták ki az új előadóikat, így kapott lemezszerződést Nas, itt lett igazán ismert a szubkultúrában Notorius B.I.G., Eminem és Jay Z is. Egészen öntörvényű, korszakalkotó műsor volt ez, ellentmondást nem tűrő zenei szelekcióval. Az elsőt és az utolsót igyekeztem eltanulni :)

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

A fentiekre visszautalva én inkább podcasteket hallgatok, a sport témájúak között van néhány egészen remek. A kedvencem Haraszti Ádám és Baumstark Tibor Teljes terjedelem című podcastje.

+1 Ki legyen a következő?
Galavits Patrik