"Minden elképzelésemet meg tudtam valósítani" - Staféta Halper Lászlóval

"Minden elképzelésemet meg tudtam valósítani" - Staféta Halper Lászlóval

Itthon nem nagyon kapnak díjakat rádiósok, de Lászlónak mégis van. Egyszerre a rádiózásért és egyszerre a zene iránti szeretetéért.
Emellett előad, zenél, könyveket ír, zenél és rádiózik. Ő ilyen.
Hölgyeim és Uraim!
Halper László

halperlaszlocover.jpg

Fotó: Benedek Gábor

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

2002-ben kezdtem el rádiózni a Rádió C-ben. Egy műsor ötlettel kerestem meg akkor a rádiót, ebből lett a „Zenészlegendák” c. sorozat. Először úgynevezett konzerv műsorokat készítettem, ami azt jelenti, hogy otthon rögzítettem az anyagokat, és a kész műsorokat vittem be a rádióba. Kb. egy fél év múlva jelentkeztem először élő műsorral – Soul to soul - címmel. Ezek 2 órás beszélgetős műsorok voltak vasárnap esténként. Az első pár alkalommal az volt számomra legfurcsább, hogy ugyan a hallgatók küldhettek SMS-t, és be is telefonálhattak a műsorba, ha kérdésük volt, de ez mégsem volt olyan közvetlen visszajelzés a közönség részéről, mint amit zenészként megszoktam a színpadon.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Azáltal, hogy az elején otthon készítettem a műsoraimat, próbáltam addig csiszolni az egyes részeket, amíg úgy éreztem, hogy számomra vállalható minőségű lett. E mellett elkezdtem figyelni, hogy más, hasonló jellegű műsorok, hogy épülnek fel. Természetesen a tapasztaltabb kollégáimtól is sokat tanultam.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Szerencsére úgy alakult az életem, hogy alapvetően minden elképzelésemet meg tudtam valósítani a különböző műsoraimban. Amit jelenleg még szívesen készítenék - a Klubrádiós jazz-műsorom mellet, - egy beszélgetős műsor lenne – hasonló a Soul to soulhoz – amiben nem csak zenészekkel készítenék interjúkat.

thimar_attila_fotoja.jpg

Fotó: Thimár Attila

4. Most hogyan fejleszted magad?

Nincsen különösebb módszerem – hiszen én azért alapvetően zenész vagyok. Igyekszem mindig érdekes, az adott interjúalanyt legjobban bemutató műsorokat készíteni.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Legutóbb vasárnap este voltam rádióstúdióban, amikor a JazzTest műsoromat készítetem a Klubrádióban. Ezt a műsort különösen vártam, mert egy nagyszerű művésszel – Binder Károllyal készítettem interjút.

Kedvenc film?
Woody Allen – Annie Hall

Kedvenc sorozat? 
Miért éppen Alaszka

Kedvenc könyv? 
Kurt Vonnegut – Az ötös számú vágóhíd

Kedvenc játék? 
Nincs kedvenc játékom, erre nem tudok válaszolni.

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon
hallgatsz?

-

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Egy teljesen új dimenziót indított el az életemben az, hogy a zene mellett a rádiózással is foglakozhattam. Ennek következménye lett, hogy azóta 4 interjúkötetem jelent meg Zenészlegendák címmel. Az első kettőnek csak így simán Zenészlegendák volt a címe, a következő kettőnek II és III lett a sorszáma. Ezek mellet már több zenetörténeti előadásra is felkértek. Jelenleg a Józsefvárosi Galériában van egy előadás sorozatom az amerikai zenei stílusok kialakulásáról és fejlődéséről. Ez irányú munkáim elismeréseképpen idén nekem ítélte a Magyar Jazzszövetség a Pernye András díjat, amellyel a jazzért, a jazz népszerűsítéséért tevékenykedő emberek munkáját díjazzák.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Szerintem a rádiózásra mindig szükség lesz, mert a rádióhallgatás mellett nagyon sok mindent lehet csinálni, akár dolgozni is. Szerintem a hagyományos rádiózás helyét át fogja venni az internetes rádió. Ez akkor következik majd be, amikor már könnyen hozzáférhetőek lesznek azok az eszközök, amelyek számítógép nélkül is lehetővé teszik az internetrádiók hallgatást, akár autóban is.

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Ha úgy érzem, hogy egy kicsit belefáradtam abba, amit csinálok, egy kicsit megpróbálok változtatni a műsorom struktúráján, hogy újra izgalmas legyen.

erhardt_laszlo_fotoja.jpg

Fotó: Erhardt László

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Számomra az egyik etalon, akinél szerintem még most sem készítenek jobb interjúkat Vitray Tamás. Ő ugyan elsősorban tv műsorokat készített, de én az ő beszélgetéseit szerettem a legjobban.

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

Erre nem tudok válaszolni. Csak azt tudom megmondani, hogy én melyik rádiókat hallgatom:
Jazzy Rádió, Klubrádió, Tilos Rádió

+1 Ki legyen a következő?

Zsuffa Péter