Így próbálják utánozni a rádiózás élményét

Így próbálják utánozni a rádiózás élményét

A lineáris rádiózást sokan temetik - általában megalapozottság nélkül - mondván, hogy streaming és online.
És mi van akkor, ha ez a három összekutyulódik és egy szolgáltatásban egyesül?

radioheader.jpg

(Forrás: rawpixel on Unsplash)

Ma szeretnénk megmutatni Neked két olyan online platformot, ahol sokkal inkább nyúlnak vissza még így 2018-ban is a lineáris rádiózás élményéhez. 

Dash Radio 

A Dash Radio egy digitális broadcasting platform 80 saját, egyedi rádiócsatornával. Ezeknek az állomásoknak sajátossága,  hogy híres emberek, zenészek "készítik" úgy, hogy időnként beülnek adásba és néhány óráig játszanak saját kedvelt zenéket. Abban az időben pedig, amikor nincsenek bent a stúdióban, a rendszer a korábban lejátszott dalokból szelektál. 
A készítők között ott található Snoop Dogg, Kylie Jenner, Lil Wayne, vagy akár az XXL Magazine is. 

Az így kialakuló rádiók nagyban hasonlítanak az általunk is vezetett állomásokhoz, mivel dalaik nem átugorhatóak, - még csak kedvelni sem lehet ezeket -, a hallgató pedig azt fogyasztja, amit az adó tulajdonosa játszik. Sajátossága ennek a platformnak továbbá, hogy reklámmentes és a feliratkozásért sem kell fizetni.

A Dash Radio-t Scott Keeney rádiós-, és tévés személyiség alkotta és indította el még 2014 augusztusában. Különleges megoládasa a pop-up állomások jelenléte, amelyek kvázi kitelepüléseknek foghatóak fel, de sokkal inkább dedikált állomásoknak. Ezeknek limitált idejük van a hallgatást tekintve, ebben a behatárolt idősávban egy meghatározott zenei kínálatot játszanak az eseményhez kapcsolódóan. Ilyen esemény volt egyébként a GRAMMY, a Sunset Music Festival, vagy a FIFA 15 soundtrackjének bemutatója. 

A Dash Radio akár asztali gépen is hallgatható, de megtalálható Androidon és iOS-en is, ha letesztelnétek. Illetve autós alkalmazásként is letölthetjük az erre alkalmas modellekre, de ez már csak hab a tortán. 

Véleményünk:
A legnagyobb baj még mindig azzal van, hogy összekeverik a szezont a fazonnal. Az mindenféleképpen üdvös, hogy a lineáris rádiózás alapelveit éltetik, de olyan klasszikus a rádiót rádióvá tévő alapokat hagynak ki, mint a szignálok rendszeres és a rádiót kohezív egésszé tevő beszerkesztése. Fel-fel hangzik egy valamilyen elválasztó, de az inkább csak beesett, mmintsem komolynak érezhető. Ráadásul nagyon hiányzik a rendszeres megszólaló emberi hang is. Akárhogy is hallgatjuk ez így csak zenék egymás után, amelynek szerethetősége így még hátrányban is van a streaming szolgáltatókkal szemben, mert aki éppen nem a klasszikus rádiós modellért hallgat rádiót, az nem ezt a megoldást fogja keresni, ahol a legminimálisabb interaktivitás sincs.

Beats Radio

A Beats az Apple megoldása és két nem meglepő dolgot lehet vele tapasztalni. 

  1. A Dash Radio után jött
  2. Kísértetiesen hasonlít elődjére

Ez persze nem jelenti azt, hogy lopták volna az ötletet, de tovább sem fejlesztették...nagyon. Az üzleti modellje még nagyban hasonlít a miénkhez, viszont a műsorstruktúra mellett törekednek arra, hogy egy valóban interaktív rádiót hozzanak létre.

A végeredmény pedig egy olyan lineáris szolgáltatás, amelynek eredeti célja, hogy minden országban ugyanazt a műsorkínálatot adja, de ez a valóságban nem feltétlenül valósul meg. A rádiónak három központja és három központi arca van, úgy mint például Zane Lowe Los Angelesből. 

Viszont két dolog miatt a keblünkre ölelhetjük a Beats Radio-t, mint kedves ismerősünket:

  1. A "rádió" annak az elképzelésnek a kirakat platformja, hogy hogyan képzeli az Apple a zenemegismerés élményét. Gépekkel szemben emberek által közvetítve.
  2. A Beats Radio terjesztésével az Apple az első, világ szinten is elérhető digitális rádiószolgáltatássá próbál válni, amely kapcsolódik a streaming szolgáltatásához, erősítve és építve azt. 

- Beats Radio-ról bővebben lehet olvasni a Muzzak Blogon - 

Szeretni azonban nem kell egyiküket sem, de azt érdekes látni, hogy amíg a streaminget magasztaljuk jó látni, hogy nagyobb platformok végül visszatérnek a rádiózás klasszikus élményéhez, mert önmagában nem áll meg a zenehallgatási élmény.

Végül kell az a plusz hatás, amit csak a rádió adhat. 

És mi lehet ez?
Ezzel kapcsolatosan nagyon kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is...

42NET Rokonok csoport!