Mit kezdenek a rádiók az AWS nyertes dalával?

Mit kezdenek a rádiók az AWS nyertes dalával?

Az AWS nyerte A Dal 2018-as kiírását, így egy metál zeneszám képviseli hazánkat az idei Eurovíziós Dalfesztiválon.
Na, de vajon megszólal-e a Viszlát nyár a rádiókban?

wasradio.jpg

Az elmúlt években - mintha nem lenne más választásunk - hurrá optimizmussal nyakon öntve agyon rotáltuk ByeAlex, Kállay-Saunders András, Freddie és Pápai Joci éppen aktuális nyertes dalát. Most azonban, amikor mikor 2018-ban egy csöppet sem, de még annál is kevésbé rádióbarát szerzemény nyerte A Dalt mindannyiunknak feladta a leckét a hazai metál rajongók összefogása:

vajon mit kezdünk a helyzettel?

Ha esetleg nem hallottad volna még, ez a dal nyert:

Vajon folytatjuk ezt a nagyszerű hagyományt és betuszkoljuk a playlistünkbe a Viszlát nyár-t, vagy egész egyszerűen ignoráljuk?
Szakembereket kérdeztem meg erről, akik a következőket válaszolták:

Szever Pál

Rádiós szakember, a mi megfogalmazásunkban pluszban magyar zenei szakértő

Szever Páltól megkérdeztük, hogy személy szerint mihez kezd azzal a helyzettel, hogy az AWS nyerte a Dal-t? A kérdés talán úgy jogosabb, hogy  véleménye szerint fel fog-e tűnni rádiókban? Mi fog történni most?

A helyzetnek – mármint hogy az AWS nyerte „A Dal”-t, örülök. Örülök azért, mert végre valami más történt, mint az elmúlt 2-3-4-5 sok évben. Nem a kötelező mainstream valamelyik rövid  - esetleg több éves - pályafutású sztárját küldtük ki egy nemzetközi versenyre, hanem olyat, ami szélsőségnek számít, még nemzetközi viszonylatban is. Ennek azért is örülök, mert végre egy egészen másfajta ragongótábor érzi úgy, ők is számítanak. És az eddig kiszolgáltak pedig úgy érezhetik – nahát…, ez a műfaj, a metal is szóba jöhet…?

Az meg pláne felvillanyoz, hogy a zsűri mindezt merte vállalni! Négy olyan ember, aki – higgyétek el – kapott hideget-meleget már a döntés előtt is, a döntés után mindezt nyilván hatványozottan…. a szakma névtelen nagyemberei osztják az igét ilyen versenyeken, nem pénzzel, nem korrupt módon, csak a „jóindulatú”, nagyon határozott, nagyon nyersen megfogalmazott véleményükkel. Mert ők tudják, hiszen az egész bizniszt ők menedzselik, ők működtetik, ó, ilyenkor hirtelen ráérnek telefonálni, kritizálni, együttműködni.

Igen, a zsűri előtt kalapot emelek, hiszen egyikük sem a metal-zene szakirodalmát és történelmét ismerő szakember, bár Both Miklós szakmai véleménye – számomra – mindig is definíció-értékű volt. De az egyéb szempontok - színpadi teljesítmény, show-elemek, előadásmód, hitelesség, stb. - nyilván nyomtak a latban, végülis ki merték mondani az együttes ukázt! Ez – azaz hogy vállalták a nyilvánvalóan később bekövetkező ellenvélemény-özönt – nagyon tiszteletreméltó.

Arra a kérdésünkre, hogy fel fog-e tűnni az AWS a rádióban a következő választ adta a szakember:

Nem. Miért tűnne fel? Volt ilyenre precedens az elmúlt években? Az országos média irányítóit ez teljesen hidegen hagyja, érveik:

  • nem fogják elveszíteni a már megszerzett hallgatókat,
  • nem megy át a dal a közönségteszten,
  • nem vállalják egy szélsőséges, „nem hallgatóbarát” stílus megjelenését a már bevezetett zenei irányzatok között,
  • egy ilyen dal zavarja a „flow”-t, a dalok folyamának zavartalanságát,
  • azonnali elkapcsolási faktor a már bevezetett dalok sorában,
  • stb.

De azért nem utasítják el!

Hétvégén reggel 6 és 9 óra között, egy alaposan megvágott interjúra behívják majd őket, az egyik beszélgetés-részlet után elhangozhat majd a Viszlát nyár egy részlete, a többi után majd, amit a selector dob - pl. Abba: Waterloo…, elvégre az is eurovíziós dal volt. Vagy éjfél és reggel 5 között, amikor csak a pékek és az alvás-zavarosok rádióznak, jöhet majd az AWS!

Talán a Rock FM 95.8 bevállalja majd, nekik mégiscsak profilba vág, remélem ők partnerek, de ha így is lesz, az ő hallgatótáboruk a remélt elérhetőség töredéke csak…. ettől még nem lesz az AWS az Iron Maiden előzenekara belátható időn belül.

A magánvéleményem?

Jó zene, jó előadás volt, hitelesnek látszott – ellentétben sok vetélytársával. Én jobban örültem volna, ha Magyarországot egy több magyaros zenei elemet alkalmazó újonc képviseli, de az én véleményem nem számít, örülök minden újnak, csak valami újat lássak-halljak végre.

Mindenkinek Happy Radio!

Vajda Zoltán 

vajda_zoltan.jpg

Zoli a 42NETMedia zenei koncepciójáért felel, és zenei adatbázisokat épít és gondoz partnereinknek. 

Zoltánnak is ugyanazokat a kérdéseket tettük fel, mint Szever Pálnak:

Azért nem tudom elképzelni bármelyik rádió játszási listájában ezt a dalt, mert eleve kevés az ilyen jellegű zene. Értem ezalatt, hogy egyébként is kevés a friss rock megjelenés, sőt a klasszikusan nagy neveknek számító bandák, mint a U2, vagy a Guns'n' Roses sem ad ki újat.
Ráadásul megfigyelhető, hogy mostanában kevés az ún. "pörgős zene". Alapvetően lassultak a zenei trendek, így még inkább kilóg a lóláb az AWS esetében.
Viszont hallottam egy akusztik változatot a Viszlát Nyár-ból, az nagyon bejött. Csinálhatnának egy rádió változatot a kettő elegyítésével.

Bolla Zsolt

bollazolt.jpg

 Rádiós tanácsadó

A Zsolt arra a kérdésünkre, hogy szerinte van-e esélye az AWS Viszlát nyár c. dalának bekerülni a hazai rádiók játszási listájába a következőt mondta:

Mindennek van esélye, de azok a rádiók, amelyek szakmai alapon működnek biztosan a saját márkaértékeiknek megfelelően döntenek arról, hogy mi kerül adásba. Sajnos az itthoni piac egyik legnagyobb hibája, hogy sok rádió követi, figyeli a többieket, hogy azt nézi, hogy mások mit játszanak. Ez pedig a saját egyediségük rovására megy, arról nem is beszélve, hogy ezzel a közönség jár igazán rosszul, mert így nem lesz valódi választék. Azt is mondhatnám, hogy az AWS esélye nagy mértékben attól függ, hogy mit csinál a hazai rádió többsége. Ha sok rádió veszi fel a napi játszásba, rákerül a MAHASZ listára, akkor könnyen lehet, hogy még többen le fogják játszani.

A tanácsadónak feltettük azt a kérdést is, hogy mit gondol arról, hogy több rádiónál is előfordul, hogy tehetségkutatóban elhangzott, nyertes dalokat játszanak?

Visszafordítom a kérdést: amennyiben a Bocuse d'or következő nyertese makrobiotikus menüvel nyer, akkor az éttermeknek át kell térni erre a vonalra, vagy ilyen ételt is fel kell venniük a napi menüre függetlenül attól, hogy esetleg addig az az étterem egy pizzéria volt? A zenei rádiók legfontosabb felülete a zene, kis túlzással azt lehet mondani, hogy igazi művészet és komoly marketing munka elegye a "jó zene" megfelelő programozása. Nem attól függ, hogy nyert a dal, hanem attól, hogy a rádió formátumába passzol-e és azt a hallgatók rádióban is akarják-e hallani. Amikor egy tehetségkutató, vagy annak tűnő műsorban egy dal nyer és ez szinte elvárás bárki részéről, hogy játsszák a rádiók, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy mi az oka, hogy a nyertes dalok túlnyomó többsége sosem lett sláger. Vajon hogy lehet, hogy világ legsikeresebb rádiói képesek egyediek lenni és saját döntéseket hozni? Gondoljunk bele, a Capital, a Z100, vagy az NRJ miért nem gondolja, hogy egy nyertes dalt automatikusan játszani kell? A rádiók feladata sok mindenben eltér a TV műsorok, tehetségkutatók céljaitól. Persze minden rádiónak, ha akarja, van lehetősége a napi műsorban és egyéb off-air felületein egy ilyen tehetséges előadónak lehetőséget biztosítani. Amikor a rádió műsoráról beszélünk, érdemes nem csak a napi rotációban elhangzó dalokra gondolni, a zene mellett minimum van egy reggeli műsor mindenhol, de pont a kisérletezésre nagyszerűen használható az online tér: podcast, Facebook live, Insta story stb formában.

Sivák Péter

sivakpeter.jpg

A ROCK FM programigazgatója
Pétertől megkérdeztük, hogy mennyire lesz jellemző, hogy a Viszlát nyár feltűnik a rádiókban, különösképpen a Rock FM-ben? Ezt válaszolt:

Szerintem Az Euróvizió nem dalverseny. Sokkal inkább egy televíziós műsor, ami a TV-sek éves ünnepe. A legújabb technikákat, berendezéseket itt próbálják ki. A döntőre gondolok természetesen.
Ennek csak egy “mellékterméke” a zene.
Itthon egyébként minden évben van nyertese A Dal-nak, általában több is, Most pl. A ChasefireX lehet az egyik. Vagy Biga.
Azért jó ez a “verseny”, mert egyszerre, egy időben rengeteg dal készül, amiből mi, rádiósok csemegézhetünk. Gondoljunk azokra is, akik nem jutnak be a 30-ba, hiszen ők is kiküldik a dalaikat a rádióknak.
Ilyenkor felbolydul a zenész szakma. Ha megnézitek A DAL Wikipédia oldalát, látni fogjátok, hogy rengeteg, azóta is playlisten lévő rádiós sláger született a “verseny” miatt.
A ROCK FM azóta játssza az AWS dalát, mióta kiderült, hogy a 30-ba jutott - előtte nem is játszhattuk, ugye. Erősnek éreztük ezt a dalt, a jelmondatunk pedig az volt, hogy ki a fene tolja, ha nem mi? Amikor írom ezeket a sorokat, már több, mit 150x játszottuk a Viszlát nyár c. dalt. Pedig egyáltalán nem tipikus rádiós dal, de a Rock FM sem tipikus rádió. 
A döntő hetén a Rockreggelben, KisÓ és Bűdi Szilárd Szili műsorában, a Rock FM élő zenére kialakított rádióstúdiójában, élőben adta elő a Leander Kills és az AWS is az eurovíziós dalát. Mivel hiszünk abban, amit csinálunk, szeretnénk azt hinni, hogy a Rock FM hallgatóinak is nagy szerepe volt az AWS sikerében.
Olyannyira nem bántuk meg a játszást, hogy a Rádió életében mért legmagasabb hallgatottsági mutatókat is decemberben produkáltuk, napi 216 ezer hallgató választotta a Rock FM-et az AWS-sel együtt.
A radiomonitor.com, február 26.-i adatai alapján egyébként összesen négy adón szólalt meg az AWS dala: A Petőfin egyszer, a Campus Rádióban - Debrecen - háromszor, a Karc FM-en hatszor, a Rock FM-en pedig 145-ször. A Rock FM volt tehát az egyetlen adó, amely rotációban játszotta - már eddig is - a Viszlát nyár c. dalt.
Emellett nem hiszem, hogy hatalmas rádiós karriert futna be az AWS dala. De fontos ez?
2018-van, ma már nem csak akkor tud egy zenekar közönséget építeni, ha rádiós játszást kap, bár kétségtelen, hogy sokkal könnyebb.
Napi munkám során azt látom, hogy ha valaki playlistre akar kerülni, akkor rádió kompatibilis dalt készít. Vagy legalább egy rádió editet. Sokan vannak, akik nem foglalkoznak ezzel, és 6-7 perces számokat küldenek, trágár szöveggel, követhetetlen dalszerkezettel. Nyilván ezeknek a daloknak is megvan a közönségünk, ezzel semmi baj sincs, viszont ritkán vállalnak be a rádiók ilyen zenéket. Van előadó, aki megsértődik ezen, van, akit egyáltalán nem érdekel és van, aki készít egy rádió editet, ami már játszható.
A zenei producerek ma már külön technikákat alkalmaznak a streaming játszásokra vagy a rádiós verziókra.
Minden szakmai elven működő rádió el tudja dönteni, hogy mit tesz a playlistre. A mainstream pop adók valószínűleg nem fogják játszani a Viszlát nyár c. dalt, de csak azért, mert megnyert egy dalversenyt, nem is kell.
És a végére néhány felvetés:
Az utóbbi időben adott valamilyen nagyobb lökést a hazai mainstream dalgyártásnak a A Dal. Ez elvitathatatlan. Ebben az évben viszont több megkérdezett és itt nem megszólaló szakamber szerint is gyenge volt a mezőny. 
Pedig ettől jóval több lehetne az egészben, de hogy ez a műsor, vagy a magyar zene hibája, nem lehet tudni...

Mondjátok meg Ti!

blog@42netmedia.com


A témában pedig ajánljuk még EZT a beszámolót.