HTE Hét: 10 tipp a média digitális átalakulásához

HTE Hét: 10 tipp a média digitális átalakulásához

Most, hogy történik ez a különleges hét többször lebeg előttem a kérdés: De mi lesz a jövőben? A digitalizáció, a vizualizáció és bármi más "záció" annyira áthatja majd a médiaipart és annak valamennyi ágazatát, hogy, ha néhány év múlva visszatekintünk mai valónkra és arra, hogyan rádióztunk, akkor felkacagunk. 
Ez egyrészről ijesztő, másrészről izgalmas.
Addig azonban még nagy utat kell megtennünk...tíz lépésben.

helix.jpg

A MédiaPiac számolt be a legutóbb arról, hogy Christina Elmer a Spiegel Online adatújságírásért felelős vezetője az egyik neves hírekkel foglalkozó szakmai találkozón elég hatásosan beszélt arról, hogy a szerkesztőségük milyen tapasztalatokat gyűjtött a digitális projektek során. Függetlenül attól, hogy ez milyen platform, ezek a tanácsok jól jöhetnek bármely szerkesztőségnek, akik a digitális jövőre szeretnének felkészülni.

1. A kultúra megeszi a stratégiát reggelire.

Hiába köteleződünk el a változtatás mellett, és indulunk el a digitalizáció irányába, ha a szervezet kultúrája nem igazodik ehhez. Ez kihat a felső-, és alsó szintekre is: a felsővezetés támogatása elengedhetetlen a digitális átalakuláshoz, a kollégák körében pedig az informális hálózatok szerepe a legjelentősebb. Tájékoztassuk őket a változásokról, ismertessük, de leginkább szeretessük meg velük az újat. Mindehhez nyitott kommunikációt kell folytatni a célokról, ugyanakkor kell egy kis intimitás, egy elvonulós szoba, ahol a felbukkanó problémákat nyugodtan lehet megbeszélni, megoldani. 

2. Az improvizáció struktúrát igényel.

Az "ahogy esik, majd puffan" elv egy ilyen nagy volumenű változásnál ritkán működik. A tűzoltó jelleggel bedobott megoldások pedig csak ideig-óráig hatásosak. A szakember szerint egy ilyen hektikus folyamatban a hirtelen megoldásokhoz is jó valamiféle szervezettség. Mindenekelőtt hivatalos döntési folyamatok és döntési pontok kellenek. Ki, kinek, mit jelent, kérdez, reportol? 

A gyors győzelmekről le kell tehát mondani, sokkal inkább gyors szervezetre van szükség.

3. Stratégiai megközelítésre van szükség.

Aztán egyszercsak lesz olyan időszak, amikor semmi spontaneitás nem lesz bennünk. Biztos veletek is volt már olyan, hogy 1-2 évig ugyanazokat a jól megszokott köröket rótátok, mert ez korábban is bejött. Ez annak a korszaka, amikor ötvözni kell a felülről lefelé és a lentről felfelé építkező folyamatokat. Ezek találkozásánál és a legfontosabb helyeken kell kijelölni a fókuszterületeket, amelyekhez a későbbiekben ragaszkodunk kell!

4. A többfunkciós csapat hatékony.

A Spiegel Online-nál 6 fő (2 szerkesztő, 1-1 tényellenőrző, értékesítő-marketinges és informatikus) dolgozik együtt részmunkaidőben a digitális területen. Wow!
Egy ilyen felállásban már hatékonyan tudják értékelni az ötleteket. A jövőben pedig szeretnének alkalmazni egy főállású innovációs menedzsert is. 
Mindez azt mutatja meg, hogy a digitális szekció fejlesztésében elengedhetetlen a különböző területek integrációja, amelyek együttese hozza el a végeredményt.

5. Maradjunk rugalmasak! 

Ha létrejön egy ilyen csapat a szerkesztőségen belül, akkor a lehető legnagyobb szabadságot kell kiharcolni, önálló büdzsével és erőforrásokkal. Az innováció a sok oda-vissza csatlgatásban elveszti átütő jellegét. Ha ez a csapat közvetlenül az első számú vezetőnek tartozik beszámolással, az biztosítja a hatékony döntéshozatalt.

6. Erős szponzorokra van szükség.

Mármint szerkesztőségen belül. Győzzük meg a főszerkesztőt, programigazgatót, vagy a tulajdonost. Az új területeken bekövetkező, jövőbeli bevétel egészen sokszor hatásos érv lehet.

7. Legyen saját valutája az innovációnak!

Nyilván nem fogunk erre végtelen javakat kapni, így minél hamarabb pénzzé kell tenni az eredményeket. A friss újdonságokat el kell és lehet adni a partnereinknek és az ebből szerzett bevétel egy részét vissza kell forgatni a digitális területünk fejlesztésére. Az sem baj, ha ugyanez az idővel is megtörténik. A Spiegel One-nál például minden a projektben részt vevőnek lehetősége van az ideje 20%-át más innovatív projektekre fordítani.

8. Külső impulzusokra is szükség van.

Itthon is igencsak jellemző, de ezekszerint külföldön sem idegen hozzáállás, hogy a médiacégek hajlamosak házon belül kezelni és a végtelenségig megvitatni az ötleteket. Jó hozzáállás, ha külső szakértőket, helyi startupokat, az egyetemet, vagy lelkes, értelmes diákokat vonunk be projektünkbe.

9. Összpontosítsunk a felhasználóra!

Az innováció soha nem lehet öncélú!

Mindig konkrét felhasználói igényre kell választ adnia, a célcsoportunkkal pedig, ennek érdekében aktív párbeszédet kell folytatnunk. Mi kell nekik?Mi tetszik nekik? Mitől ódzkodnak?
A projekt során érdemes profi módszerek, pl. a design thinking alkalmazása.

10. Ne legyen szégyen a próbálkozás!

Ezt már nem is Elmer kisasszony teszi hozzá. Ezt már mi.
Tudjuk, hogy jól esik a megszokottal, a működővel létezni, de ha nem keresünk új utakat, új lehetőségeket, akkor elszalad mellettünk a világ és nagy bajban leszünk!

Addig viszont még van néhány évünk, így kezdjük mondjuk azzal, hogy fejlesztünk, és más platformokon is építjük a brandet, a rádiózást.
Sok sikert hozzá! A konferencián pedig akár erről is beszélgethetünk a szünetekben...

Forrás: MédiaPiac

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A HTE MediaNet Konferenciára még korlátozott számban kaphatóak jegyek!!!
SŐT!
Mivel fontosnak tartjuk, hogy a lehető legtöbb rádiós szakember részt vehessen és fejlődhessen ezen a konferencián szeretnénk segíteni:
Írd be a regisztráció során a kedvezmény mezőbe, hogy 42NET, és az ott kapott akció a mi ajándékunk!