Szükség van még közlekedési infókra a rádióban?

Szükség van még közlekedési infókra a rádióban?

Valahogy úgy szól a "szentháromság" egy reggeliműsor esetében, hogy 

  1. idő
  2. időjárás
  3. közlekedés

Ezt feltétlenül mond be, és már meg is vagy a hallgatóid tájékoztatásának 60%-val. Na, de kell-e még egyáltalán közlekedési infókról beszélned?

nabeel-syed-2856.jpg

(Photo by Nabeel Syed on Unsplash)

A témával maga a BBC hírszekciója foglalkozott, és amennyire elsőnek őrültségnek tűnik, másodikra annyira ésszerű:

A 2020-as évek felé haladva, amikor már így, vagy úgy minden kocsiban van navigáció, azonnali közlekedési helyzettel mi szükség van a rádiós műsorfolyam megzavarására?

Az 1990-es években a még szuper hasznosnak számító TA és TP funkciók az RDS technológián keresztül tették lehetővé, hogy az adásba "beavatkozzanak" a közlekedési információk. Aztán a közelmúlt eredményeként itt a TMC funkció is.

A TMC az angol Traffic Message Channel rövidítése.

A TMC az RDS technológián alapul, amely a közutakon zajló forgalomról nyújt hasznos, valós idejű információkat a gépkocsikba szerelt FM rádióvevők kijelzőjén. Amíg az RDS csak egy SMS-szerű szöveges üzeneteket küld, addig a TMC együtt tud működni GPS-alapú navigációs szoftverrel, és lehetővé teszi az útvonal újratervezését az esetleges forgalmi dugók, balesetek, torlódások, útlezárások, forgalomelterelések, határátkelőhelyi várakozási idők függvényében.

- Wikipédia.

"Annak ellenére és végiggondolva ennek lehetséges idegesítő mivoltát azt tapasztaljuk, hogy az autósok nagyon elkötelezettek a rádió közlekedési információkat átadó funkciója iránt - nyilatkozta az RAC főmérnöke, David Bizley.

RAC kutatása szerint 

a vezetők 72%-a rádión keresztül kap infomációkat a közlekedési helyzetről.

Úgy tűnik a rádió még mindig "király" mondja Bizley, aki meglepődött ezen, de mi kevésbé.
A közlekedési szervezet 1700 autóst kérdezett meg, és azt találta, hogy csak 36%-uk használ műholdas navigációt. 

Bob Pishue közgazdász a Inrix nevű cégnél, amely forgalmi jelentéseket készít az Egyesült Királyság legtöbb helyi rádióállomásának, valamint a műholdas navigációs cégeknek és okostelefon alkalmazásoknak.

A rádiós figyelmeztetések továbbra is hasznosak azok számára, akik nem használnak okostelefonokat, de látunk egy tendenciát a váltásra!

És erre a folyamatra kell jól reagálnunk!

Mert a szakember szerint ellentétben egy rádiós műsorvezetővel, aki csak a problémát fogja jelenteni, az alkalmazások és  készülékek új alternatívát is felajánlanak.

Viszont - és ezt már mi tesszük hozzá -

egy helyi rádiónak ezért lesz felmérhetetlen ereje, mert egy helyi műsorvezető olyan egérutakkal, megoldásokkal is tisztában lehet, amivel egy app nem.

Ráadásul ezt úgy tudja átadni, hogy van benne egy olyan cinkosság érzet, hogy a host és a hallgató lélekben összekacsint:

Majd mi ezt tudjuk, mert mindketten Csengerújfalusiak vagyunk!

Persze, egy rádió soha nem fog tudni segíteni olyasmiben, mint a valós idejű parkolás, de érdekes lehet végiggondolni óránként egy olyan blokkot, ahol egy zárt, városi kamerarendszeren keresztül a műsorvezető átpásztázza a nagyobb parkolókat, parkolóházakat, hogy ott mennyi hely van még.
- Aztán ez eladható a helyi pakolási cégnek, egy kamera rendszereket forgalmazó cégnek, vagy egy drónos csapatnak.-

Érdekes törekvés a jövőben, hogy a vezetni tanulókat is ilyen sat-nav rendszerekkel oktatnák, hogy szokják az információk ilyetén feldolgozását.

Egy valamit azonban nem vettek figyelembe:
míg egy rádió csak az egyik érzékszervünket, a hallásunkat foglalja le vezetés közben, a navigációs rendszerek pont a legfontosabbat a látásunkat veszi el, ha csak egy röpke tizedmásodpercre is, de egy nagyon értékes tizedmásodpercre.

Angliában például az autópálya kezelő szervezet a kihelyezett intelligens táblák ellenére továbbra is arra biztatja az autóvezetőket, hogy kapcsolódjanak be a helyi rádiók műsorfolyamába a friss információkért.

Aztán az igazi változás ebben akkor következhet be, amikor a digitális rádiózás, és a digitális rádióvevő készülékek adta lehetőségekkel élve a rádiók is képesek lesznek integrálni bizonyos tartalmakat, megoldásokat a műsorfolyamba,hogy hatásosabban át tudják adni a vezetőknek a közlekedési információkat.

Ezzel tovább éltetve a "szentháromság" fontosságát műsorkészítői, és általában a rádió fontosságát műsorfogyasztói oldalon.

Forrás: BBC