"Sok voltam – és egyben kevés" - Staféta Fenyvesi Zoltánnal

"Sok voltam – és egyben kevés" - Staféta Fenyvesi Zoltánnal

Zoli annyira elhivatott, hogy beszéljen a rádióról és a rádiózásról, hogy még a szabadsága közben is kötélnek állt, hogy a stafétánkat tovább vigye. Igazi megfontolt, bölcs rádiós, aki két lábbal áll a talajon, miközben szökell kedvenc tevékenysége közben. Nem viccelődve, de Zoli a Forrásból beszél a rádiózás igazi forrásáról.
Hölgyeim és Uraim!
Fenyvesi Zoltán

fenyvesizoliheader.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Meghatározó pillanat volt, gyakorlatilag amiatt passziváltattam a félévem az egyetemen! Beadtam a jelentkezésem egy Komárom-Esztergom megyei rádióhoz, majd pár hónap elteltével behívtak egy próbanapra. Mondanom sem kell, mennyire ideges voltam… Zsenge bölcsészként „na majd én jól megmutatom, mit tudok!” hozzáállással: szép artikuláció és értető beszéd, sokszoros körmondatok. Azóta is a fülemben cseng, miszerint „szuper, hogy ilyen tanult és választékos a beszédem, de ezt azonnal felejtsem el”. Akkor nem tudtam ezt mire vélni, ma már igen. Akkor sok voltam – és egyben kevés.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Kollégám segített az elején, rengeteg időt töltöttem vele bent a stúdióban. Lépésről lépésre elmagyarázta, mi legyen a téma, hogy épül fel egy megszólalás, miért olyan rövid. Ezekre építettem. A tanult képletre építettem, majd pár hónap elteltével éreztem rá igazán az ízére. Kezdtem megérteni, mi is a dolga a rádiós műsorvezetőnek. Emellett más rádiók műsorait is hallgattam. Mondjuk azt mind a mai napig.

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Mindegyik műsorsávban dolgoztam már, van összehasonlítási alapom. A kívánságműsort sokan a hátuk közepére kívánják, mégis sok lehetőség van benne mind a mai napig. Nyilván nem abban rejlik a vonzereje, hogy egy bizonyos dalt kérhet magának a rádióban. Az interaktivitás, ami miatt ez a műsor lüktető lehet. Izgalmas, vicces beszélgetéseket lehet összehozni, érdeklődni, ki merre jár, mivel foglalatoskodik… stb. A reggeli műsor szép kihívás volt számunkra, először egy kollégámmal dolgoztam, ami mindkettőnk számára felfedező út volt. A magunk elképzelése alapján kidolgoztuk, felépítettük a műsort, s egy-két hét alatt egészen elkezdtük élvezni. Bár régóta egyedül vezetem a reggeleket, gyakran még most is rákérdeznek, hol a kollégám. Van-e műsorálmom? Még mindig a reggeli műsor, amivel dolgozom. Folyton azon töröm a fejem, mivel lehetne újítani rajta, kiegészíteni azt.

fenyvesizoli1.jpeg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Angolt tanulok, emiatt sok témám külföldi oldalakról érkezik. A naprakészség számomra nagyon fontos, ezért is bújom az angol cikkeket. Jó fejlesztő az is, ha olyan helyzetekbe kerülök, amilyenhez még nem volt szerencsém. A tatai Víz, Zene, Virág Fesztivál szóvivője is voltam, ami miatt reggeli élő tévéműsorokba hívtak beszélgetni, de léptem már színpadra Dorogi Gabival egy jótékonysági rendezvényen. Az esküvői ceremóniamester szerep is sokat ad. Rengeteget kell improvizálni és emberekkel beszélgetni.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

A szabadságom alatt írom a cikket, szóval ez pár napja történt. Kissé fáradt voltam. Hazudik, aki azt állítja, minden nap széles vigyorral és végtelen motivációval megy be hajnalban a stúdióba. Még a kakas sem kukorékol, amikor én kiugrom az ágyból. Összeszedettnek lenni reggel hatkor szép kihívás. Szóval arra gondoltam, most tuti szétlustálkodom magam, s csak indokolt esetben ébredek korán!

Kedvenc film?
Will Smith – Hét élet

Kedvenc sorozat?
Dr. House

Kedvenc könyv?
Futni születtünk - Christopher McDougall

Kedvenc játék?
Squash

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
Rá tudok pörögni Jax Jones zenéire… nagyon.
Otthon nem igazán szól zene, kedvelem a csendet. Mondjuk legutóbb Sam Smith koncerten voltam.

fenyvesizoltan2.jpeg

6. Mit adott az életedben a rádiózás?

Magabiztosságot, lehetőségeket. Mondjuk egyikből következik a másik. Megtanít megtalálni önmagad. Feldolgozni a kudarcot. Mert ilyen is van. Mi rádiósok jó nagy egoval vagyunk megáldva - ami kell is ahhoz, hogy jó szakember légy. Nem árt, ha olykor visszahúz valami a földre. Ma már nem az az elsődleges számomra, hogy ragyogjak mindenhol, hanem tudjam, mit mikor kell mondani, mikor kell hallgatni.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Sokan mesélik egy-egy személyes találkozásnál -fesztiválokon, esküvőkön-, hogy szoktak velem beszélgetni reggelente. Jót mosolygok ilyenkor. Mintha a régi ismerősük lennék. Úgy is üdvözölnek, mint régi barátot. Ha ez a kapcsolat kialakul műsorvezető és hallgató között, akkor a rádiózás már elérte célját, s erre a kapcsolatra mindig szükség lesz.

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Futással. Egyensúlyt hoz az életemben. Levezeti a stresszt, és segít másra figyelni.

fenyvesizoltan3.jpeg

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Nagyra tartom Abaházi Csabit, sokat hallgattam őt. Az épp leköszönő BBC-s reggeli műsorvezető, Nick Grimshaw is inspirál.

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

A Rádió 1 nagyon menetel, szuperül fel van építve. És bár nem mondanám magam a régi zenék nagy rajongójának, biztos nagy siker lesz a Retro Rádió is!

+1 Ki legyen a következő?

Jurásek Balázs (Rock FM)