"...ha valaki egy mikrofon mögött ül és több ezer ember hallgatja, az a világon az egyik legjobb érzés" - Staféta Kincses Szabolccsal

"...ha valaki egy mikrofon mögött ül és több ezer ember hallgatja, az a világon az egyik legjobb érzés" - Staféta Kincses Szabolccsal

Kincses Szabi legenda nem csak rádiós állapotában, de DJ/producer státuszában is. Kecskeméti lokálpatrióta, aki a rádiózással kapcsol ki, és fordítva: a rádióból a "civil életében" kapcsolódik ki. Igazi energiabomba, akinek szavai jól esnek a tavaszi fáradtságunkban.
Hölgyeim és Uraim!
Kincses Szabolcs alias DJ Kincses!

kincsesheader.jpg

1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

90-es évek közepe - 1994 talán - , Szeged, Rádió88, Mars tér. Egy fehér bódéból sugározták az adást. Fogalmam sem volt róla, mi micsoda és hogy működik. Tátva maradt a szám, az érzés pedig jött magától… Akkor még középiskolába jártam és azt éreztem, én is ott akarok ülni, a mikrofonba szeretnék beszélni. Szeretném, hogy engem hallgassanak az emberek és én szeretném a zenéket játszani.

2. Hogyan fejlesztetted magad az elején?

Sajátságos aircheck: felvettem a mondanivalómat és visszahallgattam az archívokat. Többször elpróbáltam a megszólalásaim előtt, mit és hogyan fogok majd mondani. A legelején le is írtam a felkonfokat, mert nagyon ideges voltam. Sokat hallgattam előtte a “nagy” rádiósokat, emlékszem, volt idő amikor a Jáksóra akartam hasonlítani. :D

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Naná! Régóta álmom egy olyan műsor, ahol a legjobb barátaim ülnek velem szemben és minden egyes műsor alkalmával másik barátommal vezetek párban műsort. Persze lehet, hogy ez csak nekünk tetszene, úgyhogy egyelőre nem erőltetem a dolgot.

kincses02.jpg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Én a mai napig sokat hallgatok rádiót. Minden műsorvezetőtől lehet tanulni. Ahogyan a jó, éppen úgy a rossz példákból is. Szeretem az airchekkeket mert azokból igazán sokat lehet tanulni. Szegeden az SZTE JGYPK-n rádiós alapismereteket tanítok és a hallgatóimat is arra buzdítom, hogy ha igazi rádiósok szeretnének lenni és gyakorolni szeretnének, akkor vegyék fel a felkonfokat és elemezzék saját magukat. Ha el tudják fogadni magukat és “neadjisten” még tetszik is amit csinálnak, akkor jó úton járnak.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Minden pénteken adásba ülök, a Gong FM, Élénk Délután című műsorában. A kezdés előtt fél órával már bent vagyok a stúdióban - lélekben, gondolatokban készülök a műsorra. 21 éve minden alkalommal amikor adásba kerülök, van egy pici bizsergés a gyomromban és valószínűleg ez az érzés sosem múlik el. Ha elmúlik a bizsergés akkor azt hiszem, vele együtt a lendület is alább hagy.

Kedvenc film?
Brian élete

Kedvenc sorozat?
Agymenők

Kedvenc könyv?
Louis L. Hay – Éld az életed

Mi a kedvenced azok közül, amit most játszotok a rádiódban és mi az, amit csak otthon hallgatsz?
Kisgyerekként sokat hallgattunk otthon rádiót a szüleimmel. Ez alapvetően meghatározó volt a zenei ízlésem alakulásában - És persze az is, hogy zenét tanultam...klarinéton játszottam. Nagyon szeretem a klasszikus rádiós dalokat – ezeket otthon is szívesen hallgatom. Hirtelen az alábbi két dal jutott eszembe, de rádiósként talán nem vagyok egyedül azzal, hogy a sort a végtelenségig tudnám folytatni…

Hook N Sling x Parson James x Betty Who-If You're Hearing This

Hailee Steinfeld, Alesso - Let Me Go

6.Mit adott az életedben a rádiózás?

Beszédtechnikát, önbizalmat, ismertséget, kapcsolatrendszert - sorolhatnám még. Azt gondolom, hogy ha valaki egy mikrofon mögött ül és több ezer ember hallgatja, az a világon az egyik legjobb érzés. Tudomásul kell venni, hogy amit csinálunk, azt vagy szeretik vagy nem szeretik. Ha ezeket az ember jól tudja kezelni akkor csak pozitívan jöhet ki a dologból.

7. Hogyan látod a rádiózás jövőjét?

Ez egy nagyon jó kérdés. Többféleképpen is meg lehetne közelíteni, de megpróbálom leírni ömlesztve ami hirtelen eszembe jut.

Tudjuk, hogy régen teljesen máshogy éltek az emberek mint most. Mást szerettek, más volt az értékrendjük, máshogy szórakoztak, más zenéket hallgattak, máshogy kommunikáltak és máshogy hallgattak rádiót is, mint most. A rádiós műsorokat többnyire az emberek életviteléhez szokásaikhoz igazítják, a reggeli műsoroktól az esti sávokig. Nem gondolnám, hogy az emberek alap bioritmusa nagyban megváltozna a következő évtizedekben, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a technika fejlődik, mégpedig rohamos iramban. Ma már egy BBC Radio1 is egy kattintásra van tőlünk, ami régen elképzelhetetlen volt, de ez csak egy példa, ezen kívül még sok ezer rádió közül választhatunk.

Ez a fejlődés elviekben arra kellene hogy kényszerítse a rádiókat, hogy jobbnál jobb műsorokat készítsenek a műsorvezetőket pedig arra, hogy próbálják meg fejleszteni magukat és nem baj ha egy kicsit kitörnek a korlátaikból. Mégis azt látom, hogy a rádióműsorok nagyjából ugyanúgy “szólnak” mint 15 évvel ezelőtt - csak egy kicsit más csomagolásban. Itt egy picit álljunk meg, és gondolkozzunk el azon, hogy az internet miatt elérhető szelekció vajon mennyire tudja, vagy fogja befolyásolni rádiózást, és ezen belül a földi rádiózást. Szerintem a földi rádiózás sosem fog eltűnni, bármennyire is fejlődik a technika. Helyi rádiókra pedig igenis pont ugyanannyira szükség van, mint a nagy lefedettségű, országos adókra. Az a véleményem, tartalmilag kellene megreformálni a műsorokat. Sok rádióban szinte ugyanolyan stílusú műsorvezetőket lehet hallani – ettől egysíkúvá válik a végeredmény. Sajnos kevés az igazi egyéniség, az egyedi, vérbeli rádiós arc.

kincses01.jpg

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

A kikapcsolódás, a pihenés, a családommal és a barátaimmal töltött idő legalább annyira inspirál, mint az, ha más rádiókat hallgatok. Talán az egyik legfontosabb dolog az életemben a zene, a barátaim nagy részét is ezen keresztül ismertem meg. A tartalmas beszélgetések a szakmai fórumok szintén inspiráló hatással vannak rám és kíváncsi vagyok a körülöttem lévő emberek, a hallgatóim véleményére is. Általában megfogadom a tanácsokat, de nem szabad azt sem figyelmen kívül hagyni, ki milyen véleménnyel van rólad. A rádiózáson kívül mással is foglalkozom, érdekes módon azonban ez az, ami igazán ki tud kapcsolni. A stúdióba megyek inspirálódni, ha a civil életemből szeretnék kikapcsolni és fordítva is igaz: a civil életben szerzek inspirációt a rádiós fejlődésemhez.

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Rengeget hallgattam a 90-es években Csiszár Jenő, Apukám Világa című műsorát, ahol olyan zenéket ismerhettünk meg, amiket más rádiókban/műsorokban nem lehetett hallani. Emellett Csiszár rádiós(!) stílusa mindenképpen egyedivé varázsolta az egészet.

Buda Marci megszólalásai és hozzászólásai mindig nagyon szimpatikusak voltak, nagyon hiányzik az éterből a srác, szerettem hallgatni.

Szever Palit kb. 20 éve ismerem. Először a Juventusban találkoztunk, ahol akkoriban Ő volt a zenei szerkesztő. Mindent megmutatott, sokat mesélt nekünk a rádióról. Most együtt dolgozunk a Gongban és ha szakmai kérdésem van, az elsők között keresem meg.

10. Itthon szerinted melyik a top 3 előremutató rádió?

Most biztos nem leszek népszerű a szakmai berkekben, de nem nagyon tudnék olyat említeni, amelyik igazán előremutató lenne. Nagyon szeretem a Rádió 88-at, lendületes, profi csapat dolgozik Szegeden. Kedvenc rádióm a GONG FM, ahol már 21 éve dolgozom. Régen szívesen hallgattam a “Nagyon zene” adásait. Néha pedig a Music FM-re kapcsolok, mert sok lemezlovas kollégám és barátom dolgozik ott.

+1 Ki legyen a következő?

Rengeteg szakmai arc van a baráti körömben akikre felnézek és elismerem a munkájukat, ezért nehéz választani. Most biztosan meglepődik, mert ezer éve nem beszéltünk egymással de régen – amikor az első videóklippem kijött – sok tartalmas szakmai eszmecserét folytattunk egymással:
Fazekas Laci, Best FM Debrecen