Ezért különleges minden podcaster

Ezért különleges minden podcaster

Jeremy Enns nemzetközi podcast tanácsadóként az utóbbi két év során kezdett el napi nyolc órában podcasterekkel foglalkozni, és ebből élni. Elmondása szerint a legjobb az egész munkájában, hogy egy olyan közösséget ismerhet meg, amely nagyon sok csodálatos emberből áll. A legutóbbi Podcast Movement esemény után félre is kellett vonulnia, hogy átgondolja, hogy kik is valójában a podcasterek, és mi teszi őket speciálissá. Az általa összeszedettek alapján én is átgondoltam, hogy itthon mi jellemzi ezt a lelkes csoportot.  

ezert_kulonleges_minden_podcaster.jpg

Jeremynek az emlegetett Podcast Movement adott alapott, hogy végig gondolja mit szeret a podcasterekben.

A Podcast Movement egy nagy, nemzetközi konferencia podcastereknek podcasterektől. Általában az Amerikai Egyesült Államokban tartják. 2018-ban július 23 és 26 között lehet látogatni Philadelphia-ban. 

Ez az esemény adta meg neki a lökést, hogy másként gondolkodjon a közösségről, és megalkossa az elkötelezett podcasterek közös jellemzőinek listáját.
Én ezt egészíteném ki egy kicsit a saját, de főleg a hazai szcénát vizsgálva.

1. A témája iránti elkötelezettség

A legérdekesebb mindig az a pillanat, amikor egy olyan igényes podcastet találsz, ami egy kis, részterületet fed le. Mondjuk jön egy podcast, amit az Instagram Stories funkciójának szentelnek, vagy csak a The Walking Dead körüli univerzum boncolgatására hoztak létre. 
Olyan témákkal foglalkoznak, amelyekre lehet a "nagyok" nem is, vagy csak nagyon kevés időt szánnának. 
Ehhez jön a bevételek kérdése is, mint fő motivációs tényező.

Itthon még szinte semmilyen esélyed sincs arra, hogy bevételt szerezz a podcastedből.

Még nem elég, felelős és érett a piac erre, így azok, akik például évek óra építgetik a sorozatukat, és közben minőségi anyagokat tesznek le a pultra csak elismerést kaphatnak kitartásukért és elkötelezettségükért.
Tanuljunk tőlük...

2. Közösséget szervez maga köré

Habár nem nagy közönséget mozgatnak, de azt kell látni, hogy mindegyik sorozatnak van egy saját, speciális közössége, amit maguk köré szerveznek. Főleg a téma tartja egyben őket. Ebben a formálódó mini közösségben elősegítik az új kapcsolatok születését információs és emberi szempontból is.

A szakember szerint például ez a szervező erő lehet az első bevételi forrás, ráadásul látni, találkozni egy ilyen közösséggel nagy motivációs erőt jelenthet. 

3. Reálisan álmodik

Ha már egy kis bevétel is csurran a podcastből, akkor az alkotó örül. A kicsinek is. Ez nem az az éra -MÉG!-, ahol őrületes bevételekre lehet szert tenni. Éppen emiatt a folytatáshoz kell egyfajta elkötelezettség, ami jócskán túlmutat az első pontban leírtakhoz. Ha már valaki hitet táplál az iránt, hogy bevételt is szerezen a podcastjéből, az egy újabb szintje az álmoknak. Reális, két lábbal a földön álló, de álom. Főleg az elején. Aztán kemény munkával ki tudja, valami más is lehet belőle. 

Bevételt szerezni a podcastedből nem egy gyors sémája a sikernek, ráadásul sokkal többre van szükség hozzá, mintsem spotokat eladni az egyes részeken belül. 

Ahhoz, hogy ez jobban működjön érdemes használni magát a podcasterek közösségét. Tudást, tapasztalatot példát szerezni egymástól.

+1 Támogató közegben élnek

Mivel a bevételek mételye még nem rohasztotta el a közeget, alapvetően a podcasterek is valami olyasmi egységben élnek, mint a rádiósok. Habár a rádiósoknál lehet konkurencia okozta vetélkedés, régi sérelmekre alapozott - vagy nem alapozott - fújás, de nagy bajban, szükségben kisegítik egymást. A podcasterek is hasonlóan élénk és inspiratív közösséget alkotnak. Nagyon inspiratívat! 

Ennek pedig inkább megadja a báját az, hogy még abszolút úttörőknek számítanak azok is, akik most kezdenek bele, de ez hatalmas lehetőséget ad arra, hogy folyamatosan változzanak és fejlődjenek.

És ebben az egészben sorsfordító lesz, ha a rádiósok is beszállnak a játékba.

Az ő/A mi tapasztalatunkkal nagyot fejlődhet a hazai és nem különben a nemzetközi podcast éra.
Én kíváncsian várom ezt a pillanatot...

Forrás: The Ascetic Productions