HTE HÉT Merengője: Ahhoz hogy lássuk a média jövőjét, nézzük meg a rádió múltját!

HTE HÉT Merengője: Ahhoz hogy lássuk a média jövőjét, nézzük meg a rádió múltját!

James Cridland rádió futurológus. Szép szakma. Márciusban egy konferencián tartott egy beszédet - kapaszkodj meg - a rádió jövőjéről, és arról, hogyan készülhetünk fel szakemberként az előttünk állókra.
Gondolkozz végre profin!
rsz_jordan-whitfield-112404.jpg

Ő is azzal kezdi, amivel nekünk is nap, mint nap meg kell küzdenünk, és megfelelő érvet csiholnunk rá:

A rádió a tegnap technológiája!

 

Pedig közben hetente 10 emberből 9 hallgat rádiót. - Nyilván ezek csodás számok az Egyesült Királyságból, miközben itthon a márciusi napi hallgatottságot csak az Inspira Media Research mérése alapján tudjuk a Radio Sales House Kft-re vonatkoztathatóan: ez a 18+ korcsoportban 45,4 százalék, azaz 3,731 millió lakos.  
Viszont, ha a második legnépesebb magyar lakta sziget adatait nézzük, akkor elmondható, hogy a

rádió népszerűbb, mint a Twitter, a Facebook, az e-mail, de még magát az internetet is megelőzi.

- Miközben itthon ez úgy, igaz, hogy népszerűbb, mint a Twitter, és majdnem olyan népszerű, mint a Facebook - 
A sok érvvel pedig nehéz mit kezdeni, pedig ha valakinek, Crdilandnek aztán vannak ellenérvei.

A futurológus szerint ugyan sokan hihetik, hogy a rádió old school, de ő rögtön felültet minket a DAB vonatra és bátran lebegteti annak újító jellegét.
Aztán felvetette, hogy habár még többen azzal vagdalkóznak, hogy csökken a közönség, ő tudja jól, hogy rekord nagyságban tekernek a különböző adókra.

Van azonban, amire ő sem tud csípőből tüzelni.
Ha azt hozzák fel, hogy kevesebbet hallgatnak rádiót, akkor arra sajnos pironkodva kell igent mondania.
Illetve ő sem ma jött le a diffursor-ról, így tudja, hogy a rádió jobb, mint a TV, mert annyira multiplatform, - már, ami az emberi életet jelenti -  hogy közben enni, mosni, vezetni, funérlemezt darabolni, vagy csicsókát beprézlizni is lehet közben.

Ez eddig még nem nagy truváj, de van egy-két fontos dolog, amire rádió futurológusként rámutatott:

  • Az egyik ilyen a perszonalizáció.
    A személyre szabottság érzetét az internet hozta el nekünk, de a rádiózásban is próbálunk ezzel lépést tartani. Az NPR One például egy olyan alkalmazás, amivel saját vágyaidra szabott adókat dob fel neked. 
    Egy másik app Európában hódít, a neve Omny és pofás ötlet alapján született: A rádiók legjobb pillanatait gyűjti össze, egyénre hangolt zenékkel, és még skip gombbal is ellátva.
  • A szakember szerint a rádió igazi előnye, hogy az algoritmusok között is emberi tud maradni.

Személyiséggel szab személyre!

  • A producereknek pedig egy hatalmas lehetősége van, hogy rengeteg jó helyen alkossanak hangokkal: podcastek, Soundcloud, AudioBoom, és igen, a Youtube!

Szóval, ha megkapod érvnek, hogy a rádió régimódi, akkor gondolj arra, hogy mennyiszer találta már fel újra önmagát!
Állta a sarat a TV mellett, legyőzte a walkment, az iPhone-t és még mennyi lehetőség van benne, hiszen egy újabb reneszánsz előtt állunk.

Szóval ne is a múlton merengjünk. Inkább találjuk fel együtt újra a rádiót. Akár itt Magyarországon is, akár a HTE MediaNet konferencián!
Mert mind szerelmesek vagyunk!