Magyarországon még nem látott ötlettel dobta fel honlapját és kívánságműsorát a Rádió 451

Magyarországon még nem látott ötlettel dobta fel honlapját és kívánságműsorát a Rádió 451

Ha még nem láttad érdemes egy pillantást vetned az oldal egyik funkciójára.
451header.jpg
(Forrás: Blake Connally on Unsplash)

Persze lehet, hogy csak én éltem eddig egy becipzárazott gurulós szatyorban, de nem nagyon emlékszem, hogy bármely hazai - sőt, külföldi - rádió próbálkozott volna azzal, hogy saját felületén szabaddá tegye az egész zenei kínálatát, és a kívánságműsort, mint történelem előtti formátumot átformálja.
A szentesi székhelyű Rádió 451 tulajdonképpen ezt teszi, amikor 

kvázi egy webshopot alakított ki a zenei adatbázisából.

A miértekkel és hogyanokkal kapcsolatosan megkerestük Molnár Balázst a Rádió 451 programigazgatóját.

Mióta üzemel ez a felület? 

A felület 2016. augusztus óta működik így, akkortól, amikor a Rádió 451 arculata megváltozott. Ennek része volt a műsorstruktúra átalakítása is, beleértve a kívánságműsor megszüntetését. Drasztikus lépésnek hangzik, de véleményem szerint korszerű alakítás. Úgy gondolom, hogy 2018-ban, amikor dübörög a Spotify és a Youtube egy rádiónak nem tiszte ebben a versenyben szerepelnie. Nem ebben kell erősnek lennünk!

A kívánságműsor még a rádiózás hőskorának egy praktikus találmánya volt.

Ma, amikor egy zenét jóformán akkor és ott érsz el és hallgatsz meg, amikor akarsz, nem kell ringbe szállnod. Gondoljuk csak végig!
Írsz egy SMS-t, jobb esetben Viber üzenetet, vagy - még macerásabb; - be kell telefonálnod, hogy hallhass egy dalt, ami utána vagy lemegy, vagy nem, feltéve ugye, hogy belefér-e az adott rádió arculatába. Ráadásul mindez idő mire egyáltalán megtörténik. Az volt a tapasztalatunk, hogy sokan már nem akarnak, vagy nem mernek rádióba telefonálni, megszólalni...tehát több sebből vérzik a dolog.

A generációváltás következménye, hogy ez a műsortípus sem olyan sikeres, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt.

Sajnos még azt látom, hogy sok rádióban a programmingban egy "jolly jokernek" kezelik a kívánságműsort. Ha nincs ötlet, hogy mivel töltsünk ki pár órát, akkor az esetek többségében ehhez nyúlnak. Megoldásnak jó, de nem hiszem, hogy komolyabban kellene vennünk. Mondom mindezt úgy, hogy most úgy vetem a keresztet erre a műsor-műfajra, hogy 2000-ben, amikor 16 éves fejjel az akkori programigazgatóm bejött és azt mondta, hogy "mostantól elengedjük a késő esti, üzenetrögzítős bejátszásokkal telerakott, mostohaként kezelt, vagy a hétvégi délutánokra száműzott kívánságműsort és napi 1-2 órás verziót készítünk belőle, mert ez most menni fog", akkor én támogattam a legjobban az egészet. Eljárt felette az idő!
Nincs sok visszajelzésem rádiósoktól, de akivel kapcsolatban vagyok, ott egyértelműen látszik, hogy egyre nehezebb tényleges kívánságokkal megtölteni egy műsort. Jóval kevesebb üzenet érkezik, mint akár csak pár évvel ezelőtt és ennek javarészt a fentebb említettek az okozói. Van viszont egy generáció, ahol a vasárnapi ebéd mellé kötelező elem a kívánságműsor, de az látszik is az adott zenei kínálaton. Én tiszteletben tartom, hogy valahol ennek is teret kell adni, de ebben mi nem kívántunk részt venni.

Hogyan reagáltak a hallgatók? Nem volt tüntetés a rádiónál?

A döntés helyességét az is visszaigazolta, hogy a kívánságműsor megszűnése óta, nagyjából 10 üzenetet kaptunk, amiben megkérdezték, hogy hova lett a műsor, vagy mikor van célzottan ilyen?
Sokan nem is tudták hova tenni, hogy nálunk bármikor lehet kérni, ugyanis annyira kevesen élnek ezzel az opcióval, hogy beláttuk:
kár erre műsoridőt szentelni!
Minek igazodjon a műsorstruktúrához a hallgató, pl. egy délutáni kívánságműsorral, ha neki épp reggel munkába menet, vagy munka közben esne jól egy dal?
Pont ezzel lehet a dolog versenyképesebb a "konkurens" felületekkel, hogy akkor van erre lehetőség, amikor csak a hallgató akarja. Így a Rádió 451-nél nincs kívánságműsor, nálunk bármikor lehet kérni, üzenni. Egy helyi rádiónak bele kell, hogy férjen egy-egy megszólalásba bármelyik sávban, hogy egy üzenet célba érjen egyik hallgatótól a másikhoz. Egy olyan kisvárosban, mint Szentes ez sávonként 1-2 üzenetnél nem is több egy nap, így nem bombázza szét a műsort, sem az arculatot, cserébe helyi volt és a hallgatóról szólt az a pár másodperc is, jóval gyorsabban, mintha megvárta volna, mire jön a műsor, ahol ennek célzottan teret engedünk.
Hogyan működik? Ki lehet szűrni a "Troll-faktort?
A működési elve tömören annyi, hogy a teljes zenei adatbázis megtalálható, ami "gépben van". Ez egy 2300-2500 dalból álló repertoár, aminek töredéke fordul meg rendszeres rotációban. Valamennyi dal kérhető és adásba is emelhető, de ez nem egy automatikus folyamat. A kézi vezérlést azért közbe kell iktatni, mert ha egy munkahely rászabadul a weblapra és a 90-es évekből bekér 4-5 dalt egymásután, ez nyilván adásban ilyen sorrendben nem mehet. Az oldal jelenleg napi 5 üzenetre van beállítva gépenként, illetve a közelmúltban játszott előadó/dal rövid időn belül nem kérhető újra, így az alapvető elválasztási szabályok érvényesülnek. Nem úgy működik a dolog, hogy a weboldallal át is adtuk volna az adáslebonyolító irányítását a hallgatóknak. A műsorvezető csak megkapja a monitorra, hogy ki mit szeretne és van-e mellé üzenet.
Erre a teljes adásnapon van lehetőség, nincs időbeni megkötés, reggel, délelőtt, délután, bármikor lehet használni. Vannak előre felvett, konzerv műsorok, tematikus adások, amikor nyilván erre nincs lehetőség, de jellemzően bármikor lehet. 
Így működik a "rendszer" képekben:
Első lépésként a főoldalon kiválasztjuk a zenekérés funkciót.
451honlap1.jpg

Második lépésként az adatbázisból kiválasztjuk a dalt.
451honlap2.jpg

Harmadik lépésként írunk valami szépet.
451honlap3.jpg
Negyedik lépésként türelmesen várunk.
451honlap4.jpg
Nyilván az ötlet nem hibátlan, a megvalósítás is biztos lehetne szebb és jobb, de az hihetetlen lelkesítő, hogy egy alapvetően nem nagy város, nem nagy rádiója ilyen innovatívan áll hozzá a programing helyi sajátosságaihoz. 
Te mit gondolsz?
Írd meg nekünk!

blog@42netmedia.com