Megvizsgáltuk: Nem reagáltak a magyar rádiók a Facebook változásaira

Megvizsgáltuk: Nem reagáltak a magyar rádiók a Facebook változásaira

Lassan már másfél hete, hogy a babám nem láttam, hogy bevezették a Facebook minden eddiginél nagyobb volumenű újítását. Mivel minden erről szól mostanában, a szakmai oldalakon csak erről cikkeznek arra gondoltam, hogy átnézem az ÖSSZES hazai rádió utóbbi néhány napjának Facebook posztjait és kivonatolom, hogy hogyan reagáltunk a változásokra.
Elkeserítő a helyzet.

hiba.jpg

(Forrás:Rami Al-zayat on Unsplash)

Először leszögezném, hogy nem cél, hogy sárral dobálózzunk, vagy trollkodjunk. Motiválni szeretnénk, hogy jó irányba indulj és továbbra is hasznodra válljon a jelenléted a Facebookon, hogy a hazai rádiózás megítélése ezen a területen is jobb legyen.

A helyzetet elemezendő egybe fogjuk venni a szcénát, pedig kiugró teljesítmények negatív és pozitív irányba is mutatkoznak.
2018-ban egy média cég nem engedheti meg magának, hogy ne legyen jelen, és pláne ne legyen hatásosan és jól jelen a közösségi médiában. Ezt a ziccert, azonban eddig is sokan kihagytuk, most viszont, amikor a legnagyobb változás előtt állunk egy hazai rádión sem látszik, hogy szeretne/akarna változtatni a tartalmán.
Kényelmesek lettünk!

Csak emlékeztetőül:
Az új évben Mark Zuckerberg bejelentette, hogy az álhírek elleni küzdelemben, és a Facebook minőségének romlása ellen jelentősen visszavágják a publisherek - vagyis oldalak - elérését. A jövőben ignorálják azokat a posztokat, és ezzel együtt azt az oldalt, amelyek kontentjének nagy része, "cicás-vicces-coelhós idézetes", azaz lájkvadász bejegyzésekből áll.
Azonban erre is lenne megoldás...

Az utóbbi néhány nap posztjait vizsgálva több mindent lehet leszűrni a magyar rádiók Facebook jelenlétéről, tartalmáról, de azt semmiféleképpen nem, hogy jelentősen reagáltak volna az eseményekre.

Mielőtt azonban elemeznénk csak pontokban felírva nézzük, hogy a jövőben mivel lehet a követőinkkel hatásosan tartani a kapcsolatot:

  • Közösségépítés:
    Mivel az új jelszó az emberek közötti kommunikáción áll, ezért fontos, hogy ne követőként, hanem a közösség, a közösségünk tagjaként gondoljunk a körénk gyűlő emberekre. Ez egyébként is fontos lenne, hogy ne csak egy felfelé mutató hüvelykujjat lássunk bennük, hanem hús-vér embereket. A cél ezentúl az, hogy beszélgetést váltsunk ki belőlük.

Nem Velünk kell beszélgetniük, hanem egymással.

Nekünk ebben kell segítőleg fellépnünk, témákkal, irányított kérdésekkel, bármivel. Nagyobb utána gondolást igényel, de meg is lesz eredménye.

  • A komment az új like
    Ennek kis tényezője, hogy arra kell sarkalni a közösségünket, hogy kommenteljenek a posztjaink alá, de ez ne csak egy néhány szavas valami legyen, és főleg

NE JÁTÉK és NE TAGELÉS!

Ezek ugyanis továbbra is tiltottak, és visszasorolással bünteti a Facebook. 

  • Videók, de főleg Live Videó
    Ennek fontosságáról már mi is rengeteget cikkeztünk, de az biztos, hogy a videó marad az egyetlen olyan megoldás, amivel még jó elérést lehet produkálni organikusan. A Live Video pedig az interakciók miatt lehet kiemelten hasznos.
  • Hirdetések
    Ahhoz, hogy életben maradjhunk időnként bizony rá kell hirdetni bizonyos tartalmakra. Nincs mese! Néhány ezer forinttal már csodát lehet tenni.
  • Építs csoportot!
    A legjobb elérése, de mégis a legtöbb munka a csoportokkal van. Hihetetlen előnyöket tartogat azonban egy igaz téma alapján összegyűjtött, működő csoport. 
  • "See First" funkció
    Sokat segíthet az is, ha elérjük a követőinknél, hogy beállítsák a hírfolyamukban, hogy a mi posztjaink jelenjenek meg elsőként. Erről egy igazán autentikus leírást ITT találtok. 

Na, ehhez képest alig van példa arra, hogy tennénk lépéseket. Videó egész sok helyen előfordul már, ami jó lépés, de korántsem elég mennyiségben és minőségben.
És akkor nézzünk néhány általános, de általánosan jellemző megállapítást a rádiók Facebook kommunikációjáról:

  • Egyszerűen nem tudunk leszakadni a vicces-cicás képekről!
  • Továbbra is úgy szavaztatjuk a reakció jelekkel a követőinket, mintha nem nem is történt volna semmi!

És ezek még a jobb megoldások, - egyébként nem! - de akad olyan is, aki

  • Interakció kérés nélkül dob fel képet, vagy egy komplett hírt, időjárás jelentést, Youtube linket(???), vagy egy reklámot...egy az egyben!!!
  • Ahogy írtam a "Jelöld meg atz a barátodat..." kezdetű bejegyzések totálisan szabálytalanok, és ezeket ki is szűrik. Pedig rengetegen használjuk!
  • A komment funkciót használni játékra - azaz ott kérni a helyes válaszokat - ugyanez, csak pepitában. 

Egy érdekes esetet azonban meg kell említeni:

Ha valaki saját hírportált üzemeletet akkor a közel jövőben ennek megosztott hírei jó elbírálásban részesülhetnek, mert egy új irányelv alapján a lokális híreket a közösség által szondáztatják.

2018-ban esélye van megjelenni:

  • azoknak a híreknek, amik olyan kiadóktól, oldalakról származnak, amiket a közösség megbízhatónak jelölt
  • híreknek, amiket az emberek informatívnak találtak
  • lokális híreknek

Viszont ennek hogyanja még nem teljesen tisztázott.

Még egyszer elmondva:

Ezeket a megállapításokat általánosan írtuk, de mindenki vizsgálja meg a saját kontentjét, aztán döntse el, hogy igaz-e magára, vagy sem!
Egy biztos!
Csak egy kis igényesség és plusz szorgalom kell, hogy azt a hihetetlen tudást és információ halmazt, ami felhalmazodik egy profi magyar rádiónál a javunkra fordtísuk, és sikeresek legyünk ezen a hihetetlenül fontos platformon is!
 
Mivel kutakodásaim során egy nagy halom jó példát is találtam, holnap ebből egy szép listát közlünk itt a 42NETBlogon.
Addig, ha bármi kérdésetek van a témával kapcsolatosan, vagy beszélgetnétek erről, akkor itt kommentben, vagy a 42NET Facebook oldalán is megtehetitek.

blog@42netmedia.com