17 szokás, ami kreatívabb rádióssá tehet

17 szokás, ami kreatívabb rádióssá tehet

Vajon mit kell másként csinálnunk, hogy kreatívabbak legyünk?

kreativmusorheader.jpg

Forrás: rawpixel on Unsplash

Alapvetően a munkánk a kreativitáson alapszik. Nehéz ezt észben tartani, mikor rohansz egyik helyről a másikra, pedig az igazi termék nem a műsorod, nem a legyártott arculati elem, hanem a kreativitásod. 
A kreativitáson kell dolgoznod, mert azon lehet is.

A Thrive Global cikke alapján írtunk egy listát, hogy milyen szokásokat, viselkedési mintákat érdemes magunkra pakolni, vagy adózni neki(k) időben, hogy a kreativitás könnyebben nyerjen teret az életünkben. 

1. Állíts fel ambiciózus célokat!

Ahogy Napoleon Hill a Think and Grow Rich-ben mondta:

A vágy az eredmény kezdőpontja, nem remény, nem kívánság, hanem egy lelkesedés, ami mindenre kiterjed.

Azaz a céloknak

  • Nehezeknek kell lenniük különben nem motiválnak
  • Nyomást kell helyezzenek ránk az időben is, mert így sürgetnek minket.

A rövid teljesítési idő például kreatív cselekvésre ösztönöz a korlátok miatt. A milliárdos Peter Thiel szokta kérdezni:

Hogy érhetjük el a 10 éves tervünket a következő 6 hónapban?

Ha inkább kifogásokat és önigazolásokat keresünk a "miért nem fog menni"-re akkor csak valljuk be inkább magunknak, hogy jó nekünk így, nem szeretnénk előrehaladni.
Azonban, ha jobban akarod a haladást, a fejlődést, mint a kényelmet, akkor az akadályok egyszercsak elhúzódnak az utadból.

A cselekvés akadályozása előrelendíti a cselekvést. Ami az utadba áll, az lesz az út maga!

- mondta Marcus Aurelius.
Nyugodtan tűzz ki magadnak tehát célnak, hogy jövő héten a Petőfi Rádióban vezetsz műsort, vagy hamarosan a BBC Radio 1-nak gyártasz szignálokat. Mindezt jövő héten. Ez sikert hozhat számodra, de akkor akard is elérni őket!

2. Álmodozz bátran!

Fontos, hogy elalvás előtt a vizualizáld, vagy akár hangosan kimondd, hogy mit akarsz elérni. Amikor ismétlődően kijelölöd a célt a vizualizáció kulcsfontosságú, mert érzelmeket kell belevinned. Érezned kell, hogy milyen lesz, amikor megkapod, amire vágysz.

Bármennyire is hülyeségnek hangzik én megtapasztaltam ennek előnyét. Minden este gyerekkoromban rádióval aludtam el és közben volt, hogy arról álmodoztam majd egyszer itt és itt fogok dolgozni. Nekem bejött és nem csak azért hiszem, mert a jó Isten hozzásegített, hanem azért is, mert egyszerűen hozzászoktattam magam a gondolathoz.

3. Tanulj és dolgozz egy nem szokványos környezetben is!

1905 Albert Einstein áttörési éve volt, amikor négy olyan kutatási cikket publikált, amelyeket lényegesen megváltoztatták a modern fizika alapjait. Érdekes, hogy amikor Einstein megjelentette ezeket a cikkeket, nem akadémiai környezetben dolgozott, hanem a svájci szabadalmi hivatalban. Munkája ebben az ellen-intuitív munkakörnyezetben más reflexiós szögeket és kérdéseket tett lehetővé, mint egy tipikus fizikai laboratórium.

Néha jó, ha kiszakadsz egy kicsit a rádiós környezetből és mint a mesebeli szegénylegény kalandra indulsz, hogy lásd mi más létezik még az otthonodon kívül. A legény azonban mindig visszatér így, vagy úgy a hazájába.

Ha a munkatársak többségétől eltérő környezetben dolgozol, akkor különálló és egyedi kapcsolatokat hozhatsz létre. Integrálhatod az ott megszerzett tudást! 

4. Állj máshogy a dolgokhoz!

Ha ugyanazokat olvasod, amit mindenki más olvas, akkor ugyanazt fogod tudni és ugyanazt fogod gondolni, amit mások is -  ez alól természetesen kivétel ez a blog. Ez a felület is csak a kezdő lökést adná meg neked, hogy akarj fejlődni a rádiós szakmában!
Ha úgy gondolkozol, ahogy mindenki más, akkor nem leszel képes egyedülállóvá válni.
Kövesd a kíváncsiságodat!

5. A sikeres emberek folyamataira, és ne az eredményeire fókuszálj!

A kizárólag eredményekre fókuszáltság az egyik  legnagyobb baja a jelenlegi oktatási rendszernek. A gyerekeket arra képezik ki, hogy dolgozatokon, teszteken jól teljesítsenek, nem pedig a dolgok újszerű és egyedülálló módjainak megtalálására, felfedezésére. Nincs két ugyanúgy összedrótozott gyerek, a kreativitásukat sem nézhetjük ugyanabból a szemszögből.

Ha szakértővé szeretnél válni valamilyen területen, ne az iparág csúcsán állók eredményeit nézd, hanem tanulmányozd a folyamatot ahogyan odajutottak.

Ha folyamat központúvá válsz, az eredményorientáltság helyett, akkor hamar észreveszed, hogy ez hatalmas eredményeket hozhat.

6. Hagyd figyelmen kívül, amit mindenki más csinál!

Tom Grover könyvében elmagyarázza, hogy a világ elitje, nem versenyez a többi emberrel. Inkább arra sarkallnak másokat, hogy versenyezzenek velük. Meghatározzák a hangot és mások reagálnak rá a környezetükben. 
A legtöbb ember más emberekkel versenyez. Folyamatosan azt ellenőrzik, hogy más emberek mit csinálnak a "versenyükben". Ennek eredménye pedig az lesz, hogy másolják egymást, leutánozzák, ami működik.
Ahelyett, hogy aggódsz, hogy mit csinálnk mások, élj az értékeiddel!

És közben: Tölts több időt a szeretteiddel, kevesebb időt a munkával!
Miközben dolgozol kövesd a saját kíváncsiságodat, ne azt, amit mások csinálnak.

7. Tanulj túl dolgokat!

Valami akkor válik automatikussá, ha túltanuljuk. Lásd biciklizés!
Ha például gyorsan szeretnél megtanulni egy adásvezérlőt kezelni, akkor gyakorolj rajta több ezerszer.
Ha könyvet szeretnél írni, tanulmányozz több száz könyvet.
Kezd a kis információkkal, majd bontsd ki őket! A túltanulás módszerével megértheted, hogyan viszonyul az egy a többihez. Így már gyorsan alkalmazhatod is azt, amit megtanulsz!

8. Tanuld meg alkalmazni!

A tanulás akkor a legjobb, ha közben végezzük is a tevékenységet. A közoktatás olyan embereket taníttat, akiknek először az elméletet kell elsajátítaniuk, majd megpróbálják ezt az elméletet a valós világba átültetni. 
A jobb megközelítés a "kontextus alapú tanulás", ahol munka közben tanulsz. A kontextus alapú tanulás kulcsfontosságú elvei a következők:

  • Tanulj meg egy koncepciót a legegyszerűbb formában
  • Teszteld a valós világban
  • Kapj visszajelzést - néha ez a visszajelzés hibák formájában jelentkezik
  • Szerezz visszacsatolást ismétléssel
  • Ismételd addig, amíg szakember nem válik belőled!

A kutatások azt mutatták, hogy a következetes visszacsatolás elengedhetetlen a hatékony tanuláshoz. Ez számunkra könnyű elérni mivel elég nyilvánosan végezzük munkánkat, így könnyen kapunk visszacsatolást!

9. Kezdetben a mennyiségen legyen a fókusz!

Adam Grant írt egy nagysszerű könyvet az eredetikről, azokról az emberekről, akik nagy újítók. 
Ebben elmagyarázza, hogy ezek az emberek nem mindig megbízhatóak a szónak abban az értelmében, hogy nem minden rendkívüli, amit csinálnak. Például az ötven legnagyobb zenedarab között hat Mozarthoz tartozik, öt Beethovenhez és három Bach-hoz. Mozart azonban több mint 600 darabot, Beethoven 650-et, Bach pedig több mint 1000-et írt.
Hasonlóképpen: Picasso több ezer művet készített, és kevés tekinthető "nagy műnek". Edisonnak 1900 szabadalma volt, és csak egy maroknyit ismerünk el. Albert Einstein 248 tudományos cikket tett közzé, amelyek közül csak néhányat találtak fantasztikusnak.
A mennyiség a legvalószínűbb út a minőséghez. Minél többet termel, annál több ötleted lesz - amelyek közül néhány innovatív és eredeti.

Csak alkoss!

Légy sokat adásban, hogy fejlődhess. Alkoss, próbálkozz!

10. Elemezd magad és a munkád!

Mérj mindent, amit csak tudsz munkád során, így könnyebb lesz javítanod az eredményeiden. Ha számszerűsíted a cselekvéseid mögötti részcselekvéseket, akkor összehasonlíthatóvá válik, hogy mikor indultál el jó irányba, vagy mikor nem.

11. Növeld az elvárásaid!

A téged körülvevők elvárásai teremtik meg a növekedésed, a fejlődésed és a lehetséges potenciálod kontextusát. Vagyis ők fognak húzni előre. Még jobb, ha tolnak. 
Viszont nem kell ezekhez az elvárásokhoz kötődnöd. Teremthetsz magadnak is néhányat.
A motivációnak egyébként is három eleme van:

  • Az érték, amit célként kitűztél
  • A meggyőződésed 
  • A hited a saját képességeidben

Ismerd meg a legjobbakat! Ne ragaszkodj a szabványokhoz!
Sok keserves pillanatot szül, amikor a programigazgató, vagy a tanácsadó zrikál, de tudd közben, hogy ez a fejlődésedre szolgál!

12. Vedd magad körbe olyan emberekkel, akiknek magasabb az elvárásuk, mint Neked!

Azt mondják a pszichológusok, hogy más emberek elvárásai nagyban befolyásolják mit és mennyire jól teszel.
Ez a Pygmalion Effektus.
Amikor gyerek vagy a szüleid elvárásai állítják be a mértéket.  Érdekes módon ezek az elvárások egy láthatatlan akadályt képeznek, amelyen nagyon nehéz túllépni. Sőt, van, hogy ezeket az elvárásokat átadjuk a következő generációnak.
Viszont egy új közegben, új elvárások és új határok jelentkeznek.
Ugyanez a helyzet a mentorálással: A mentor elvárásai képezik a láthatatlan akadályt szemben a saját képességeiddel. 

Így rendkívül fontos, hogy olyanokkal vedd magad körül, akik nagy elvárásokkal rendelkeznek!

 

13. Ne ragadj le egy mentornál!

A jó barátságok örökké tartanak, a jó mentorálások nem tartanak örökké.  
Egy mentor csak egyféle keretet adhat neked. A jó mentor egyébként is azt várja el tőled, hogy tovább lépj!

14. Adj tiszteletet annak, akinek jár!

Bár te vagy a felelős a saját sikereidért, de nem te vagy az egyetlen, akinek ez köszönhető. 
Soha ne felejtsd el, hogy honnan jöttél! Soha ne beszélj rosszul a mentoraidról, vagy azokról, akik segítették az utadat. 
Én azt vettem észre, hogy

az alázat az, ami igazán meghozza a sikert ebben a közegben!

15. Gondolkodj újszerűen!

A legjobb amerikai elnökök mind más területekről érkeztek, mint a politika. Ahelyett, hogy létrákat próbálnál megmászni, gondolkodj alternatív utakban. 

16. Gondolkodj rugalmasabban az erőforrásokról!

A rádiózás során más és más feladatokkal találkozhatsz. Ezek a feladatok olykor teljes embert kívánnak, de ha jól osztod be az időben az erőforrásaidat, akkor mindenre lesz lehetőséged. Viszont tudni kell hol a határa a teljesítőképességednek! 

17. Gondolkozz máshogy az időről

Az idő egy absztrakció, amelyet más dolgok megváltoztatásával fogalmazunk meg. Például az évszakok változása, vagy a gyermek öregedése.

Ereszd el az elképzelésedet az idő fix korlátaival kapcsolatosan!

Ahhoz, hogy valamit elérj a rádiózásban nem kell időbeli korlátokat szabnod magadnak. Nem lehet mérések között vergődve határokat szabni a kreativitásodnak. Segíteni akarj az embereknek! Adni akarj adásban minél ötletesebben!
Ez hozza meg a műsor sikerét is.

Szerinted mennyire lehet ezeket tartani a hétköznapokban?
Melyiket tartod elrugaszkodottnak és melyiket kivitelezhetőnek?
Ha egyiket sem, akkor szerinted mi lehet az oka?

Forrás Thrive Global