Rádiós Kerekasztal: Tulajdonképpen mi is a retro?

Rádiós Kerekasztal: Tulajdonképpen mi is a retro?

Elindult a Retro Radio, az új országos rádiónk. Úgy gondoltuk, hogy ennek kapcsán ideje leporolni ezt a korábbi bejegyzésünket, amelyben zenei szerkesztőket és tanácsadókat kértünk meg, hogy járjuk együtt körül a retro témát.
Különös aktualitása van most minden válasznak úgy, hogy akkor még egyiküknek sem tudhatta mi történik majd júniusban.
rsz_breather-168751.jpg

Öt szakember válaszolt ugyanazokra a kérdéseinkre, amelyek ezúttal a "retro" zenei jelenség köré szerveződtek.
Akik válaszoltak:

  • Bolla Zsolt, rádiós tanácsadó
  • Bálint K. Gergő, a szegedi Rádió88 zenei szerkesztő-műsorvezetője
  • Simon Norbert, a nyíregyházi Retro FM - mostmár volt - zenei szerkesztő-műsorvezetője
    (Az eredeti bejegyzés megjelenésekor Norbi szerkesztette az akkor még különálló és egyedüli Retro brandként működő nyíregyházi rádió zenéjét. A válaszait kérlek ez alapján értelmezd!)
  • Lentulai Krisztián, a Karc FM zenei szerkesztője
  • Tóth Péter, a hódmezővásárhelyi székhelyű Rádió 7 és a Cegléd Rádió zenei szerkesztője

Egyre inkább eltolódik a "Retro" zenék jelentése. Szerinted ez a kifejezés egy konstans korszakot, stílust jelent, vagy ez ettől sokkal képlékenyebb?

Bolla Zsolt 
Szerintem a retro kifejezést sokan összekeverik az oldies jelentésével. A retro alapvetően azt jelenti, hogy valami új dolog, ami hatásában, érzetben valami régire utal, hajaz, a múlt karakterisztikáját hordozza. Emiatt szerintem egyértelmű, hogy a Retro jelentése nem kifejezetten egy korral, korszakkal kapcsolatos, nem egyféle stílust jelenthet. Van, akinek a 90-es évek érzés retro, van akinek a 70-es évek. Ha elrugaszkodunk a zenétől, akkor pl. egy retro étterem lehet egyszerre akár 40 évvel ez előtti hangulatú, de egyúttal modern is. Mivel összevissza használják, éppen ezért nehéz manapság pontosan behatárolni, hogy mit jelent az átlagember számára a retro. Sokan azért kezdték el használni, mert menő kifejezés lett úgy 10-15 évvel ez előtt.

Bálint K. Gergő
A retro kifejezés visszatekintést jelent - ami sokféleképpen értelmezhető. Az "újhullámos retro" témája izgalmasabb számomra. Az én értelmezésemben pl.: a KFT Balatoni nyár c. dala a Wellhello újragondolásában az újhullámos retro. Egy olyan megoldás, ami valamennyire visszaad(hat)ja a dal élményeit a '80-as évekből az X generációnak is, eközben a felnövekvő Z generáció modern, digitális gyermekeinek is újszerű impulzust nyújthat. A több évtizedes dalokat az egyszerűség kedvéért inkább illetném az antik, mint a retro jelzővel. Így egyértelműbb, hogyha retroznánk egyet a balatoni élményekről, akkor sem a Laár-féle, 1986-os verzióra gondolunk. Az antik amolyan ősi, patinás dolog, "amivel és amire" egy mai, modern kereskedelmi rádiónak vigyázni kell.

Simon Norbi

Sokkal képlékenyebb. Lehet stílus is, ami összefoglalja a különböző zenei műfajokat!Például egy funky, pop, vagy akár egy dance stílus is belefér egy nagy zenei halmazba a Retro-ba hiszen egy korszakot foglal magába.Így hiába az eltérő ritmus és hangszerelés, mégis egy családba kerülnek.Egy Retro buliban éppen ezért sokkal egyszerűbb változatos zenéket prezentálni!Így van ez nálunk a Retro Rádióban is! A korszak sem kötött. Sokszor mi is meglepődünk egy-egy zenén, hogy "te jó ég" ez már 14 éves dal? Pedig olyan mintha tegnap íródott volna....Érdekes, de nem egy olyan 1-2 éves dal is létezik, amely pedig hangulatában Retro és nem az éveit tekintve.Éppen ezért lehet stílus, év, hangulat kombináció is a Retro...ami meghatározó: Az érzés amit kivált!

Lentulai Krisztián
A retro nem egy adott kor vagy évtized. 2017-ben már retro lehet a 2000-es évek elejének zenéje is. Szinte minden retro, ami nem trendi,új.

Tóth Péter
Mi a retro? Ízlésem szerint a 80-90-2000-es évek, bulikban a 90-es évek, a hallgatóknak pedig az lesz retro, amire én azt mondom, hogy retro.:) Szerintem a "retro" Magyarországon nem az eredeti stílust takarja. A retro a korábbi stílusjegyek mai köntösben. Avagy retro az új Fiat 500-as, és nem a régi. Nálunk a retro inkább a nosztalgia szinonimája. Sajnos mi így értelmeztük a retrot, márpedig ha zenei világot megnézzük, rengeteg mai zene készül, amely tulajdonképpen retro, hiszen régi stíluselemeket használ (Bruno Mars, Wellhello, stb.)

A nosztalgia pedig a régmúlt felidézése. Avagy nem más, mint hátrafelé tekingetés a múltba, miközben seggel megyünk a jövőbe. Frank Zappát idézve: „Szükségtelen a világvégét jég vagy tűz formájában elképzelni. Van két egyéb lehetőség is: az egyik a papírmunka, a másik a nosztalgia. „
A magyar nép megtalálta a nosztalgia és a régmúlt divatnál leragadás létjogosultságát azzal, hogy tévesen a valóban divatot jelentő retro szót használja a nosztalgia helyett.

Mellesleg nincs bajom a nosztalgiával. Én is szeretek visszapillantgatni a múltba, és egy-egy dal, néha több dal erejéig, akár még hosszabb időre is elidőzni a múlt emlékeinek felidézésén. Viszont megőrülnék attól a gondolattól, hogy a nosztalgiázás közben lemaradok az újdonságoktól, és elmegy mellettem a világ.

Ahány ember, ahány korcsoport, annyiféleképpen értelmezik a retrot. Hivatalosan még nem láttam használni, de a köznyelvben már megkülönböztetik a 70-es évek, 80-as évek, 90-es évek retrot. És valljuk be, 17 évvel az ezredforduló után létezik 2000-es retro is! Lemezlovasként a kollégáimmal 15 éve teljesen elfogadott volt a tény, hogy ami 5 évnél régebbi, az már belefér a nosztalgia kategóriába (vagyis akkor retro kategóriába). Ha most azt mondom, a Carley Ray Jepsen – Call Me Maybe már nosztalgia, akkor sokan összenéznek velem, mint Noé a harmadik tevével. Közben meg egy korosztálynak már ez a nosztalgia. Csak gondoljunk bele, hogy amikor mi 20-25 évesek voltunk, hogy néztünk egy dalra, ami 15-20 éves korunkban volt sláger! Persze mindezek csak saját megállapítások. Az igazság akkor derül ki, ha nyilvánosságra kerülnek az ezzel kapcsolatos kutatások.

bollazolt.jpg(Bolla Zsolt)

Szerinted meddig van létjogosultsága a 70-es, 80-as évek zenéinek a rádiókban, miközben lassan "kiöregednek a rajongói"?

Bolla Zsolt:
Olyan nincs, hogy ami jó, annak kiöregednek a rajongói. Elvis Duran 20 éve nyomja a Z100-ben, ahol a célközönség konzekvens módon, folyamatosan a 18-34 évesek. Ő 20 évvel lett közben idősebb, a célközönség pedig nem változott, a rádió mai napig sikeres. Kinek kell a 70-es, 80-as évek? De valójában az a kérdés, pontosan mi kellhet ebből a két évtizedből? Ez attól függ, hogy kinek szól a rádió, mit képvisel, mit közvetít a hallgatóinak. Gondoljunk csak arra, hogy a 70-es évek jelentheti Szécsi Pált és a Deep Purple-t is. Pedig ez minimum kétféle közönség. Ma is működnek olyan sikeres rádiók, akik keverik az újdonságokat (Ed Sheeran, Adele, DNCE stb.) a 70-es évek bizonyos előadóival. Szerintem egy jól felépített rádiós brand képes megszólítani fiatalokat is részben régi, régebbi zenékkel. Sok példa van erre a világban, sajnos itthon kevésbé.
Miért lenne ciki egy mai kamasz számára pl. a Doors, John Lennon, a Stones, vagy a Sex Pistols?
Ami jó, az sokszor lehet jó, van az a vicc, újszülöttnek minden vicc új... A régi zene nem feltétlenül csak az öregek igényeit szolgálja ki. Ha ez igaz lenne, akkor Mozart-ot csak a 200 évesnél idősebb közönség hallgatná. A mai fiatalok zenei ízlése amúgy is sokkal színesebb ,sokkal többféle zenét hallgatnak, nem ragaszkodnak egy stílushoz, ma már nincsenek "popperek", meg "rockkerek". 

Bálint K. Gergő:
Mi már évekkel ezelőtt elengedtük ezt a korszakot. Szép volt, jó volt, de a popiparban új szelek fújnak. Persze a legsikeresebb dalok egy gondos válogatásban, egy jól elérhető polcon megvannak. Mi nosztalgiázás helyett az új zenékkel küldjük a kollagént. Szívesebben követjük a zenei trendeket, mint csapunk át oldies-ba. 

Simon Norbert:

Amíg egy évtized kellemes emlékeket idéz fel, addig mindenképpen van létjogosultsága is. A legtöbben érzelmek alapján tesszük le a voksunkat egy zene mellett.
Egy fiatal számára lehet hogy távlati a 20-30 éves dal, de ezt a Retro slágert még apuka mutatta meg a kocsiban, amikor még kisfiú volt! És máris közeli. Az élmény hozza a lehető legközelebb!

Lentulai Krisztián:
Azok maradnak fent ezek közül, amik a korukban korszerűek voltak. Ezen túl azok, amikre rátalal egy mai fiatal banda, és feldolgozza.

Tóth Péter:
Kutatási eredmények nélkül nehéz megjósolni, és nem is szeretnék belemenni! Addig van létjogosultsága, míg van rá fizetőképes kereslet.  Nyilván jellemzően azok, akiknek a zenéhez társul valamilyen átélt élmény ebből a korszakból, illetve azok is szóba jöhetnek, akik a 70-es 80-as évek zenéit is értékelik a mai zenék mellett.

tothpeter.jpg
(Tóth Péter)

Hogyan,hol és milyen formátumnál érdemes próbálkozni szerinted zenei szerkesztés közben a "retro"-val (jelentse ez a mostanában kialakuló fogalmat, vagy a régit)?

Bolla Zsolt:
Ismét csak azt tudom mondani, hogy amikor egy rádió alapértékei kerülnek meghatározásra, kialakításra, akkor a célközönség elvárásai szerint érdemes a zenét megközelíteni. Mit szeretnénk elérni, mit akarunk közvetíteni, miért akarunk régi zenét játszani? A klasszikus rádiós formátumok nagy átalakuláson mennek keresztül. És az is fontos, hogy egy piacorientált környezetben milyen szabályok mentén alakult ki a CHR, az AC, a HOT AC, vagy az Oldies, mint formátum. Ez a korszak nyilván a nosztalgia adók számára elsődleges, de miért ne lehetne egy rádióban Adele és a 70-es évek soul előadói? Hangzásban, érzetben egyáltalán nincs köztük lényeges különbség. A célközönségnek nem csak életkora van, vannak preferenciái is. Szóval ha a rádióban igényesebb zenét szeretnénk játszani, a közönségünk jelentős része pedig 30 éves, vagy idősebb, vagy egy pontosan meghatározható hangzásra vágyik, akkor simán beleférhet. A magyarok zenei ízlése amúgy is rendkívül színes, változatos. Óriási szakmai hiba egy rádió vezetésének a saját ízlését, elképzelését ráerőltetni a hallgatókra, sajnos túl sokan teszik és nem veszik észre, hogy ez valójában visszaélés a hallgatók bizalmával. 
Bálint K. Gergő:
Ha egy tematikus hétvége, vagy egy hallgatói kérés megkívánja, örömmel vesszük elő a régi kedvenceket. Még kevésbé gondolkodunk az adásba kerülésen, ha az akkori profi stúdiótechnikusok révén még mindig jól szól az a dal a modernebb zenei környezetben. Nálunk a retro, avagy a '80-as, '90-esek újhulláma egy tematikus, internetes csatornában teljesedett ki. Az on air netadás kb. 2,5%-a a retro műsorunkat választja. Ez az arányszám is azt mutatja, hogy a népszerűségi versenyben már alul maradnak az örökzöldek.
Simon Norbert:
Ami lényeges, az a hitelesség. Mi a Retro Rádióban azon dolgozunk, hogy ne kizárólag csak a zenék jelenítsék meg a Retro érzést, hanem a mondanivalónk is, az egész rádió megfesse ezt a képet. Ha minden láncszem a helyére kerül, akkor alakul ki az igazi hiteles Retro feeling. Nagyon lényeges hogy a Retro nem azt jelenti hogy régi. Hanem egy jó érzést ami nosztalgikus és megélt élményekből tör fel újra fülön keresztül az ember szívébe!
Lentulai Krisztián:
Nem alkalmazok ilyen kategóriát a Karc FM-nél, mert talk radio vagyunk, nem zenei. Jó és rossz zene létezik ugyan, a jókat igyekszünk használni, mindegy milyen korból, és kerüljük az elcsépelt darabokat. 

Tóth Péter:
Sláger a Retro szó használata szinte mindenben, ami nosztalgia. Használhatjuk a retro definíciót nosztalgiázásként, és használhatjuk az új divatirányzat kifejezésére. Mivel a fiataloknak divat a retro, az idősebbeknek a retro a nosztalgiával egyenlő, eléggé kitágítja a retro milliője a lehetőségeket.

Zenei szerkesztésben csak ott probálkoznék, ahol a retro nosztalgiázásként értelmezésének tálalása belefér a rádió brand-jébe! Gondolom, ezzel nem találtam fel a spanyolviaszt. És ha belefér, akkor gondosan megválogatva az arculatnak legmegfelelőbb dalokat. Jelenleg a tág retro értelmezés használat miatt elég sok arculatot tud építeni a megfelelő módon válogatott és tálalt a retro zene. Ha más nem azzal, hogy mi nem játszunk ilyen elcsépelt lejárt nosztalgia slágereket, csak igazi retro újdonságokat! :) És ez nem is paradoxon!

simonnorbert.jpg
(Simon Norbert)