A storytelling ereje a műsorodban - 8 trükk a jobb sztorizásért

A storytelling ereje a műsorodban - 8 trükk a jobb sztorizásért

A történet mesélés jelenleg a marketingben a legforróbb téma. Akkor a rádióban miért ne próbálnánk meg átültetni?

8_trukk_a_jobb_sztorizasertheader.jpg
(Forrás: rawpixel.com on Unsplash)

A storytelling erejéről korábban már mi is írtunk. Azt azonban, hogy milyen irányelvek alapján érdemes használni Ira Glass mondta el nem is olyan régen az egyik szakmai konferencián.
Glass persze könnyen beszél erről, mert műsora a This American Life, -  amely igazi gondolat ébresztő sztorikat tartalmaz - 2,2 millió amerikait ér el átlagosan.

A szakember kiemelte: Két dolog NEM tesz hozzá a jó sztorihoz

  • a mély gondolatok,és
  • az érzelmi mélység.

Akkor mégis mi?

A momentum. A lendület.

A legegyszerűbb formában a történet csak események sorozata.
Az érzelmek vagy benne vannak, vagy nem. Az ötletek vagy benne vannak, vagy nem. Ideálisak lehetnek benne, de az is lehet, hogy egyáltalán nincsenek benne. Lehet, hogy van valami, ami hozzá köt, de ez is csak opcionális.

- mondta Glass. 

Később azt tárgyalta, hogy  a műsora "csípős" hangneme segített a műsornak marketing nélkül is sikeressé válni. Kiemelte a többi közül.
Ebben nem az az érdekes, hogy csípős volt, hanem az, hogy egyáltalán volt hangneme. 

Szerinte a műsorban hallható történetek ilyen gyors sikere

alapvetően az internet esztétikájának is köszönhető. Itt ugyanis olyan érzése van az embernek, hogy csak neki beszélnek, függetlenül attól, hogy Twitter-en, Facebook-on vagy blogon keresztül csinálják.

Egy másik különleges dolgot is megemlített:

Ha például egy anya meséli el, hogy a fia hogyan szenvedett a bombázások után, akkor a hangja miatt hajlamosak vagyunk nem a csadoros muszlimot hallani, hanem az anyát.

A rádió, és így az audió az empátia gépezete!

És mindezt hogyan érheted el?

  1. Válj a műsorod legjobb történetmesélőjévé!
  2. Akarj sztorikat átadni!
  3. Gondolkodj mindig egy mesében, ha át akarsz adni valamilyen információt!

Ennek pedig van néhány trükkje:

  • Állítsd be a kontextust: Az első néhány szóval teremtsd meg a hangulatot. Te tudod az egész sztorit, de a hallgatód még nem. Vond be őt is!
  • Kerüld a lényegtelen részleteket: Ami elvisz, az nem építi a történeted.
  • Légy tisztában a közönségeddel: Ez tiszta!Ha reggel beszélsz, amikor ovisokat visznek a szülők, ne fecsegj egy jó szaftos sztoriról!
  • Cicomázd egy kicsit, de ne sokat: Kicsit lehet ferdíteni, de az igazság ne veszítsen az erejéből!
  • Próbáld le, mielőtt elmesélnéd: Otthon letesztelheted a kutyán, pasidon/barátnődön, a tükrön.
  • Tartsd szem előtt az embereket a sztoridban: Ne fecsegj ki titkokat, vagy ne add ki a sajátodon túl más féltett magánéletét! Ha beleegyezik előtte az más tészta...
  • Légy rövid: Jó trükk, ha a beszéded egy liftútig tart. Sokat segíthet, ha a bed-et belövöd egy fix egypercesre és akkor megkíméled magad és a hallgatókat a parttalan beszédtől.
  • Figyeld milyen hatással vagy másokra: Egy felmérés szerint, a hallgatóknak stresszt okoz, ha felkészületlenül éri őket, valami negatív történet. Pláne, ha ez megismétlődik. Készítsd fel őket mindig, ha valami ilyesmi jön.

Ennek persze van másik oldala is, amikor a visszacsatolásokból táplálkozol és így mesélsz egy történetet. Mivel a rádióban nem látod a hallgatóid reakcióit meg van az a szabadságod, hogy a legjobbat remélve elképzeled, hogy szeretik, amit mondasz.
Aztán majd írnak, ne aggódj!

Jó próbálkozást és remek műsort kívánunk!Szívesen várjuk mi is a visszajelzést!

Forrás: Michigan Daily és Psychology Today