Olyan ember szeretnék lenni, aki reményt ad és fontos üzenetet közvetít - Bemutatkozik Nagy Bálint

Olyan ember szeretnék lenni, aki reményt ad és fontos üzenetet közvetít - Bemutatkozik Nagy Bálint

Bálint a lehető legjobban áll a rádiózáshoz: alázattal. Vele, de leginkább azzal, amit képvisel már találkozhattunk karácsonykor, amikor a Baptista Rádiós bemutatkozott a 42NETBlog hasábjain. Bálintról sugárzik - még így a sorokon keresztül is - hogy, ahogy elmondja: Neki a rádiózás nem munka, nem hobbi, SZOLGÁLAT!

nagybalintheader.jpg

1.Mikor fogalmazódott meg először benned, hogy a rádiózással szeretnél foglalkozni?

Egészen kicsi voltam, amikor a gyülekezetünkben Frittmann Lászlóné - Magdi néni - egy interjút készített velem a MERA-nak - Magyar Evangéliumi Rádió. Ez volt talán az első löket, ami elindított a rádiózás felé. A következő lépések az iskolai versmondó versenyekről érkező visszajelzések voltak. Rengetegen javasolták az orgánumom miatt, hogy menjek rádiósnak, vagy szinkronhangnak. Mindig is fontosnak tartottam a magyar nyelv művelését és a kultúra őrzését, amiben a rádiósoknak hatalmas szerepe és felelőssége van.

Aztán 2013-ban csatlakoztam a Bolyki Balázs vezette Bolyki Soul & Gospel Kórushoz, ahol találkoztam a magyar rádiózás egyik fantasztikus hangjával, a Kazinczy-díjas Szalóczy Pállal. Együtt énekelve a kórusban rengeteg történetet hallottam tőle a Magyar Rádióban eltöltött éveiről. Ekkor döntöttem el, hogy ha lesz lehetőségem belekóstolok a rádiózásba. Nem is kellett sokat várnom: 2015-ben a Magyar Baptista Rádió önkénteseket keresett. Hívőként és az Újpesti Baptista Gyülekezet tagjaként rögtön kaptam a lehetőségen és jelentkeztem.

2. A kezdeti lépésekben, hogyan próbáltál tenni azért, hogy beteljesítsd ezt a vágyadat? Hogyan fejlesztetted magad?

Mint említettem, fontosnak tartom a magyar nyelv és kultúra ápolását. Kezdetben csak vágással illetve rövid megszólalások felvételével foglalkoztam a körülbelül féléves betanulási időszakban. Mindemellett egy-egy kitelepülés alkalmával villámriporterként tevékenykedtem. Folyamatosan kész voltam és vagyok az új dolgok megtanulására.

Mikor fél év elteltével elindult a saját műsorom, a Bajnokok Ligája - melynek én vagyok a szerkesztője, vágója és műsorvezetője is - rohamosan fejlődött a beszédtechnikám és rengeteg új készséget sajátítottam el. Ezen felbuzdulva elvégeztem egy szinkronszínész tanfolyamot, aminek segítségével elindulhattam a művészi beszéd elsajátításának útján. Ezt azóta is gyakorlom és próbálok tudatos beszélővé válni.

3. A kezdetekben milyen rádiókat hallgattál?

Danubius Rádió, Juventus és természetesen a Baptista Rádiót.

nagybalint2.jpg

Nick Vujicic-csel

4. Szerinted van különbség aközött, hogyan rádiózik a te generációd, és aközött, ahogyan a "régiek" csinálják?

Természetesen van. Ma már a szórakozás, rádiózás, zenehallgatás lehetőségeinek széles palettája áll előttünk a különböző kütyük segítségével. Zsebünkben hordjuk az internetet, rádiót, zenelejátszót. A fiatalok egyre kevesebbet hallgatnak rádiót.

Ha nem tudunk valamit percek alatt rákeresünk. Így sajnos úgy érzem kezd leértékelődni az általános műveltség. Régen az emberek elsődleges hírforrása a rádió volt, ahol tájékozott és művelt emberek dolgoztak és készítettek műsort hiteles források alapján. Az emberek hangjátékokat, kabarét hallgattak neves színészek előadásában, vagy épp sportmeccseket hallgattak végig olyan kommentálásban, ami valóban irigylésre méltó. A hangsúly az igényességen és az érték közvetítésen volt.

5. Szerinted mennyire fontos a közösségi médiás kontent egy rádiónak?

Felgyorsult világunkban nagyon meghatározó a jó marketing és a rengeteg információra adott gyors válasz. Az internet és annak különböző közösségi fórumai remek lehetőségeket adhatnak a hallgatókkal történő interakcióra. A hallgatók szeretnek belelátni kedvenc műsoraik készítésébe, illetve alakítani a műsort például a kívánságműsorok által. A közösségi média felületei ennek a gyors interakciónak adnak lehetőséget, amire egyre inkább nagyobb hangsúly helyeződik.

6. Szerinted mi tehet valakit jó rádióssá?

Igényesség, érték, alázat. Az első kettő szorosan összefügg. Szerintem egy jó műsornak van mondanivalója és nem üres fecsegés, vagy röhögés valami hülye viccen. Egy műsor és annak vezetője nem szabad, hogy eladja magát a “lájkok” gyűjtése érdekében. A műsorom az infotainment elvének beteljesítésére törekszik. Mindennapi hősökkel és a legkülönfélébb szakmák keresztény képviselőivel beszélgetek. Célom, hogy az emberek nyitott szemmel járjanak a világban, meglássák egymásban a mindennapi hősöket és legyen reménységük Istenben.

Felelősek vagyunk a hallgatóinkért. A média nagyon erős befolyással van az emberek gondolkodására. Ezért van szükség arra, hogy értékes tartalommal töltsük meg. Olyannal ami épít, nem pedig rombol.

nagybalint4.JPG

Az alázat fontosságát Balczó András olimpiai bajnok szavaival emelném ki. A kérdés az volt: mit üzenne a fiataloknak?

Nem csak a fiataloknak. Keressék Isten országát. Ez az alkalmasság állapota, a sorsfüggetlen, a megérkezettség állapota... a gőgnek a szikrája kirekeszti az embert ebből és ha alázat nincs akkor sem valósulhat meg ez a vágyva-vágyott állapot.

Szerintem ezeket az alapelveket betartva válhatunk jó rádióssá. A technikai rész megtanulható.

7. Mit szeretnél még megtanulni az öreg rókáktól?

Egy rádiós alapkészsége a kíváncsiság. Minden riporter szeretne valami újat mutatni. Új kérdésekkel előállni. A kérdezés egy riporter számára művészet. Szeretném ezt a készséget úgy elsajátítani, hogy az a hallgatók javára válljon és gazdagodhassanak a válaszok által. Sokszor ez nem egyszerű feladat. Ilyenkor kell a műsorvezetőnek nagyon ott lenni fejben és jól lavírozni.

Mindig van hova fejlődni. Az “öreg rókák” már rendelkeznek, ezzel a tapasztalattal, amit egy kezdő/fiatal rádiós még nem birtokol. Ilyenkor jó ha az ember tud segítséget kérni. :)

8. Hogyan látod? Milyen lesz a rádió 15 év múlva?

Sokan mondják, hogy jövője az internetes rádiónak van. Nem tudhatjuk mit hoz a jövő. Az értékek és célok szerintem nem változnak és ez a lényeg. A többi csak formaság.

10. Érzelmileg mit ad neked a rádió, és te mit tudsz adni általa?

Számomra a rádiózás egy szolgálat. Szolgálat az emberek és Isten felé. Példa szeretnék lenni. Olyan ember, aki reményt ad és fontos üzenetet közvetít. Ez ad motivációt mindamellett, hogy szeretem megismerni az embereket, akikkel beszélgetek. Rengeteg érdekes történetet hallhattam már, olyan emberektől akik nem adták fel és úgy élik a mindennapjaikat, hogy másokat szolgálnak a legkülönfélébb módokon. Ez mindig feltölt érzelmileg és remélem, hogy másoknak is feltöltődés és motiváció lehet.

nagybalaint3.JPG

Gary Chapmannel

11. Kortársaid közül kinek a munkáját ismered el?

Sajnos nem sok kortárs műsorvezetőt ismerek. Remélem a későbbiekben megismerkedhetek a hasonló gondolkodású társaimmal.

12. Szerinted 15 év múlva a rádiózásból fogsz élni?

Jelenleg elsődleges tervem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemzetközi védelem- és biztonságpolitika szakja, ami persze nem zárja ki a média világát sem. Remélem a kettő összekötésével nem kell választanom a két - elsőre talán merőben különböző - szakirány közül, hiszen sok fontos téma van még, amire szeretnék kitérni a szolgálatomban.