"Szeretném azt a rengeteg örömet visszaadni a hallgatóimnak, amit a rádión keresztül szereztem..." - Bemutatkozik Kemény Dániel

"Szeretném azt a rengeteg örömet visszaadni a hallgatóimnak, amit a rádión keresztül szereztem..." - Bemutatkozik Kemény Dániel

Azért szeretem nagyon a RADIOSITE Szakkört, mert márciusban megismerünk több olyan fitalat, akikben lángol még az a hívület, amit mi az évek során elhagytunk ezért, vagy azért. Kemény Daniban is van egy nagy adag, így olvasva a szavait, gondolatait csak lelkesedés tölthet el minekt...és a mélyen megbújó ifjionti hév.

kemenydanielheader.jpg

1. Mikor fogalmazódott meg először benned, hogy a rádiózással szeretnél foglalkozni?

Kiskoromtól kezdve vonzott a rádiózás, mint műfaj. Élveztem hallgatni, ahogy nénik és bácsik egy dobozból mondanak vicces dolgokat, és játszanak nekem tetsző zenéket. Általános iskola végén jött az ötlet egy baráti társasággal karöltve, hogy készítsünk egy online rádiót, ahol kipróbálhatjuk magunkat, és amit úgy építünk fel, ahogy mi akarjuk. Amikor ez a projekt elindult, és egymás szórakoztatására elkezdtünk műsorokat készíteni, ez az egész megfogott, és a mai napig nem akar elengedni.

2. A kezdeti lépésekben, hogyan próbáltál tenni azért, hogy beteljesítsd ezt a vágyadat? Hogyan fejlesztetted magad?

Az általános iskolai tanulmányok befejezését követően a fent említett rádió csapata szétesett, így elindulhattam egy teljesen másik úton. Kezdetben - szintén interneten - készítgettem műsorokat, majd az IKSZ  - Iskolai Közösségi Szolgálat - keretében kerültem el a budapesti Civil Rádióhoz. Amikor a fogadó szervezetet kellett kiválasztani, a lehető legideálisabb terepnek tűnt a Civil, ahol nagyon gyorsan befogadtak, és rengeteg téren segítettek - tanítottak. Innen is egy hatalmas köszönet illeti az ottani kollegákat, igyekszem meghálálni a sok belém ölt energiát! :)

Hatalmas élmény volt, amikor egy műsor kinőtte a Civiles kereteket, és egy új rádióban, a Trend FM-en indult újra. A műsor vezetője, Harle Tamás - akinek szintén rengeteg mindent köszönhetek -  meghívott az újraalakuló műsorba állandó kollégának, így belekóstolhattam egy teljesen más közegbe is.

3. A kezdetekben milyen rádiókat hallgattál?

Stabil Rádió 1 hallgató voltam, de az örök kedvenc mindig a Rise FM maradt! :)

4. Szerinted van különbség aközött, hogyan rádiózik a te generációd, és aközött, ahogyan a "régiek" csinálják?

Embere válogatja. Ha különbséget kell keresnünk, és találunk, azt szerintem nem a “generációs rés” okozza, hanem a műsor hangulata, és a műsorvezető hozzáállása. Ha jól érzem magam egy adás hallgatása közben, akkor nekem teljesen mindegy kitől származik.

Hálás vagyok a 21.századnak, hogy a rádió egyre elérhetőbb, korlátok nélkül - akár interneten, akár az éterben. A mobilszolgáltatók korlátlan internet terjesztésére irányuló törekvéseit is örömmel látom, szerintem ezzel teret kaphat egy csomó, eddig hangtalan, az interneten működő rádió.

kemenydani3.jpg

5. Szerinted mennyire fontos a közösségi médiás kontent egy rádiónak?

A lehető legfontosabb. Gondoljunk bele, hogy hány érdeklődő hallgatót, vagy egyszerű internetezőt foghatunk meg egy extra tartalommal. Az már csak hab a tortán, hogy a rádió egy hangzó műfaj, a hiányzó képet miért ne egészíthetnénk ki a Facebook oldalunkon? :) Mindezek mellett úgy érzem, hogy sokan nem ismerik fel a felületekben rejlő lehetőségeket.

6. Szerinted mi tehet valakit jó rádióssá?

Szerintem ez mindenkinek erősen szubjektív. Megfoghat egy jókor elsütött szóvicc, a kedvenc számod, vagy egy hihetetlenül érdekes téma, akár annak feldolgozása. Egyik - másik állomáson borzasztóan kiégett rádiós kollégákat lehet hallani, ami nekem már-már fizikai fájdalmat képes okozni. Olyan rádiósokat szeretek/szeretnék hallgatni, akiket hétköznapi búskomorság ellen kellene receptre írni. Csak bízni tudok benne, hogy valami hasonló érzést tudok én is átadni.

7. Mit szeretnél megtanulni az öreg rókáktól?

Bürgés Dávid írta le talán a legjobban: mindent (is)! Elcsépeltnek tűnhet, de a szakma minden területére kíváncsi vagyok.

8. Hogyan látod? Milyen lesz a rádió 15 év múlva?

Hiszek abban, hogy a rádió soha nem fog kimenni a divatból. Lehet hogy a forma, és az élethelyzet változik, de én egy jövőbe mutató műfajként látom a rádiót, ami - bízom benne, hogy sokáig - az életünk része lesz. 15 év múlva talán olyanná vállik, amivé a most felnövő rádiós generáció formálja majd. Rajtunk múlik! :)

9. Szerinted a kortársaid környezetében mennyire népszerű a rádió?

Spotify ide vagy oda, de a környezetem szereti a rádiót. Az igazsághoz nyilván hozzátartozik, hogy a legtöbbjük A-ból B-be autózás közben hangol rá egy-egy frekvenciára. Ha tágabban értelmezzük kicsit a kérdést, mindig képes megdöbbenteni a podcastok ereje, és hogy mekkora hallgatói tábort tudhat kishazánkban is maga mögött egy-egy csatorna.

10. Érzelmileg mit ad neked a rádió, és te mit tudsz adni általa?

Ha nem lenne rádió, nem tudom mit csinálnék. Ez az a műfaj, ahol otthon érzem magam… mondhatnám, hogy ezzel kelek, és ezzel fekszem. Szeretném azt a rengeteg örömet visszaadni a hallgatóimnak, amit a rádión keresztül szereztem, és amit - ha visszavezetjük - úgy adtak Nekem, hogy nem is tudtak róla.

Egy-egy telefon, vagy üzenet hatalmas energiát képes adni. Egyszer hétvégi magazint készítettünk, majd közvetlen a befejezés után megjelent egy hallgató házi sütivel, egyfajta ajándékként, amiért Vele vagyunk minden hétvégén - még ha közvetett módon is. Gondolom minden szakmabeli órákig tudná mesélni ezeket a történeteket, és nagyon egyet értek velük abban, hogy az ilyenekért -is- érdemes csinálni!

Persze hiba lenne a rádiós létet ennyivel leírni. Azok az emberi kapcsolatok, amelyeket ezen az úton szereztem, szerintem pótolhatatlanok, és nagyon sokat jelentenek.

kemenydani2.jpg

11. Kortársaid közül kinek a munkáját ismered el?

Biztos vagyok benne, hogy itt rengeteg nevet fel lehetne sorolni, de Juhász Bálint műsorait - vagy akár az Ajánlom! podcastot kiemelném. Valahogy ezeket hallgatva mindig jön egy ötlet, és valamilyen szinten példaként is állítom magam elé, hogy igen, valahogy így kellene rádiózni. Úgyhogy innen is köszi, Bálint! :)

12. Szerinted 15 év múlva a rádiózásból fogsz élni?

Reménykedem benne, annyi biztos hogy egy beteljesült álom lenne! :)