A rádió jövője az autókban

A rádió jövője az autókban

Tavaly októberben már beszéltünk arról, hogy kell-e még egyáltalán közlekedési információkról beszélgetnünk a rádióban?  Akkor egy csodás hangulatú oda-vissza beszélgetés kerekedett a történetből, most viszont megvallom fogalmam sincs mit reagáltok majd. Most az új kérdés az, hogy...

onvezetoauto_1.jpg

(Forrás: David Tran on Unsplash)

Vagy még jobb kérdés, hogy mi lesz, ha nem lesz szükség rá?

MEGJEGYZÉS:
NEM egy gyász cikknek szánjuk ezt a bejegyzést, ahol majd tort ülhetünk saját közegünk felett. Tudományos alapú gondolatkísérlet ez, aminek a végén - már most lelőve a poént - rájövünk, hogy a rádió soha nem fog meghalni, de az anyagmegmaradás törvénye érvényes lehet rá.
Viszont arra fel lehet/kell/érdemes(?) készülni, hogy eltűnhet az autókból...

A Tesla kapcsán, de csak úgy általában sem beszélhetünk már több évtizedes távlatokban az önvezető autók hétköznapivá válásáról. digitalizációnak köszönhetően napjaink autóit már eleve a legkülönfélébb szenzorokkal szerelik fel főleg azért, hogy biztonságosabbá, valamint egy új szintre emeljék a közlekedést.
Sőt! Jelenleg 

Az önvezető autók fejlesztése az utolsó teszt fázisban van!

Ebben a pillanatban is már 73 város közútjain, az utcai forgalomban végzik a technológia utolsó simításait. Mindez azt jelenti, hogy óvatos becslések szerint is

kb. 15 év, és az élmény már egy átlagos nap része lesz!

Tudósok úgy számolnak, hogy maga a folyamat rendkívül gyors lesz, mivel egy-egy önvezető autókra épülő szolgáltatás igénybevétele nagyságrendekkel lesz olcsóbb  - lényeges kényelmi kompromisszumok nélkül-, mint a saját jármű fenntartása.
James Arbib és Tony Seba például egy 2017-es tanulmányukban azt fejtették ki, hogy 2030-ra az Egyesült Államokban megtett utaskilométerek 95%-a flottakezelők által működtetett önvezető járművekkel történik majd.

Ennek kiinduló feltétele, hogy 2020-tól vagy 2021-től kezdődően a szabályozás megengedje az önvezető járművek közúti közlekedését.
Az még 4 év...

Gyorsan fussuk át mivel jár az önvezető autók elterjedése:

  • helyi gazdasági hatások: Egy ilyan önvezető autót sokkal olcsóbb fenntartani, ezáltal számottevő forrás keletkezik, amit szabadon felhasználhatunk Egyes számítások szerint ez a pénzmennyiség évente 2000 és 5600 dollár között alakulhat. A többlet nagy valószínűséggel fogyásztásként jelentkezik a helyi vállalkozásoknál. Természetesen ezzel párhuzamos visszaesik az autókereskedések, szervízek, benzinkutak iránti kereslet, sőt emellett igencsak jelentősen eshetnek vissza a közlekedésből származó települési bevételek, úgy mint a parkolási díjak, gépjárműadó, stb. Ám ezek a fenntartási és fejlesztési költségei jócskán csökkennek, mert a kevesebb autó kevésbé amortizálja az infratruktúrát.
  • A tér kihasználás, a városi környezet: Az önvezető autók a városok képét is átformálják, ezzel sokmostani problémát megoldva. Ma, míg egy átlagos személygépkocsi élettartamának 96%-át egy helyben parkolva tölti, addig a flottakezelők által működtetett önvezető autók esetében ez az arány kevesebb lesz mint 50%. Egész egyszerűen nem foglalják a helyek. Sőt, ez értékes területet szabadít fel, mert nem kell a városközpontban elfoglalniuk semmilyen helyet.  Eképpen a  felszabaduló városi terek nagy része közösségiterekké, parkokká válhat. Ha egyben nézzük a képet, akkor a városok kevésbé zsúfoltakká, sétálhatóbbá, biztonságosabbá és élhetőbbé válnak.
  • környezeti és egészségügyi hatások: Ezt egyszerűen meg lehet fogalmazni: A belső égés helyett elektromos hajtás jön. Így csökken a károsanyag kibocsátás. Sőt, az önvezető autók sokkal biztonságosabbak, az emberek többet hibázhatnak. Ugyan ezzel összefügg számos etikai dilemma, ennek ellenére előrejelzések alapján visszaesik a közlekedési balesetek száma is.
  • társadalmi hatások: Az emlegetett flottakezelők nagy valószínűség szerint ajtótól-ajtóig szolgáltató rendszerek lesznek. Ezek olyan mobilitást adhatnak bárkinek, mindenkinek, amelyet jelenleg nem sokan engedhetnek meg maguknak: pl. egy autó fenntartását. Ugyanez vonatkozik azokra is, akik éppen nem tudnak vezetni  - időskorúak, mozgáskorlátozottak-, és a lakóhelyük fekvése miatt a közösségi közlekedés sem alternatíva számukra.

És mindezek összessége is, de főleg az autó önvezetésének lehetősége vet fel egy kérdést:

Mi szükség lesz a rádiókra, akkor, amikor már nem köti le a figyelmünket a vezetés?

A kérdést lehet rosszul tettem fel. Hangozzon így inkább:

Az előnyünk, - vagyis, hogy nem vonjuk el a vezetésről a vezető figyelmét - releváns lesz-e akkor, amikor nem kell figyelnie a vezetőnek semmire sem?

Szabadon netezhet, tévézhet, sőt az emlegetett társadalalmi hatásoknak köszönhetően közösen járhat egy-egy flottakezelővel. Ott viszont nincs tekergetés...
Ráadásul - nagyon teoretikus lesz a felvetés -, de ha nem, vagy csak alig lesz baleset, akkor mit is kellene nekünk bemondani, arról nem beszélve, hogy a drasztikusan kevesebb autó miatt dugó sem lesz?
Ezek olyan kérdések, amelyekre most legyintenünk kell lehet, de holnap foglalkozni...talán ez a tudományos, és előrelátó gondolkodás rádiózás lényege. 

2030
Nem holnap van, de az már jócskán holnapután.

2030
A tudományos szakemberek szerint az önvezető autók széles körű elterjedése a mobilitás történetében a legnagyobb, leggyorsabb és valószínűleg legmélyrehatóbb átalakulást hozza magával.

2030
A rádiózás élni fog,de nem autókban. Az otthonokban, a személyes élményekben, a megváltozott világ olyan pontján, ahol kell valami klasszikus.

Ja, és a törvény!

A rádió nem vész el, csak átalakul.


És nekünk vele KELL változni...
Most is beszélgessünk erről egy jót!
Gyere a csoportba, vagy akár itt kommentben is elmondhatod mit gondolsz!