Hogyan épül fel a BBC Radio 1 playlistje?

Hogyan épül fel a BBC Radio 1 playlistje?

A BBC Radio 1-nak létezik egy nagyszerű programja, hogy ne mondjam akadémiája, amely feltörekvő tehetségeknek segít. Rádiós palántáknak, zenészeknek, DJ-knek adnak hasznos tanácsokat. A 16 és 19 év közötti, a kreatív szakmában elhelyezkedni kívánó fiataloknak rengeteg eseményt szerveznek és anyagot adnak át, így készítettek egy remek összeállítást arról - elsősorban zenészeknek -, hogy hogyan épül fel a Radio 1 playlistje.
Ezt kivonatoljuk most!

playlist.jpg

Először is, hadd mutassam be Chris Price-t, aki egy személyben felel a Radio 1 és a 1Xtra zenei válogatásáért.
Chris, tiéd a szó!

Ha véletlenül Flash Player mentes lenne a gépetek, Chris éppen azt mondja el, hogy a Radio 1 playlistje egy kicsit különbözik attól a listától, amit a telefonunkon, vagy a streaming szolgáltatónknál találunk.

  • Kb. 50 dalt tartalmaz
  • 4 listában: A-, B-, C lista és egy negyedik, az In New Music We Trust nevezetű.
  • Az A lista szereplőit elég sűrűn pörgetik, kb 25 alkalommal egy héten, a B listás tagokat kb. 15 alkalommal, míg a C listásokat 5 alkalommal/hét.
  • Az In New Music We Trust dalokat jóval kevesebbszer játszák, de legalább napközben teszik, mert itt tesztelik ezeket. 

Este hét után speciális zenei tartalomra váltanak, és a dalokat a DJ-k és a műsorok producerei állítják össze.
Az anyagból kiderül, hogy a BBC büszke arra, hogy a menő pop előadók mellett új előadókat is bemutat, így egy Ed Sheeran és egy Kygo között szerepel mondjuk egy Laura Mvula. 
Egyébként ő az:

Hogy jobb példát említsünk, ők játszottak először Dua Lipát, vagy Zara Larssont is, mert érezték, hogy jó lesz.

Hogyan állítják össze a listát?

Minden kedden 14 ember(!!!) ül össze egy meetingre a különböző show műsorok részéről, a Radio 1 és 1Xtraból egyaránt. Órákat töltenek azzal hogy zenéket hallgatnak és vitatkoznak, hogy melyiknek kellene bekerülni a playlistbe, és ha be is rakják, akkor melyiknek melyik listán kellene szerepelnie. 

Ahhoz, hogy egyáltalán ezek a zenék bekerüljenek erre az ülésre, Chris és csapata szinte az egész hetet további találkozókon tölti, ahol rádiós promóterek, a zenei ipar képviselői és maguk a bandák, előadók hozzák el a zenéiket.

Az esti műsor producerei továbbá a keddi meetingeken mutatják be azokat a dalokat, amelyek premierként szóltak náluk, így ezeknek a daloknak is esélyük van bekerülni a négy lista valamelyikébe.

Hogy lehet szem elé kerülni?

Ha esetleg zenészként olvasod ezt, akkor Chris Price adott néhány tanácsot, hogy hogyan kerülhetsz be ebbe a listába:

  • Új zenét fel lehet tölteni a BBC Introducing felületére is, ahonnan 30, a BBC helyi frekvenciáin fogható műsor válogat bemutatható dalokat. Itt fedezték fel egyébként a Florence and the Machine-t is.
  • Érdemes egy csapatot gründolni magunknak, akik tolják a szekerünket. PR-os, sajtós, promóter, nevezzük bárhogy, de nagy segítség lehet zenész oldalról.

Mit mond a másik oldal?

Vagyis a zenei ipar...
És ez az, ami igazán szívet melengető. Colin Lester az alig ismert Craig David és az Arctic Monkeys managere, aki a következőt mondta el:

  • A zenei ipar már rég megváltozott, de a rádió még mindig ennek a szíve és mozgatója.
  • Szerinte a rádió ugyanolyan fontos, mint 35 évvel ezelőtt, ha egy zenét be akarunk futtatni.

És a kedvencem, egy idézet tőle:

Amikor az interneten vagy, olyan mintha az éjszakai égboltot nézegetnéd és látnál sok mindent, de mégis semmit. Aztán valaki azt mondja: 'nézd csak...az a Mars!' és akkor aztán oda fókuszálsz és mindent tudni akarsz a Marsról. Az internet ugyanilyen, így ha a rádióban hallasz egy dalról, akkor érdemessé vállik arra, hogy rákeress az világhálón.

Érdekelne más, akár hazai rádió válogatási gyakorlata?
Írd meg nekünk és utánajárunk!

blog@42netmedia.com