"A technológiák változhatnak, de a rádió örök" - Staféta Németh Gáborral

"A technológiák változhatnak, de a rádió örök" - Staféta Németh Gáborral

Németh Gábor szavai mögött valami olyan életigenlés és, ha létezne ez a szó rádióigenlés van, amit minden a szakmában dolgozónak el kellene sajátítania. A szimpatikus maradni akarás Stafétája ez!
Hölgyeim és Uraim!
Németh Gábor! 

egyik.jpg


1. Vissza tudsz emlékezni az első pillanatokra, amikor rádióstúdióba léptél? Mit éreztél?

Hallgatóként először a Fehérvár Rádió legendás Petőfi utcai stúdiójában jártam Kiss Gyurinál, ott akkor éreztem azt, hogy ez a dolog tényleg kell nekem. De úristen, ez a rengeteg gomb, jájjj…
Aztán pár év múlva, végérvényesen megfertőzve a rádiózás vágyával elmentem egy válogatásra, ahol a székesfehérvári Rádió 1 keresett műsorvezetőt. Itt már a gyerünk, megcsinálod, itt fogsz dolgozni gondolat vezérelt. Aztán a felismerés: „Micsoda? Hetvennégyen vagyunk? Esélytelen….” Végül mégis megszólalt a telefon és kellettem.
Itt már a „Megjöttem, helyemen vagyok!” érzések vezényeltek…
Élveztem a helyzetet…

2. Hogy emlékszel vissza, hogyan fejlesztetted magad az elején?

Szerencsémre akkor még a Fehérvár TV képújságja alatt a Rádió 1 szólt, így hazamentem és a konzerv adás miatt simán hallgathattam magamat. Elemeztem, visszabeszéltem, szavamba vágtam. Hazudnék, ha azt mondanám, meggyőzött, amit hallottam. De legalább az introk kijöttek, beszédhibám nem volt, talán még a hangsúlyok is a helyükön voltak. Csak az a hang… Hát hol van ez a Vass Gábortól…

3. Volt-e műsor álmod, és van-e még műsor álmod?

Vasárnapi családi ebédek alatt, már rádióssá válásom előtt is a vasárnapi Leveles Kívánságműsor volt minden álmom. Állandóan azon képzelődtem, mi lenne, ha ezt egyszer én vezethetném. Aztán egy évnyi Rádió 1 után a Fehérvárhoz igazoltam és kiderült, ezt a műsort nem győzik tovább passzolgatni a kollégák, így hát bedobták az „új gyereket”. Hét évig minden vasárnapom erről szólt a mai napig megvan a több, mint 700 kézzel írt levél és a rengeteg ajándék, amiket a hallgatók küldtek. Később a „talk rádiós” korszak már egy olyan beszélgetős műsor álmát ültette belém, ahol a gyereknevelésről nem anyukák, hanem apukák beszélgetnek, ötletelnek, vagy épp kapnak tanácsokat az apaság kérdéseiről. Ez lett az Apaklub. És hogy a jövőre nézve van-e ilyen? Egy hatalmas durranást szeretnék, ami akkorát szól, mint a technikusok, ha lefagy a 42NET - szerkesztő: SOHA! - ha lehal a hangkártya driver az adásgépben. Már csak az ötlet hiányzik… :D

feri.jpg

4. Most hogyan fejleszted magad?

Bármerre is járjak, rádiót hallgatok, néha az életemet is kockáztatva, hiszen a duma a reklám érdekelne pont, ami a kedvesemnek nem pálya, így ő akkor váltana csatornát, amikor én épp a műélvezés oltárán áldoznék. De viccet félretéve vannak rádiók, akiktől érdemes tanulni. Most, Vörösmartysként és Karcosként persze nehezebb a helyzet, hiszen sokat beszélő és igazán profi rádió nem túl sok van az éterben.

5. Vissza tudsz emlékezni az utolsó pillanatra, amikor rádióstúdióba léptél? Mi éreztél?

Alig 10 perce volt. S hogy mit éreztem? „Mikrofonszivacsom kicserélve, pult OK, adásmenet benyakalva, basszus, hol az ebédem? Éhen halok este nyolcig, csak a gyomrom ne korogjon adásban... s, persze azért minden nap ott a felelősség érzése, hiszen pláne a bennünket hallgató korosztály egyfajta szentírásnak tekinti, amit a rádióban hall. Ezért tartom fontosnak, hogy a műsorvezető az állásfoglalásával, saját véleményével, pláne fontos városi ügyek kérdésében, vagy egészségügyi témakörökben inkább otthon érveljen.

6. Meséld el mit adott az életedben a rádiózás?

Barátokat és barátnak képzelt árulókat, akik éppen addig tartottak rám igényt, amíg az érdekeiket messzemenőkig szolgálhattam. De azért ennyire nem sötét a helyzet. És hogy a pozitívabbakat említsem: Együtt dolgozhattam Kállay Ilonával, Kozák Andrással, többször interjúzhattam Törőcsik Marival, nagyon jó barátságot kötöttünk a Nemzet Színészével Szabó Gyulával, 42NET használatra oktathattam többek között gyerekkorom egyik nagy bálványát Papp Endrét. De jelen lehettem a nemrégiben elhunyt Cseke László születésnapján, a sors fintoraként egy olyan rádióállomáson, ahol anno a Szabad Európa egyik zavaróállomása működött. Kell ennél több? Szakmabelieknek pedig arról sem kell nagyon sokat beszélni, hogy azért kinyílnak azok az ajtók is, amik nem mindenkinek…

7. Hogy látod a rádiózás jövőjét?

Erről most egy kedvenc idézetem jutott eszembe: „Az interneten terjedő idézetekkel az a legnagyobb baj, hogy nem tudjuk, eredetiek-e?!” /Petőfi Sándor/ Hogyan jön ez ide? Hitelesség. Ez lesz a jövő kulcsa. Mert bár az interneten sok információ már a rádiónál is gyorsabban eljuthat az emberekhez, de a netes hírek és álhírek nem mindig sikeres szelektálása helyett megbízható hírforrásként a rádió mindig is marad a háttérben. Sőt, hiszek benne, hogy újra előrébb és előrébb kerül. A technológiák változhatnak, de a rádió örök!

tuzolto.jpg

8. Mivel inspirálódsz, ha úgy érzed „leeresztettél”?

Álláshirdetéseket böngészek három napig, esetleg még telefonálok is párat, aztán belém nyilall a felismerés: Színész színpad nélkül, focista labda nélkül, barista kávéfőző nélkül nem menne túl messzire. Inkább nyelek egyet és meggyőzöm magamat, hogy a leeresztést indikáló erők legyőzése szebb feladat bárminél.

9. Sorolj fel maximum három rádióst, akitől a legtöbbet tanulsz/tanultál?

Fertőződésem alapja, aki nélkül nem vagyok az, aki, a már fentebb is említett Kiss György, a Fehérvár Rádió lelke. Szakmailag a legtöbbet tőle, és Klamancsek Krisztiántól tanulhattam. Az egész rádiózás alapjait, a nem annyira adásban, inkább a háttérben zajló feladatokat pedig a HEROE elnöke, egykori főnököm, Radetzky András verte a fejembe. A 2000-es évek Fehérvár Rádiója, aminek magam is részese lehettem, egy igazi siker sztori volt. De rengeteget köszönhetek azoknak is, akik az aknamunkájukkal tettek erősebbé. 42NET oktatás közben az igazi szakmai alázatot, a mérhetetlen felkészülést pedig Papp Endrétől, vagy éppen „Karcos” kolléganőimtől Back Rékától, Petz Margótól próbálom ellesni. Ja? Max három? A matektanáromat is üdvözlöm!

10. Itthon szerinted melyik az a három rádió, akik a legelőremutatóbbak?

Számomra a Vörösmarty és a Karc említése nyilvánvaló. Egyiknek az újjászületésén, másiknak a születésénél asszisztálhattam. Talk rádiók, amik a zeneletöltős, Spotify-os időkben régi-új értelmet adhatnak - szerintem - a rádiózásnak! De ha hazai non plus ultra kell, az egyértelműen egy kereskedelmi rádió: Szakács Tibi, Junior és a többiek elkötelezett munkájának gyümölcse, az általam csak országos vidéki rádiónak hívott  - lásd: stream adatok - nyíregyházi Retro Rádió!

+1 Ki legyen a következő?

Mivel Magyarország minden értelemben vett legjobb rádiós párosának még csak az egyik feléről olvashattunk, így tovább passzolnám a stafétát Szávoly Ricsinek, akivel már 2001-ben a reklámhang cserekereskedelem hozott bennünket össze…