Miben különböznek a műsorkészítők és a műsort hallgatók?

Miben különböznek a műsorkészítők és a műsort hallgatók?

Egy érdekes gondolatot feszeget az a bejegyzés, amire minap bukkantam a Glued To The Screen blogfelületén. Az alapgondolat szerint, különbség van a műsort készítők és hallgatóik gondolkodása között. Bár a teremtő és a fogyasztó között nyilvánvalóan közös a kapcsolat, amely összeköti őket, más nézőpontok vannak. És, habár ez evidenciának számíthatna, de nézzük meg, hogy miért is érdekes ebbe belegondolni.

kuo-chiao-lin-260614.jpg

(Forrás:Kuo-Chiao Lin on Unsplash)

A kiindulási pont Kevin Golderg közelmúltban elkészült 2017-es Podcast Trends Reportja. 

Ebben az is összehasonlítható, hogy azok akik csinálják a műsort, és azok, akik csak élvezik máshogy fogyasztják ezeket a szériákat. Nézzünk néhány konkrét példát, néhány a felmérésben szereplő kérdés alapján!

1. Hány podcastre iratkozott fel?

Nyilvánvaló, hogy a poadcastereknek kevesebb idejük van műsorokat hallgatni, mint a nem-podcastereknek, mert inkább csinálják a műsort. Éppen ezért nem meglepő módon a podcasterek kevesebb műsorra iratkoznak fel.

Ennek több oka is lehet, kezdve onnan, hogy lehet a podcasterek sokkal jobban tudják a VALÓS feliratkozásaik számát, mint a műsort nem készítők, vagy akár az is, hogy a "lakossági" fogyasztók egyszerűen nem tartják rendben a feliratkozásaikat. Még olyan csatornán is ott vannak, ahol már hónapok óta nem hallgattak adást.

2. Hányan hallgattak podcastet a múlt hónapban?

Ez a szám is sok mindentől függ, sőt a jövőben növekedhet szakértők szerint. Most átlagosan 70 epizódot hallgat meg havonta egy hallgató. A növekedéshez viszont rövidebb műsorokra lesz szükség, de az időbeli korlát csökkenése mellett a minőségnek is emelkednie kell majd. 

3. Hetente hány órát hallgatnak ilyen jellegű műsort?

 

Jóslatok szerint,a jövőben a fogyasztási órák folyamatosan és jelentősen növekednek. Ez részben annak köszönhető, hogy a podcast, mint műfaj elfogadottabb lesz. Ez a térnyerés megmutatkozhat a rádiók és televíziók fogyasztási mutatóiban, de ez a magatartás rádió esetében nem helyettesítő, hanem sokkal inkább párhuzamos. Ha a rádiók képesek lesznek megelőző jelleggel befektetni a podcast gyártásba, akkor könnyen javukra fordíthatják ezt a váltást. Az on-demand ilyen térnyerésére és annak szemfüles "kihasználására" jó példa az HBO és az HBO Go esete.

4. Hogyan hallgatják?

Történelmi okokból a podcastet fogyasztók túlnyomórészt Apple-központúak.
- Már az elnevezés is, ugye az iPod-nak köszönhető - 
Vajon ezt a elbillenést kiegyenlíti az Apple / Android mobiltelefon-piaci részesedése, ami jelenleg körülbelül 35%/65% körül mozog?

És ez csak néhány kérdés.
Aztán biztos te is végig azon agyaltál, hogy egyáltalán mi értelme annak, hogy összehasonlítsák a két réteget, de jobban belegondolva nagyon is van alapja.

Míg a rádiózásban a műsorkészítés egy olyan csoport sajátossága, akik csak különböző skillek birtoklásával kerülhetnek egy mikrofon közelébe, addig podcastet szinte bárki kezdhet.
Így akár egy hallgatóból is lehet podcaster.
Sőt, nagyobb az esélye, hogy egy lelkes podcast rajongó maga is belekezd a gyártásba.

És ez miért jó a rádióknak?

  1. Komplett műsorokat vehetünk át
  2. Az új tehetségeket innen is levadászhatjuk

Ne féljünk tehát belekezdeni,támogatni a podcastet!

Forrás: Glued To The Screen