Ezért lett ilyen sikeres a Despacito - a rádiósok szerint

Ezért lett ilyen sikeres a Despacito - a rádiósok szerint

Van ez a jelenség - tényleg ebben a kategóriában van - amelyről kiderült, hogy már mi sem tudjuk tolerálni. Pedig kell, mert a jelenség mivoltából adódóan megkerülhetetlen lett. De mi hozta el a sikerét?
Miért lett ilyen népszerű a Despacito?

Ebben a témában nem olyan régen jelent meg egy cikk az Indexen, ahol annak jártak utána, hogy hogyan lett az év abszolút slágere a Despacito?
A cikkből többi között ez derült ki:

  • Három előadó kellett a sikerhez. Luis Fonsi (ejtsd: Lujisz Fonszi), aki nem ma kezdte tekergetettni a latin és nem latin csípőket, Daddy Yankee, aki Fonsi-hoz hasonlatos módon Puerto Ricóból származik, és aki kb. 10-szer ismertebb volt a dal elkészítésekor, mint Luis és persze Justin Bieber, aki Justin Bieber.
  • Fonsi elmondása szerint egy lassabb, pop/cumbia balladát szerettek volna összehozni, de végül úgy döntött, hogy visz bele egy kis városias hangulatot is. 
  • A dalt Miamiban vették fel, ahol bőven van metszéspontja a latino és az amerikai popzene. Gondoljunk csak Flo Rida-ra és Pitbullra. Elég lesz! Már ne gondoljunk rájuk.
  • Eredetileg angolul szerették volna énekeltetni Biebert, de ő spanyolul akart szerepelni, mint ahogy később a koncerteken egyáltalán nem, mert már ott derogált neki. 
  • És a nagy kérdést is felteszi a cikk: Vajon beszélhetünk-e már trendről? 

A megjelenésekor több zenei magazin is arról írt: a siker egyik kulcsa, hogy pont egy éppen vadul tomboló zenei trend csúcspontján jött ki a dal. Ez a trend pedig a latin pop és az amerikaiaknál csak urban musicnak hívott műfaj keveredése, amibe beletartozik a hiphop, az r&b vagy akár a törtebb elektronikus zenék - olvasható az Indexben.


Ez még lehet elég is lehet, hogy a rádiókban hatalmas sikert arasson a dal, de kíváncsiak voltunk arra, hogy mit gondol erről a két zenei szerkesztő-DJ-producer-Tóth Péter?

Szerinted miért lett ennyire népszerű rádiós dal a Despacito?

Tóth Péter - délről:
"Mert egyszerű. Ezt sokan gondolják jó dalnak. Nyár van, nyári hangulatú, exkluzív, mert nem angol, beleszállt a népszerű Justin Bieber. Énekelhető, a csajok rázhatják rá a rövidnadrágos popójukat.
És nincs hasonló vetélytársa. Enrique Iglesias pedig már lejárt lemez.
Jókor, jó helyen, ügyesen jöttek ki egy remek dallal!"
tothpeter.jpg
Tóth Péter - északról:

"Vicces, de ahogy belekezdtem az írásba megszólalt a dal a rádióban. Mint, ahogy gondolom 2-4 órán belül a világ legtöbb országában szintén, a legtöbb zenei csatornán.
Talán azzal kezdeném, hogy ez most már nem csak egy egyszerű első helyezett az aktuális slágerlistán, hanem egy, a saját szubkultúrájából kitörő siker.
Bizonyára minden előadó vágya, hogy legyen egy nagy slágere, országos, vagy világsikere, amikor megírja azt egy tengerparton, vagy egy hotelszobában, mondjuk egy szál gitáron, ahogy ez esetben is történt,… hogy előkelő helyre kerüljön a dala a slágerlistán, vagy az egekbe repüljön a Youtube nézettsége…
És ugyan vannak bevált sémák, amik közelebb visznek a hírnévhez, az azért nem kézenfekvő, hogy matematikailag kiszámolt akkordokkal és szerkezettel, szöveggel és dallammal, hangszereléssel majd tuti a dobogó, mert nem az.

pityor.jpg

Ha ilyen egyszerű lenne, nagyon sok Despacito készült volna már az elmúlt években is (Vagy. ha pl. a Gangnam Style-t nézzük, az elég bugyuta nem? Mégis kiakasztotta a Youtube számlálóját, át kellett írni miatta a programot.)
De nem elég csak egy jól megfizetett marketinges csapat sem és azt gondolom, hogy a Despacito ekkora sikere is sokkal több lábon áll.
Louis Fonsi elmondása szerint ő csak írt egy dalt, amit remélt, hogy megszeretnek az emberek és majd táncolnak rá, ahogy eddigi 8 albumának a dalaira. Jaja, már van egy csomó lemeze, a saját latin szubkultúrájában eleve sztár, több első helyezett dallal a latin listákon, és bár eddig lassabb, romantikusabb dalokat csinált, a Despacitoval szerette volna egy kicsit gyorsítani a tempóját és (a Gasolinával egyszer már világsikert elért) Daddy Yankee jó választás volt ehhez és a remixével a latin slágerlistát újra meghódította az év elején.
És eredetileg nem annak szánták, de Justin Bieberrel igazi crossover lett belőle. (Ezek a kollaborációk nem ritkák a különböző stílusok előadóinál, csinálta ezt már Ricky Martin, Shakira és Enrique Iglesias is, és most csak direkt latin előadókat mondtam.)
És mivel így magán hordozza a hiphop, a dancehall és a pop elemeit is, egyszerre több formátumú zenecsatornán is megszólalt, ezzel együtt pedig megjelent ezen formátumok slágerlistáin is, és akkor még nem beszéltünk a fél legális, vagy illegális remixekről, vicces és egyéb videókról.
Az is dobott az ismertségen, hogy a dal spanyol nyelvű, és amikor Justin Bieber elrontotta a dalszöveget, vírusként terjedt a neten a baki.
Pár éve a streaming szolgáltatók megjelenése is elősegítette a latin stílusok elterjedését, ráadásul úgy, hogy ma már ezekről is vannak statisztikák, így számosítható a hallgatása/nézettsége a nem megvásárolt (pl. Youtube) elérésnek is, míg korábban a másolt és egyéb úton terjedő népszerűségről csak becsült adatok voltak. A Spotify-on pl. Bieber nélkül is meglódult a dal az év első felében, JB csak hab volt a tortán.

Ti mit gondoltok mi a sikere a dalnak?
Írjátok meg bátran!

Köszi!